شناسهٔ خبر: 60989 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اطلاعاتی کامل در خصوص ارتباط بین کیهان و هولوگرام

ارتباط بین کیهان و هولوگرام

یکی از فرضیه های قدیمی و بسیار جذابی که درباره کیهان وجود دارد این است که کیهان و هولوگرام رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند و در واقع کل کیهان یک تصویر هولوگرام است. بله درست متوجه شدید، یک تصویر هولوگرام مانند تمامی هولوگرام های سه بعدی که تا به حال مشاهده کرده اید. یکی از نکات بسیار جالبی که وجود دارد این است که این فرضیه یک فرضیه قدیمی است، شاید بسیاری از افرادی که با هولوگرام ها آشنایی دارند گمان کنند که این نظریه یک نظریه جدید در خصوص هولوگرام و کیهان می باشد ولی باید بدانید که این فرضیه در دهه 90 میلادی برای اولین بار مطرح شد و از همان زمان توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

چند نکته مقدماتی درباره کیهان و هولوگرام

شاید با توجه به این نکته که فرضیه رابطه کیهان و هولوگرام در دهه 90 میلادی برای اولین بار مطرح شد شما گمان کنید که این نظریه در حال حاضر اهمیت بسیار زیادی ندارد ولی نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که امروزه تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد احتمال این که این رابطه کیهان و هولوگرام واقعی باشد بسیار افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر در بسیاری از مجامع علمی درباره این موضوع صحبت می کنند. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید تا اطلاعات کاملی تری را در خصوص هولوگرافیک بودن این دنیا بدست بیاورید.

پژوهش های صورت گرفته در زمینه هولوگرافیک بودن کیهان

یکی از نکات بسیار جالب و مهمی که باید بدانید این است که پژوهش هایی که در زمینه رابطه کیهان و هولوگرام صورت گرفته است بر مبنای بی نظمی هایی بوده اند که در تابش پس زمینه کیهانی وجود داشته اند و همین موضوع نیز توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است و در نتیجه باعث شده است که این فرضیه در ذهن آنها شکل بگیرد. اگر قصد داشته باشیم این فرضیه را به شکل دقیق تری برای شما بیان کنیم می توان گفت که تمامی فهم و درکی که ما از سه بعد مکان و یک بعد زمان داریم از یک میدان دو بعدی برگرفته شده است که همین موضوع نیز باعث می شود تا دانشمندان و محققان ادعا داشته باشند که ارتباط نزدیکی میان کیهان و هولوگرام وجود دارد چرا که اگر شما با هولوگرام های سه بعدی آشنایی داشته باشید حتما می دانید این هولوگرام ها تصاویر سه بعدی را بر روی کاغذهای دو بعدی رسم می کنند. حال شما همین تفکر را می توانید به کل دنیا منتقل کنید، در واقع می توان این فرضیه را به این شکل بیان کرد که دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم در واقع در ابعاد کمتری بارگذاری شده باشد.

چرا جهان هولوگرافیک؟

شاید سوال بسیار مهمی که در ذهن شما در خصوص این موضوع به وجود آمده باشد این باشد که چرا باید این موضوع برای دانشمندان جذاب باشد؟ در پاسخ به این سوال می توان دلایل مختلفی را آورد. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع را می توان سازگاری بسیار زیاد این نظریه با بی نظمی هایی که در نظریه های نسبیت انیشتین و همینطور مکانیک کوانتوم وجود داشت دانست. به صورت کلی اگر با نظریه انیشتین آشنایی داشته باشید حتما می دانید که نظریه او در ابعاد بزرگ به شکلی بسیار زیبا درست بود ولی زمانی که وارد فضاهای کوانتومی می شد این نظریه با شکست رو به رو شد. به صورت کلی نظریه جهان هولوگرافیک به دنبال این است که بتواند به جای این که ابعاد بزرگتری را برای این جهان که ما در آن زندگی می کنیم در نظر بگیرد، آن را تنها به دو بعد متکی کند. اگر در حوزه فیزیک کار کرده باشید حتما تا به حال با نظریه ریسمان آشنایی پیدا کرده اید، نظریه رابطه کیهان و هولوگرام در واقع از همین نظریه نشات گرفته است.

آیا اثبات و یا رد این نظریه بر روی زندگی ما تاثیر گذار خواهد بود؟

به صورت کلی نمی توان گفت که اثبات و یا رد نظریه رابطه کیهان و هولوگرام می تواند بر روی زندگی ما تاثیر بگذارد ولی شاید برای شما جالب باشد که دانشمندان درباره تاثیرات مختلف اثبات این نظریه نیز تحقیقات بسیار زیادی را انجام داده اند. یکی از مهم ترین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که مغز انسان ها نیز می تواند به صورت هولوگرافیک باشد که این موضوع می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی روند فهم مطالب و همینطور ذات آنها داشته باشد و در نتیجه ارتباطات ما نیز تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. این تحقیقات که در زمینه رابطه کیهان و هولوگرام انجام شد توسط David Bohm انجام شد که البته با این موضوع نیز بی ربط نبود و تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام شد نشان می دادند که این مطالب با مطالبی که ما در حال حاضر درباره جهان هولوگرافیک می دانیم کاملا منطق است.

جهان هولوگرافیک در تاریخ جهان

امروزه با این که بسیاری از دانشمندان و محققان بر روی این موضوع کار می کنند و این فرضیه را تا حدود زیادی درست می دانند ولی با این حال اثبات دقیقی برای این موضوع به ثبت نرسیده است. یکی از نکات بسیار مهمی که باعث می شود تا فیزیکدانان اعتقاد داشته باشند که این نظریه یک نظریه درست است این است که شواهدی که از اوایل تشکیل جهان وجود دارد دقیقا با نظریه های دانشمندان و فیزیکدانان تطابق دارد و به همین دلیل آنها نیز ادعای درستی نظریه خود را دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این نظریه حتی با نظریه استاندارد بیگ بنگ نیز مطابقت دارد. در روزهای نخستین که این نظریه بیان شد دانشمندان قصد داشتند که مدل جدید و متفاوت تری را با نظریه بیگ بنگ برای شروع دنیا بیان کنند ولی بعد از گذشت مدت زمانی متوجه شدند که رابطه کیهان و هولوگرام و در واقع جهان هولوگرافیک به خودی خود ارتباط بسیار نزدیکی با نظریه بیگ بنگ داشت.

نکات پایانی در خصوص ارتباط کیهان و هولوگرام

با توجه به این نظریه می توان گفت که دنیای ما در واقع دارای یک مرز دو بعدی است که البته این موضوع چندان هم بی ربط به نظر نمی رسد و شواهد علمی بسیار زیادی نیز برای آن وجود دارد. با توجه به این موضوع که در سال 1997 میلادی بیش از ده هزار مقاله در این زمینه نوشته شد می توان گفت که این نظریه تا حدود زیادی درست است و احتمال این که در چند سال آینده به اثبات برسد نیز بسیار زیاد است. شاید نکته بسیار جذابی که باعث شود تا شما به این نظریه علاقه مند شوید یک صحبت بسیار کوتاه از یکی از اعضای تیمی باشد که بر روی این نظریه کار می کردند. در این سخن آمده است که : فرض کنید تمام آن چه که شما در این دنیای سه بعدی درک می کنید در واقع از یک پیش زمینه دو بعدی برگرفته شده است. این موضوع دقیقا مشابه هولوگرام است

نظر شما