شناسهٔ خبر: 61614 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دبیران انصرافی «تجسمی فجر» برای جلوگیری از دوقطبی‌سازی بازگشتند

رییس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بازگشت دبیران و داورانی که استعفای خود را در فضای مجازی اعلام کرده بودند و بازگشت آنها، توضیحاتی ارائه کرد.

دبیران انصرافی «تجسمی فجر» برای جلوگیری از دوقطبی‌سازی بازگشتند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شنبه ۲۶ بهمن ماه با حضور هادی مظفری رئیس جشنواره، ابراهیم حقیقی دبیر و سعید اسلام‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره در تالار وحدت برگزار شد.

هادی مظفری در ابتدای نشست با اشاره به تجمیع بخش‌های مختلف جشنواره تجسمی فجر گفت: همه بخش‌ها تجمیع شد و تمامی ظرفیت مؤسسه صبا به جشنواره اختصاص پیدا کرد، حتی طبقه سوم که متعلق به موزه یکی از بانک‌ها بود. نکته دیگر اینکه در ابتدای ورودم به دفتر تجسمی متوجه شدم جشنواره هنرهای تجسمی جوانان و فجر در یک مسیر هستند. جشنواره تجسمی فجر تا دو سال پیش انگیزه کاری برای سطوح مختلف ایجاد نمی‌کرد اما در سال گذشته با اختصاص فضا در چهارسوی هنر بسیاری از اساتید توانستند در فجر حاضر شوند.

وی بیان کرد: تغییر دیگر اینکه جشنواره فجر به بازار و اکسپو نزدیک می‌شود و هنرمندان حق دارند آثارشان برای فروش بگذارند.

اختصاص هزینه افتتاحیه به سیل‌زدگان

مظفری با اشاره به اختصاص هزینه مراسم افتتاحیه به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان، از آغاز به کار نمایشگاه آثار جشنواره در روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه در مؤسسه صبا خبر داد و افزود: امسال جشنواره فجر با ۹۰۰ اثر افتتاح خواهد شد که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داریم.

ابراهیم حقیقی در ادامه با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره، تشریح کرد: در بخش طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر در بخشهای ۱۰ گانه و در چهارسوی هنر ۳۸ گالری با ۳۴۰ اثر حضور دارند. در بخش چهارخونه که برای اولین بار راه‌اندازی شده حضور اساتید را شاهدیم. امسال سیاست‌مان حضور هنرمندان غیر از تهرانی‌ها بود که در چهارخونه نیز اجرایی کردیم. در بخش تجلیل از مفاخر، ۹ نفر از مفاخر تجلیل می‌شوند که اسامی شأن بعداً اعلام می‌شود.

وی افزود: امسال حضور خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است و این موضوع در هنر، یک مزیت به حساب می‌آید.

حقیقی با اشاره به بخش عکاسی اظهار کرد: امسال برای اولین‌بار در عکاسی، مجموعه عکس نیز پذیرفته شده است البته استقبال از مجموعه عکس خوب بوده چون خواست عکاسان بود. همچنین در عکاسی، چیدمان و فاین ارت ۱۱۵ اثر حاضرند.

هادی مظفری رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بابت حواشی پیش آمده درباره جشنواره گفت: اتفاقات ناگواری رخ داد و برخی دوستان این تلقی را داشتند که جای رویدادی که عبارت جشن را یدک می‌کشد در این زمان، چندان مناسب نیست و نهایتاً برپایی جشنواره به بعد از سوگواری موکول شد، که درست هم بود. بار سنگینی روی ستاد جشنواره بود چراکه بیش از ۶ هزار اثر به جشنواره ارسال شده بود و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کرد. از استاد حقیقی تشکر می‌کنم که مسئولانه کارشان را انجام دادند تا چراغ هنرهای تجسمی خاموش و حتی کم‌سو نشود.

به احترام سه هزار شرکت‌کننده برگشتم

ابراهیم حقیقی نیز درباره استعفای دبیران و داوران از جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: به دلیل فضایی که برای هموطنان‌مان در کشور به وجود آمده بود و همچنان که این فضا بر مردم تأثیر گذاشت، بر دبیران و داوران جشنواره نیز تأثیر گذاشت. پس از گذشت چند روز وقتی فضا آرام‌تر شد، در جلسات مکرری که با شورای سیاستگذاری تجسمی فجر داشتیم مقرر شد شورای هنری تشکیل شود و پس از توقف چند روزه، داوری آثار نیز توسط این شورا انجام شد.

وی همچنین در مورد بازگشتش به جشنواره، گفت: با توجه به اینکه تعدادی از دبیران و داوران از جشنواره کناره‌گیری کرده بودند، نمی‌دانستم باید چطور کار را بدون آنها ادامه دهم. اما من به احترام تمام سه هزار شرکت‌کننده پذیرفتم حضور داشته باشم چراکه این جشنواده متعلق به مردم است و من هم تصمیم گرفتم به جشنواره برگردم.

مظفری نیز افزود: اگر بخواهیم حوادث را که با شهادت سردار سلیمانی شروع شد و با سقوط هواپیمای اکراینی به اوج رسید یاداوری کنیم، آن زمان اتمسفری در کشور ایجاد شد که بسیار همگنانه بود و فضای شادی حاکم نبود.

مظفری: کنش دبیران فجر را نمی‌توان سیاسی دانست

وی درباره بازگشت دبیران و داوران جشنواره تاکید کرد: دبیران و داوران اگر برگشتند، بین سوگواری و حفظ هنرهای تجسمی فاصله گذاشتند؛ یعنی هم به سوگواری برای عزیزان از دست رفته احترام گذاشتند و هم تأثیر رفتارشان به جامعه هنرهای تجسمی آسیبی وارد نکند. بنابراین کنش سوگوارانه دبیران را نمی‌توان کنش سیاسی دانست.

مدیرکل هنرهای تجسمی همچنین گفت: این اتفاقات، تحت تأثیر اتفاقات بیرون از هنرهای رخ داد اما تاثیرش بر تجسمی پررنگ شد. باید یک لحظه خودتان را جای ما بگذارید تا بر اساس این اتفاقات باید چه کار می‌کردیم؛ ما یا باید جشنواره را تعطیل می‌کردیم یا باید با همت چند برابرمان کاری می‌کردیم هنرهای تجسمی آسیبی نبیند.

وی با بیان اینکه من و برگزارکنندگان جشنواره به این فکر می‌کردیم که اتفاقات پیرامونی نباید به هنرهای تجسمی آسیب بزند، تاکید کرد: اگر می‌خواستیم افرادی را جایگزین دبیران و داوران کنیم، حتماً جامعه تجسمی دوقطبی می‌شد و سال‌های سال نمی‌توانستیم این فضای حاکم را تغییر دهیم. به همین دلیل من از آقای حقیقی دوبار تشکر می‌کنم؛ یک بار برای پذیرش دبیری جشنواره و دوم برای بازگشت‌شان. همه ما تلاش کردیم جامعه هنرهای تجسمی از این بزنگاه گذر کند.

تا سقف ۳۰۰ میلیون خرید اثر خواهیم داشت

مظفری در پاسخ به پرسشی درباره خرید آثار هنرمندان و بخش بازار اظهار کرد: امسال اداره کل تجسمی تعدادی از آثار برجسته هنرمندان حاضر در جشنواره را خریداری خواهد کرد و پیش‌بینی ما این است تا سقف ۳۰۰ میلیون خرید اثر داشته باشیم.

وی درباره بودجه جشنواره گفت: اعتبارات جشنواره دارای ردیف مشخصی در وزارت ارشاد است و همانطور که سال گذشته ۴۰ روز پس از اتمام جشنواره، هزینه‌ها را اعلام کردیم امسال نیز همینگونه خواهد بود. البته پیش‌بینی و برآورد ما حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون است. همچنین تاکید می‌کنم دریافت حق‌الزحمه توسط داوران شایعه است و حتی داوران که در شورای هنری اعلام کردند حق‌الزحمه خودشان را به مردم سیل‌زده اهدا می‌کنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان درباره وضعیت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: بخش عمرانی کار مرمت دردو فاز اولیه به اتمام رسیده است اما وقفه‌ای که رخ داد به دلیل انتقال آثار از گنجینه بود که به لحاظ امنیتی خبررسانی ممکن نبود و از طرفی حائز اهمیت بود که جابجایی‌ها با مراقبت هر چه تمام‌تر انجام شود. در مورد زمان مرمت نیز پیش‌بینی ما تا پایان اسفند ماه بود و الان نیز امیدواریم اما حدود دو ماه برای جابجایی گنجینه وقت بیشتری خریدیم. تقریباً کار عمرانی گنجینه به پایان رسیده و به زودی ماشینری و ریل‌های جدید گنجینه نصب خواهند شد. به محض اتمام این کار، ۴۰ روز برای جابجایی آثار نیز زمان می‌خواهیم. تمام تلاش‌مان این است که حتی یک روز هم شده، زودتر کار موزه هنرهای معاصر تهران تمام و بازگشایی شود.

نظر شما