شناسهٔ خبر: 61546 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تالیف کتب درسی جدید در دانشگاه آزاد/ وضعیت شناسی رشته های انسانی

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر از تالیف حداقل ۲ کتب درسی یا کمک درسی و یا مرجع در رشته های علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در هر استان خبر داد.

تالیف کتب درسی جدید در دانشگاه آزاد/ وضعیت شناسی رشته های انسانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام حسن خیری در گفتگویی با اشاره به شکل گیری مرکز مطالعات علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد گفت: بعد از تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در سال گذشته که با هدف ارتقا جایگاه علوم انسانی شکل گرفت، مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر در دانشگاه تأسیس شد؛ این مرکز دارای ارکانی است که عبارت است از گروه‌های راهبردی، تخصصی، کارگروه‌ها و هیأت‌های اندیشه ورز که این هیأت‌ها در استان‌ها شکل می‌گیرند و در حقیقت اتاق فکر مرکز مطالعات محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر با اشاره به اینکه اعضای هیأت‌های اندیشه ورز از بهترین‌های اساتید باورمند به علوم انسانی با رویکرد اسلامی هستند. این افراد که نباید عضو هیأت رئیسه واحدهای دانشگاهی باشند، با پیشنهاد رئیس واحد و بعد از تأیید نهایی معاونت علوم انسانی انتخاب می‌شوند.

وی به مهمترین وظایف هیأت اندیشه ورز اشاره کرد و گفت: بحث نیازشناسی استان، وضعیت شناسی رشته‌های علوم انسانی و هنر در واحدهای استان، پیشنهاد تعطیل، تأسیس و یا تقویت رشته‌ها، مطالعه درباره میان رشته‌ای ها، بررسی سرفصل‌های دروس و به روز کردن آن‌ها از جهت منابع و محورها، توانمندسازی اساتید از جهت علمی، تخصصی، رفتاری و اخلاقی از جمله وظایف این هیأت‌ها به شمار می‌رود.

خیری ضمن بیان این مطلب که تألیف کتب درسی، کمک درسی و کتاب‌های مرجع در رشته‌های علوم انسانی و هنر از دیگر وظایف این هیأت‌ها به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹ (تا آخر شهریور) در هر استان حداقل دو کتاب درسی یا کمک درسی و یا مرجع تعریف و تألیف شود که با توجه به شرایط هیأت‌های اندیشه ورز به نظر می‌رسد تعداد بیشتری کتب تألیف شود.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر با اشاره به اینکه هم اکنون هیأت‌های استانی در حال ارائه برنامه در خصوص تألیف کتب درسی جدید به مرکز مطالعات هستند، گفت: برنامه‌ها باید به تأیید گروه‌های تخصصی مرکز برسد و پس از آن اجرایی شود.

وی همچنین از پیش بینی بودجه برای طرح‌های مطالعاتی در حوزه علوم انسانی و هنر خبر داد و گفت: منظور از طرح‌های مطالعاتی، طرح‌های ناظر به ابعاد راهبردی و هدایتگری علوم انسانی و هنر است؛ یعنی آنچه که می‌تواند در سیاستگذاری ها به ارتقا جایگاه علوم انسانی و هنر کمک کند. به طور مثال در یک استان رشته‌های هنری وجود دارد، هیأت‌های اندیشه ورز این رشته‌ها را وضعیت شناسی می‌کنند و از طرف دیگر ظرفیت‌های استانی را از جهت رشته‌های هنری بررسی می‌کند؛ در نهایت راهبردپردازی می‌شود که در کدام استان‌ها باید رشته‌های جدید تأسیس شود.

نظر شما