شناسهٔ خبر: 60968 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت الله جوادی آملی در پاسخ اسلام شناس ایتالیایی: کل نظام هستی بر اساس صلح بنا شده است

آیت الله جوادی آملی در پاسخ اسلام شناس ایتالیایی گفت: کل نظام هستی بر اساس صلح بنا شده است، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَری‏ فی‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ».

کل نظام هستی بر اساس صلح بنا شده است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  پروفسور پیرونه، اسلام شناس مشهور ایتالیایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار در پاسخ به پرسش پروفسور پیرونه در خصوص «ارتباط آموزه های پیامبر اسلام و صلح جهانی»، بیان کرد: اسلام با دیگر ادیان، مشترکات فراوانی دارد و پیامبر اسلام با دیگر انبیاء، هدف واحد و مشترکات فراوانی در راه و روش دارند؛ زیرا انبیاء آمدند که انسان را به خود معرفی کنند، جهان را به انسان بشناسانند و ارتباط انسان و جهان را برای انسان تبیین نمایند.

وی ادامه داد: وقتی هدف همه انبیاء یکی است و جهان همان جهانی است که همه انبیاء او را معرفی می کنند و انسان همان انسانی است که همه انبیاء درصدد تعلیم و تربیت او هستند، لذا هم راه و هم هدف انبیاء یکی است، چه اینکه کل جهان یک واقعیت دارد و اجزایش با هم هماهنگ هستند و انسان نیز یک حقیقت است و نه دو حقیقت و این انسان و این جهان، جز وفاق، صلح و صفا چیزی را نمی پذیرد و با آن سازگار نیست.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در توضیح مطلب ارائه شده اظهار کرد: تمام اجزای نظام سپهری با هم هماهنگ هستند چه اینکه تمام اعضای بدن انسان با هم هم آوای هستند؛ اگر گوشه ای از بدن انسان آسیب ببیند، تمام اعضای بدن می کوشند آن زخم را درمان کنند، این طور نیست که اعضای دیگر عضو زخم شده را به حال خود رها کنند و بی تفاوت باشند بلکه همه سعی می کنند در کوتاه ترین مدت آن زخم را درمان کنند و هیچ عضوی نمی گوید زخم عضو دیگر به من ربطی ندارد!

آیت الله جوادی آملی افزود: در طبیعت نیز، اگر یک درخت آسیب ببیند تمام اجزای آن درخت می کوشند تا قسمت آسیب دیده را ترمیم کنند در واقع کل نظام هستی این گونه است و بر اساس صلح بنا شده است، تعبیر لطیف قرآن کریم این است که «ما تَری‏ فی‏ خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ».

وی تصریح کرد: در صدر و ذیلِ ساختار خلقت، یک جای خالی، وجود ندارد و هر چیزی در جای خود قرار دارد پس در اینجا دو مطلب وجود دارد؛ اول اینکه، هیچ خلاء و خالی بودنی در ساختار جهانی هستی وجود ندارد و دوم اینکه هر چیزی در جای خود قرار دارد، لذا برخی از حکمای اسلام گفته اند که ساختار نظام خلقت مثل سلسله اعداد ریاضی است؛ شما اگر از ۱ تا بی نهایت بروید هرگز جای خالی پیدا نمی کنید، همچنین هر عددی در جای خود قرار دارد مثلاً اگر ۶ را از بین ۷ و ۸ بردارید هیچ جای دیگری در هستی نمی توانید برای او پیدا کنید در نتیجه آنقدر روی دست شما می ماند تا شما را رسوا کند چون این عدد را هیچ جایی جز جای خود نمی توانید بگذارید چرا که هیچ جای دیگری در نظام هستی ندارد، لذا اگر کسی کار خلافی مانند اختلاس یا دزدی انجام دهد، تا رسوا نشود، این اختلاس او را رها نمی کند!

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: برخی دیگر از حکمای ما از ساختار نظام خلقت به جریان موسیقی تعبیر کرده اند، ابوریحان بیرونی می گوید نغمه عالم مانند نغمه موسیقی است؛ هر نُتی در جای خود قرار دارد و در عین حال با بقیه نُت ها هماهنگ است، در نتیجه ساختار کل نظام هستی و ساختار وجودی انسان و پیوند انسان و جهان مانند ریاضی و موسیقی است با ویژگی هایی که بیان شد. انسان و جهان هستی با چنین ساختاری هرگز «جنگ» و آدم کشی را نمی پذیرد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به کشتارهای جنگ جهانی اول و دوم بیان کرد: متاسفانه جنگ جهانی اول و دوم کشتارهای فراوانی در پی داشت که حداقل آن را ۷۰ میلیون ذکر می کنند و قسمت مهم این جنایت به دست آمریکا بود. اکنون نزدیک یک قرن از این کشتار بی رحمانه می گذرد و سوال اصلی این است که آدم کش هایی مثل آمریکا چه بهره ای جز رسوایی بردند؟!

وی تأکید کرد: انبیاء آمدند به ما بگویند جامعه انسانی جز با صلح و صفا و محبت اداره نمی شود لذا تعبیرات قرآنی در سه بخش خلاصه شده است؛ بخش «محلی»، که به ارتباط مسلمانان با یکدیگر مربوط می شود، بخش «منطقه ای» که به ارتباط بین مسلمانان با سایر موحدان عالم می پردازد و بخش سوم بخش «بین المللی» که به انسانیت انسان مربوط است و متعلق به کل بشر، چه موحد و چه غیر موحد است، چرا که «انسانیت» اصلی است که در همه انسانها یکسان است، انسان تنها یک حقیقت دارد، لذا خدای سبحان همه ما را فرزند یک نفر می داند و می فرماید «یا ابن آدم» یعنی شما شناسنامه عمیق علمی دارید، پدرتان مسجود فرشتگان بود، خودتان را ارزان نفروشید، نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید، معارفی مانند عقل و عدل نیز مانند انسانیت برای همه انسانها یکسان و برای همه مورد پذیرش و مقبول است.

این فیلسوف اسلامی در پایان سخنان خود ابراز کرد: این گوشه ای از صلح دوستی همه انبیاء به خصوص پیامبر گرامی اسلام است لذا وقتی حضرت مکه را فتح کرد، با وجود همه آسیب هایی که از مردم مکه دیده بود، فرمود اسلحه ها را کنار بگذارید، مشت های گره کرده را باز کنید و با هم مصافحه کنید، حرف جهانی اسلام همین است و بس! و از این زیباتر و دلپذیرتر وجود ندارد. که امیدواریم این آموزه ها به دست شما و دوستانتان به سراسر جهان منتقل شود.

 پروفسور پیرونه، پس از استماع سخنان آیت الله جوادی آملی با ابراز خرسندی از دیدار با این حکیم متأله گفت: به عنوان یک مسیحی از خداوند می خواهم وجود حضرتعالی را برای همه موحدان جهان مستدام بدارد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۸-۱۰-۱۴ ۰۰:۲۷محمد 0 0

    چرا اسلامی که ایت الله جوادی معرفی می کننداز اسلام خشنی که برخی تریبون های رسمی مبلغ آن هستند تفاوت زیادی دارد .
                                

نظر شما