شناسهٔ خبر: 61747 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیلی بر آمارهای جهانی در صنعت اسباب بازی

دیتاها و آمارهای جهانی نشان می‌دهند که آمار استفاده از اسباب‌بازی در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته تا چه اندازه بالا است و این امر نقش پر رنگی در هویت‌سازی کودکان دارد.

آمارهای جهانی در صنعت اسباب‌بازی چگونه شکل می‌گیرند؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  بازی کردن کار بچه‌ها است و اسباب‌بازی‌ها ابزار بچه‌ها برای بازی کردن هستند، بعد از گذشت سال‌ها از زندگی اجتماعی، اسباب‌بازی‌ها به ابزاری برای ایجاد فرهنگ و ارتباط بچه‌ها با دنیایی که در آن زندگی خواهند کرد تبدیل شده است. تولید کنندگان اسباب بازی تلاش می‌کنند به سرعت تغییراتی ایجاد کنند که ابزارهای بازی مناسب و لذت‌بخشی را ایجاد کنند که خلاقیت و رویاپردازی آنان را به چالش بکشد.

در این مطلب سعی شده است دیتاها و آمار صنعت اسباب‌بازی را ارائه کنیم و داده‌های آن را تحلیل و بررسی کنیم، همانطور که می‌دانید شناخت هر صنعتی از طریق به دست آوردن اطلاعات و آمار آن محقق می‌شود، از همین‌رو اطلاعاتی در مورد اسباب بازی‌ها در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که کمتر در مراجع فارسی به آن پرداخته شده است.

درآمد سالیانه صنعت اسباب بازی در جهان

در نمودار بالا می‌توانید میزان در آمد صنعت اسباب بازی جهان در هر سال را مشاهده کنید همانطور که می‌بینید هر ساله این صنعت رشد داشته و در انتهای سال ۲۰۱۸ به ۹۰.۴ میلیارد دلار رسیده است. خیلی از افراد بر این باورند که رشد بازی‌های رایانه‌ای، بر رشد صنعت اسباب بازی تأثیر داشته است، ولی مقایسه آمارهای جهانی نشان می‌دهد که صنعت اسباب بازی هنوز در حال رشد است.

سرانه مصرف اسباب بازی در جهان

سرانه مصرف اسباب بازی در هر کشور برابر با میزان خرید اسباب بازی در آن کشور است که تقسیم بر تعداد کودکان آن کشور (بین ۰ تا ۱۶ سال) می‌شود، از این‌رو در هر کشور با استخراج داده‌های جمعیتی و محاسبه مصرف اسباب‌بازی سرانه مصرف اسباب‌بازی آن کشور به‌دست خواهد آمد. همانطور که در نمودار می‌بینید کشور استرالیا بیشترین سرانه مصرف اسباب‌بازی را دارد که برابر ۵۰۰ دلار به ازای هر کودک است.

بعد از آن بریتانیا و آمریکا با اختلاف کمی حضور دارند، سرانه مصرف اسباب بازی در ایران نیز به صورت تخمینی ارائه شده است چون اطلاعات آماری رسمی در خصوص میزان مصرف اسباب بازی در کشور وجود ندارد ولی به صورت تخمینی می‌توان برای ۱۸ میلیون کودک زیر ۱۶ سال ۱۷ دلار سرانه مصرف را در نظر گرفت.

در کشور ترکیه، کشوری که هم جمعیت با ایران است و از نظر جغرافیایی و اقتصادی شباهت زیادی دارد سرانه مصرف محصولات اسباب‌بازی ۷۰ دلار است، این بدین معناست که احتیاج است نقش اسباب بازی بیشتر در جامعه ایرانی بازآفرینی شود و به اسباب‌بازی‌های نگاه لوکس و لاکچری و صرفاً سرگرم‌کننده نداشته باشند باید به این امر واقف باشند که اسباب‌بازی کالای فرهنگی و ارزش‌آفرین است که هویت کودکان جامعه را می‌سازد و شکل می‌دهد.

در زمینه ترویج‌دهنده اسباب‌بازی، این کشورهای توسعه یافته بودند که پیش‌رو شدند و فعالیت‌های ترویجی زیادی در زمینه بازی و اسباب بازی انجام دادند برای مثال پس از شکل‌گیری نهاد تخصصی اسباب‌بازی استرالیا، این نهاد با فعالیت‌های مدون و بلند مدت خود توانست سرانه مصرف اسباب‌بازی استرالیا را به حدی بالا ببرد که در حال حاضر در صدر سرانه مصرف اسباب‌بازی در جهان قرار دارد.

پر درآمدترین شرکت‌های اسباب بازی جهان

صنعت اسباب بازی از صنایع نسبتاً بزرگ در جهان به حساب می‌آید و شرکت‌های بزرگی در این زمینه فعالیت‌های گسترده و قابل تأملی محصولاتشان را در سراسر دنیا ارائه داده‌اند. در چند سال گذشته شرکت متل (Mattel) همیشه در صدر پر درآمدترین شرکت‌ها بوده است، ولی شرکت لگو پس از سال ۲۰۰۰ و تغییرات در رویکرد تجاری خود توانست رشد قابل توجهی داشته باشد و بتواند رتبه اول را در سال‌های بعدی از آن خود کند، سال ۲۰۱۸ نیز شرکت نامکو بندی که پیش‌تر شناخته شده در حوزه بازی‌های رایانه‌ای بوده است که توانسته است بیشترین درآمد را داشته باشد.

پس از شرکت هازبرو (Hasbro) شرکت‌های دیگری با اختلاف درآمدی زیاد وجود دارند که معروف‌ترین آنها پلی موبیل (Playmobil) و جک پسیفیک هستند. نمودار ارائه شده بر حسب میلیون دلار بدین معنا است که درآمد شرکت لگو پنج میلیارد و پانصد و هفتاد و سه هزار میلیون دلار است. از توضیحات دیگر در این زمینه این است که شرکت‌های متل و هازبرو از جمله شرکت‌های مادری هستند که برندهای زیادی را تحت پوشش دارند همانند متل مالک برندهای باربی (Barbie)، فیشرپرایس (Fisher price)، هات ویلز (Hot Wheels) مگا بلوکز (Mega Bloks) و چندین برند دیگر نیز است. هازبرو مالک برندهای مونوپول (Monopoly)، نرف (Nerf)، پلی اسکول (Playskool) تونکا (Tonka) و چندین برند دیگر نیز است.

نظر شما