شناسهٔ خبر: 60979 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«آچار فلسفه»؛ کتابی میان‌بر به مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی

«آچار فلسفه» نوشته رابرت آرپ و مارتین کوهن با زیر عنوان ۱۰۰ راه هوشمندانه برای کمک به فهم و به‌یاد سپردن مهم‌ترین نظریه‌ها، یک کتاب میان‌بر به فلسفه است.

«آچار فلسفه»؛ کتابی میان‌بر به مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  «آچار فلسفه» نوشته رابرت آرپ و مارتین کوهن با زیر عنوان ۱۰۰ راه هوشمندانه برای کمک به فهم و به‌یاد سپردن مهمترین نظریه‌ها، یک کتاب میان‌بر به فلسفه است. همه با کتاب‌های مفصل و طولانی‌بر آشنا هستیم؛ جاده‌های طولانی و پر پیچ و خم به طرف ایده‌هایی که متن‌های فلسفی کلاسیکی مانند نقد عقل محض کانت، محاورات افلاطون و منطق ارسطو ارائه می‌کنند. 

اما آچار فلسفه نقشه دیگری در سر دارد: در این کتاب هزاران سال اندیشه به فشرده‌ترین و تقطیرشده‌ترین شکل درمی‌آید. مطمئنا ایده‌های بزرگ فلسفه را نمی‌توان در چند کلمه خلاصه کرد. ولی هیچ ضرری ندارد که برای برجسته کردن اندیشه‌های اساسی و بیان عصاره مفاهیم فلسفی، به‌طور فشرده به جنبه‌های کلیدی اشاره کنیم.

درواقع آچار فلسفه بیشتر یک طرح خاص است؛ نقشه‌ای از ۱۰۰ نقطه تاریخ و مثل یک راهنمای توریستی واقعی، آموزش‌ها و راهنمایی‌هایی در اختیار خواننده قرار می‌دهد که چه‌طور به این نقطه‌ها برسد و وقتی به آن‌ها رسید، چه کار کند.

در این کتاب ۱۰۰ اشاره یا نفوذ فلسفی به ترتیب تاریخی تنظیم شده‌اند، مطالعه تاریخ فلسفه نشان می‌دهد که در هر صورت، فلسفه از این جهت منحصر به فرد است که از پیشروی منظم و بی‌وقفه در طول زمان سرباز می‌زند و این‌طور نیست که با گذشت زمان، به‌طور ثابت، عمق و غنای فکری بیشتری پیدا کند.

ابتدا به ایده فلسفی و معمولا به آفریننده آن ایده یک نگاه کلی می‌اندازد، و شرح مختصری هم از زمینه‌ای که آن ایده در آن پدید آمده، ارائه می‌دهد.

سپس به اصطلاح لباس‌های ایده را درمی‌آورد و پیرایه‌ها را کنار می‌زند تا عناصر محوری نظریه را در معرض دید بگذارد و آن را توضیح بدهد. نهایتا هم به صورت بسیار کوتاه و مختصر میان‌بری می‌زند برای سردرآوردن از ایده مذکور و اساسا به‌یاد سپردن آن.

فلسفه بیش از هر رشته دیگری، تن به کتابی مثل این می‌دهد. کتابی که در آن هزاران سال اندیشه، و همین‌طور هزاران صفحه تامل و ژرف‌نگری به فشرده‌ترین و تقطیرشده‌ترین شکل درمی‌آید و در قالب چند صد کلمه و حتی پس از آن در قالب یک اشاره یک پاراگرافی جای می‌گیرد. 

مارتین کوهن یکی از نویسندگان کتاب، فیلسوفی بریتانیایی است که تا کنون کتاب‌های متعدد و پراقبالی در عمومی کردن مفاهیم فلسفی نوشته از جمله کتب ۱۰۱ مسئله فلسفی. رابرت ارپ هم فیلسوفی آمریکایی است که در زمینه فلسفه مدرن، علوم شناختی و فلسفه زیست‌شناسی فعالیت می‌کند. کتاب ۱۰۰۱ ایده‌ای که جهان را تغییر دادند، یکی از آثار متعدد اوست که بسیار مورد توجه قرار گرفت. آچار فلسفه محصول مشترک این دو فیلسوف در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.

سرفصل‌های اصلی کتاب نیز عبارتند از: فلسفه شرقی قدیم، فلسفه غربی قدیم، فلسفه قرون وسطی، فلسفه رنسانس، فلسفه اوایل دوره مدرن، فلسفه اواخر دوره مدرن و فلسفه قرن بیستم.
 


کتاب «آچار فلسفه» نوشته رابرت آرپ و مارتین کوهن با ترجمه شهاب‌الدین عباسی، در ۲۹۳ صفحه، شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و به قیمت ۳۷۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مازیار منتشر شده است.

نظر شما