شناسهٔ خبر: 61746 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایتی تازه و دست اول از تجزیه پاکستان و تشکیل کشور بنگلادش

کتاب «خون بر روی سایه‌های گوناگون سبز» نوشته اکرام سهگل، بتینا روبوتکا از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد. نویسندگان در این کتاب اتفاقات سال ۱۹۷۱ پاکستان و تشکیل کشور بنگلادش را روایت کرده‌اند.

روایتی تازه و دست اول از تجزیه پاکستان و تشکیل کشور بنگلادش

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «خون بر روی سایه‌های گوناگون سبز» نوشته اکرام سهگل، بتینا روبوتکا توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد. این کتاب با عنوان فرعی «پاکستان شرقی ۱۹۷۱ میلادی: تاریخچه بازنگری شده» به جریان تجزیه پاکستان و تشکیل کشور بنگلادش می‌پردازد. 

نویسندگان این کتاب با استفاده از رویکرد جورج کالینگوود، فیلسوف و مورخ شهیر انگلیسی به روایت تاریخ پرداخته‌اند. کالینگوود اعتقاد داشت که مورخ با استفاده از تخیل تاریخی باید تاریخ را بازسازی کند تا از این طریق فرآیندهای اندیشه اشخاص تاریخی را براساس اطلاعات و شواهد موجود در منابع تاریخی «از نو» بازسازی کند.

وقایع سال ۱۹۷۱ میلادی که منجر به تجزیه پاکستان شد، نقطه عطفی در تاریخ پاکستان محسوب می‌شود. این کتاب بر اساس خاطرات منتشر شده و منتشر نشده از فعالان آن سال‌ها به بررسی انتقادی از وقایع آن دوران می‌پردازد.

اکرام سهگل دانش آموخته آکادمی نظامی پاکستان است. وی پیش از انتخاب به عنوان یک خلبان در ارتش مشغول خدمت بود. او در جنگ سال ۱۹۷۱ میلادی در بنگلادش (پاکستان شرقی) اسیر و به یک اردوگاه در هند فرستاده شد. علاوه بر آن او در عملیات‌های نظامی مختلف از جمله در بلوچستان شرکت کرده بود. پس از پایان خدمت وی فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کرد. وی رئیس گروه مسیریاب است که شامل بزرگترین شرکت خدمات امنیتی در پاکستان می‌شود. علاوه بر آن وی چند شرکت زیر مجموعه فناوری اطلاعات و خدمات مالی را نیز در اختیار دارد. وی همچنین از اعضای مجمع جهانی اقتصاد، مدیر اندیشکده شرق-غرب در آمریکا و چند نهاد دیگر به شمار می‌رود. علاوه بر آن وی پیوسته مقالات خود را در روزنامه‌های انگلسیی و اردو در پاکستان منتشر و در شبکه‌های تلویزیونی نیز به عنوان تحلیل‌گر مسائل دفاعی و امنیتی حضور پیدا می‌کند.

خانم بتینا روبوتکا نیز فارغ التحصیل مقطع دکتری از مؤسسه مطالعات آسیایی و آفریقایی دانشگاه هومبولت برلین است. او از سی سال گذشته در حال تدریس جنبه‌های مختلف تاریخ استعمار در هند و پاکستان در مؤسسه آسیایی و آفریقایی دانشگاه هومبولت است. روبوتکا مطالب خود را به طور گسترده درباره موضوعاتی مانند تاریخ جنبش ملی در شبه قاره، اقبال لاهوری، نظام سیاسی پاکستان، دموکراسی در آسیای جنوبی و نقش اسلام در سیاست منتشر می‌کند و هم‌ اکنون در حال فعالیت بر جنبه‌های روابط بین الملل و سیاست خارجی پاکستان است. وی همچنین ژورنال‌های شناخته شده و پایان نامه‌های مقطع دکتری در برخی از دانشگاه‌های پاکستان را نیز ارزیابی می‌کند.         

این خبر را وابستگی فرهنگی ایران در پیشاور برای ایبنا ارسال کرده است. 

نظر شما