شناسهٔ خبر: 61291 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ترجمه کتاب آلن‌دوباتن درباره اضطراب جایگاه اجتماعی چاپ شد

کتاب «اضطراب جایگاه اجتماعی» نوشته آلن دوباتن با ترجمه مریم تقدیسی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

ترجمه کتاب آلن‌دوباتن درباره اضطراب جایگاه اجتماعی چاپ شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل  از مهر؛ کتاب «اضطراب جایگاه اجتماعی» نوشته آلن دوباتن به‌تازگی با ترجمه مریم تقدیسی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب در سال ۲۰۱۴ توسط انتشارات پنگوئن چاپ شده و نسخه‌های مختلفی از ترجمه‌هایش سال گذشته توسط ناشران دیگر در کشور عرضه شدند.

«اخبار؛ راهنمای کاربر» دیگر کتاب جدید دوباتن است که به‌قلم همین‌مترجم توسط همین‌ناشر به چاپ رسیده و همراه با «اضطراب جایگاه اجتماعی» به بازار عرضه شده است.

آلن دوباتن که با کتاب‌های فلسفی آسان‌فهمش مثل «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» در ایران شناخته می‌شود، موسس مدرسه فلسفه در لندن است و در این‌کتاب مواضع و آموزه‌هایش را در قالب دو بخش اصلی ارائه کرده است. او پس از بخش ابتدایی «تعاریف» که سه عنوان «جایگاه اجتماعی»، «اضطراب جایگاه اجتماعی» و «نظریه» را در بر می‌گیرد، دو بخش «موجبات» و «راه‌حل‌ها» را برای مطالب کتابش در نظر گرفته است.

بخش اول کتاب، دربرگیرنده ۵ فصل «بی‌عشقی»، «افاده»، «توقعات»، «شایسته‌سالاری» و «وابستگی» است. بخش دوم هم ۵ فصل را با این‌عناوین شامل می‌شود: «فلسفه»، «هنر»، «سیاست»، «دین» و «بوهمیا».

دوباتن در این‌کتاب، برای اولین‌بار به یک‌وضعیت شایع بین آدم‌ها، نام داده و در این‌کتابش، سرچشمه‌ها و راه‌های ممکن مقابله با آن را بررسی کرده است. این‌وضعیت شایع همان دغدغه‌ای است که آدم‌ها درباره نظر دیگران درباره خودشان دارند؛ همه خواستار موفقیت هستند و از شکست می‌ترسند. یعنی عموم آدم‌ها غالبا در تنهایی، درباره جایگاه اجتماعی‌شان اضطراب دارند. آلن‌ دوباتن بررسی این‌دغدغه را با استفاده از فلسفه، تاریخ، هنر، اقتصاد، مسائل سیاسی و ... انجام داده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

دوئل نماد ناتوانی بنیادین در پذیرش این موضوع است که جایگاهمان تنها به خودمان مربوط است و ما آن را تعیین می‌کنیم و براساس قضاوت‌های متغیر مخاطبانمان آن را تغییر نمی‌دهیم. برای کسی که دوئل می‌کند آنچه دیگران درباره او می‌اندیشند تنها عامل تعیین‌کننده نظر او درباره خودش است. اگر او در نظر اطرافیان فردی شرور یا غیرمحترم، ترسو یا شکست‌خورده، احمق یا ضعیف باشد، دیگر از نظر خودش نیز فرد مقبولی نخواهد بود. تصور او از خودش چنان به دیدگاه دیگران درباره او وابسته است که مرگ با یک گلوله یا به ضرب شمشیر را به باقی ماندن عقاید نامطلوبی که در موردش در ذهن دیگران وجود دارد ترجیح می‌دهد.

حفظ جایگاه اجتماعی و به‌خصوص «شرافت» در همه جوامع به دغدغه اصلی مردان بالغ تبدیل شده است. در جوامع روستایی یونان باستان شرافت را تیمه می‌خواندند، در جوامع مسلمان به آن شرف، و در میان هندوها به آن عزت می‌گفتند _ و در همه موارد حفظ شرافت فقط از راه خشونت ممکن بود. در جوامع سنتی اسپانیا مردی شرافتمند بود که به لحاظ فیزیکی شجاع، به لحاظ جنسی توانا، و قبل از ازدواج در نظر زنان جذاب، و بعد از ازدواج وفادار و از لحاظ مالی و امرارمعاش خانواده توانمند، و در برابر همسرش مقتدر باشد تا بتواند او را از فریبکاری سایر مردان حفظ کند. بی‌شرافتی نه‌فقط از قانون‌شکنی، بلکه از ناتوانی در نشان‌ دادن واکنشی خشونت‌بار در مقابل هرگونه آسیبی سرچشمه می‌گرفت که از سوی دیگران متوجه فرد می‌شد. اگر کسی در بازار مسخره می‌شد یا در خیابان نگاهی توهین‌آمیز به او انداخته می‌شد، هرچیزی غیر از دعوت به مبارزه، اثبات‌کننده صحت نظر طرف مقابل درباره او بود.

این‌کتاب با ۲۳۷ صفحه مصور،‌ شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۹ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما