شناسهٔ خبر: 61477 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشست «شعبده‌بازی در متون کهن ایرانی» برگزار می‌شود

«شعبده‌بازی در متون کهن ایرانی» در مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب بررسی می‌شود.

​نشست «شعبده‌بازی در متون کهن ایرانی» برگزار می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  یکصد و پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های متن‌پژوهی این مؤسسه با موضوع «شعبده‌بازی در متون کهن ایرانی» برگزار می‌شود.
 
شعبده‌بازی هنری است که ابداع و به کار بستن فنون آن، موقوف هنرمندی و دانش‌ورزی همزمان است. ایران از دیرباز سرزمین علم و دانش بوده و به این خاطر است که قدیم‌ترین کتاب‌هایی که در جهان در زمینه شعبده‌بازی نوشته شده و در آن به شیوه‌های شعبده‌بازی و ابزارهای آن پرداخته شده است، به زبان فارسی است.

هم‌چنین قدیم‌ترین وسیله شعبده‌بازی در ایران ابداع شده و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. هدف از شعبده‌بازی سرگرمی و تفریح بوده است و نویسندگان، ضمن تشریح فنون شعبده، این نکته را در کتاب‌های خود یاد کرده‌اند. فنون یادشده هنوز هم در میان شعبده‌بازان کاربرد دارد.
 
در نشست «شعبده‌بازی در متون کهن ایرانی» محمدرضا توکلی صابری ضمن معرفی برخی کتاب‌های فارسی درباب شعبده، به شرح تاریخچه شعبده‌بازی در ایران و جهان می‌پردازد و بعضی ترفندهای شعبده را، که در این کتاب‌ها شرح شده است، اجرا می‌کند و درباره ابزار و وسایل آن سخن می‌گوید.
 
نشست «شعبده‌بازی در متون کهن ایرانی» دوشنبه 7 بهمن‌ماه 1398، ساعت 15 و 30 دقیقه تا 17 در کتابخانه مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب به نشانی تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان دانشگاه و ابوریحان، ساختمان فروردین، شماره 1182، طبقه دوم برگزار می‌شود.

نظر شما