شناسهٔ خبر: 62189 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موسوی: اقتصاد یک مساله لاکچری نیست/جلالی: از اطلاعات بدون دانش پر شده‌ایم!

نظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد یک مساله لاکچری نیست و امروزه عمومی شده است. رسانه‌ ملی در این مساله نیز بسیار ضعیف عمل کرده‌ و در کشور ما بیشتر مصرف‌گرایی را ترویج می‌کند و احساس سرخوردگی را برای خانواده‌ها و کودکان به‌وجود می‌آورد.

موسوی: اقتصاد یک مساله لاکچری نیست/جلالی: از اطلاعات بدون دانش پر شده‌ایم!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  نشست نقد و بررسی و رونمایی کتاب «معمار عمارت؛ دفتر حساب مدیران مالی خانواده» یکشنبه ۲۸ اردیبهشت به‌صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب پخش شد.

این ‌نشست با حضور کمیل رودی، مولف کتاب و مدیر آکادمی هوش مالی، سیدنظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارت، مریم جلالی، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و منتقد، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمدصادق افراسیابی معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال همراه بود.

کتاب «معمار عمارت» به زبان ساده، مفاهیم مالی را برای خانواده شرح می‌دهد تا نگاهی کلی به همه ابعاد آن داشته باشند. کتاب سواد مالی، 6 سرفصل و 127 مفهوم دارد. بخش نخست کتاب، به زبانی ساده، همه این مفاهیم را به تصویر کشیده است تا نگاهی کلی به همه ابعاد آندر نظر گرفته شود. بخش دوم کتاب نیز ابزارهایی است برای تمرین تغییر که جایی است برای اقدام.

کمیل رودی، نویسنده کتاب بر این باور است که این کتاب، عرض ادب و ادای دِینی است به همه مردمان سرزمین‌مان ایران؛ همه آنانی که در کنار نقش‌های متعدد در جامعه، کار و زندگی، بار سنگین وضعیت اقتصادی خانواده را بر دوش کشیده‌اند؛ تا با آگاهی از دانش‌ها و مهارت‌ها و باورهای سواد مالی، در مدیریت مالی خانواده، بیش از پیش بدرخشند. تا با بهره‌گیری از این دانش، فرزندانی تربیت کنند که توانمندتر از ما و نسل ما در تدبیر امور مالی باشند.



در ابتدای نشست نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب سخنانش را با اشاره به فضای مجازی و فرصت خوبی که برای حوزه فرهنگ ایجاد شده تا از آن نهایت استفاده را ببرند، آغاز کرد و گفت: هوش مالی در حوزه فلسفه برای کودکان مساله بسیار مهمی است اما در ایران کار زیادی در این حوزه انجام نشده است. در کشورهای پیشرفته در سطح آکادمیک کارهای بسیار خوبی انجام شده و در ایران نیز چنین مسایلی آغاز شده و اکنون باید روی خانواده‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم و به صورت علمی بتوانیم سواد مالی و هوش مالی را با تمرکز بر خانواده‌ها گسترش دهیم.



سپس کمیل رودی گفت: کتاب «معمار عمارت» درباره تدبیر امور مالی و مدیریت مالی شخصی است و جعبه ابزاری است که بتوانیم زندگی را مدیریت مالی کنیم. در زندگی اندازه نگه‌داشتن تدبیر بسیار مهمی است و باید حساب و کتاب داشته باشیم. از دوره شکوفایی و تمدن اسلامی جاری شدن تدبیر در سیر تقدیر فقط در حد یک پرسش نبوده است و بوعلی‌ها و خواجه‌نصیرها برای مردم مساله هوش مالی و مدیریت مالی را تبیین کرده بودند. فلسفه، ریاضیات، طبیعیات، سیاست مدون و تدبیر منزل را می‌توان نام برد که در فلسفه دانشمندان ایرانی رایج بوده است.

وی افزود: کسانی مانند سعدی که با مردم جامعه سر و کار بسیاری داشته است همان تعالیم را به مردم جامعه انتقال می‌داد که دخلت را با خرجت هماهنگ کن. در یک غفلت تاریخی این مدیریت مالی را کنار گذاشتیم و 700 سال است که این علم ار کشور ما رخت بربسته است و اکنون دنیا درس‌هایش را تکرار می‌کند تا ما بیشتر یاد بگیریم. کرونا یک درس به مردم ایران یاد داد که باید مدیریت مالی داشته باشیم که در شرایط بحران چقدر به لحاظ مالی تاب‌آور هستیم.

رودی ادامه داد: آزادسازی سهام عدالت یک فرصت برای مردم است که پول وارد عرصه تولید کشور می‌شود و سرمایه‌گذار مالک شوند و نسبت به تولیدات ایرانی عِرق داشته باشند. دولت نباید اداره کننده زندگی 80 میلیون را در دست بگیرد، مهمترین کار دولت این است که مردم را توانمند کند و با آموزه‌های سواد مالی بتواند هوش مالی را در سطح جامعه گسترش دهد. کتاب «معمار عمارت» تدابیر مالی را می‌آموزد و جوانه نهضت سوادآموزی مالی است که در دانشگاه پارت کاشته شده است.



سپس ایوب دهقانکار سخنانش را درباره چرایی نگارش این کتاب آغاز کرد و با اشاره به تاریخچه هوش مالی گفت: در سال 1983 هوارد گاردنر، پژوهشگر و نظریه‌پرداز نخستین بار در کتاب «چارچوب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه» به 8 نوع هوش اشاره کرد که همه انسان‌ها دارای این 8 نوع هوش هستند. او در کتاب خود افزون بر این 8 نوع هوش به نوع نهمی نیز به‌عنوان «هوش هستی‌گرا» اشاره کرده است.

وی افزود: پس از گاردنر دانشمندان دیگری نیز روی این مساله کار کردند و همچنین به هوش معنوی نیز اشاره کردند و حتی کتابی با نام «هوش معنوی» نوشته شد که نگاه افراد را از حالت ماده به معنا تعمیم بدهند. ابتدا گاردن مقاومت کرد و هوش معنوی را نپذیرفت اما زمانی که نگاه بنیادی‌تر شد، گاردنر هوش هستی‌گرایانه را پذیرفت و آن را معرفی کرد. «روزها فکر من این است و همه شب سخنم/ که چرا غافل از احوال دل خویشتنم/ از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود/ به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم» این سروده مولانا چکیده هوش هستی‌گرایانه‌ای است که گاردنر مطرح کرده است.

دهقانکار ادامه داد: در این کتاب به دو نکته اشاره شده است که هوش مالی تدریس‌پذیر و آموزش‌پذیر است و دوم این‌که با هوش‌های دیگر ارتباط دارد و با فرهنگ اصلی ایرانی اسلامی نیز پیوند دارد و در حاشیه کتاب به حکمت‌هایی که در گلستان و بوستان سعدی آمده نیز اشاره کرده است که در فرهنگ خودمان نیز به هوش مالی اشاره شده است.



سپس رسولی‌زاده، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پارت نیز گفت: لزوم بحث سواد مالی بر هیچ کس پوشیده نیست و امروزه نیاز آن بیش از پیش است. تحریم‌های ظالمانه که با بحث کرونا مطرح شده و عکس‌العمل آن در جامعه رخنه پیدا کرده است. بحث نقدینگی مطرح شده و شاهد تاثیرگذاری آن در بخش‌های مختلف هستیم و این تاثیرگذاری بر مسایل اجتماعی گسترش پیدا کرده است. بازار ملک، بازار ارز، بازار سرمایه و... شاهد عکس‌العمل‌های تند و غیرحرفه‌ای شده و و عدم توجه به هوش مالی از بازاری به بازار دیگر به شکل بحران خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: نیاز به هوش مالی بیشتر از پیش در کشور احساس می‌شود که دخل و خرج را چگونه مدیریت کنیم. که اگر به این سازو کار از قبل اندیشیده نشود در بازارهای مختلف عکس‌العمل‌های نامتعارف بروز می‌دهد که اگر به سواد مالی توجه شود شاهد این بحران‌ها نبودیم. امیدوارم با گسترش این مستندات کم‌کم شاهد تلطیف فضای اقتصادی در سطح جامعه و عموم مردم باشیم.

سید نظام‌الدین موسوی سخنران بعدی نشست بود، وی گفت: سواد مالی یکی از ضروریات است که در فضای جامعه کنونی جای خالی این مباحث احساس می‌شد. خانواده هسته مرکزی جامعه است و خانواده یک مفهوم فطری در جامعه است و جز با برخی از مفاهیم انحرافی چیز دیگری نمی‌تواند آن را مخدوش کند. در فرهنگ ایرانی و دینی بنیان اصلی خانواده است و هر اتفاقی که قرار است بیفتد باید از خانواده شروع شود.

وی افزود: امروزه ما از سنت‌ها دوره افتاده‌ایم زیرا اقتصاد خانواده چیزی جدا از اقتصاد جامعه نبوده و از گذشته وجود داشته است. اقتصاد مساله بسیار مهمی است که خانواده‌ها باید با این مفاهیم آشنا شوند. در گذشته مساله بورس، ارز، تورم و... به اقتصاد خانواده مرتبط نبوده اما اکنون بسیار مهم است. زیرا ارز که گران می‌شود بر اقتصاد خانواده اثر می‌گذارد. تحریم‌ها هم همین‌طور. سهام عدالت وارد سطح پایین‌دست جامعه می‌شود و خانواده‌ها باید بدانند چگونه با سهم عدالت رفتار کنند. اگر سواد مالی و هوش مالی نداشته باشیم دچار مشکل می‌شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد یک مساله لاکچری نیست و امروزه عمومی شده است. در طراحی این کتاب نیز به شکل تئوری و عملی مطرح شده و مانند یک برنامه جامع هزینه‌ها را مشخص کرده است و باید کاملا مشخص شود که دخل و خرج به چه شکل بوده است و باید بتوان هزینه‌ها را مدیریت کرد که در این کتاب این مساله آموزش داده شده است. رسانه‌ ملی نیز بسیار ضعیف عمل کرده‌ و در کشور ما بیشتر مصرف‌گرایی را ترویج می‌کند و محیط تصنعی و غیر واقعی از خانه‌ها و مبلمان‌ها نشان می‌دهد که به لحاظ وضعیت موجود امکانی برای این مدل زندگی وجود ندارد و احساس سرخوردگی را برای خانواده‌ها و کودکان به‌وجود می‌آورد.



مریم جلالی نیز در سخنانی گفت: هنگامی که می‌گوییم خانواده نقطه شروع است امیدوارم نقطه پایان هم باشد و در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد خانواده‌ها نیز نقش داشته باشند. خانواده تولیدکننده عاطفه، قانون، تولید مثل و تولید اقتصاد است اما امروزه به نام اشتغال از تولید دور شده‌ایم که این مساله وابسته به حقوق و پول نقد شده است.

وی افزود: امروزه از اطلاعات بدون دانش پر شده‌ایم. دنیای امروز دنیای موزاییک‌ها نیست که فرهنگ از سیاست جدا باشد که اگر این مساله اتفاق بیفتد جامعه دچار خدشه می‌شود. همچنین رویکرد انگیزشی در علوم شناختی با اقبال مواجه شده است. نمونه و مثال در این کتاب جایش خالی است که اگر با مثال‌هایی همراه بود کامل‌تر و تبدیل به جعبه ابزار می‌شد. اگر این کتاب تبدیل به یک اپلیکیشن می‌شد در بستر وب بهتر می‌توانست تاثیرگذار باشد. ما آدم‌های سرمایه‌داری هستیم اگر بتوانیم خانواده‌داری داشته باشیم و به مفهوم خانواده‌داری توجه کنیم.

افراسیابی نیز گفت: کتاب «معمار عمارت» آموزه‌های سواد مالی را به خانواده‌ها آموزش می‌دهد و ابزاری ارائه می‌دهد که بنیان خانواده کمک‌ می‌کند زیرا در این بحران کرونا مسایلی وجود دارد که باید هوش مالی در بین خانواده‌ها ترویج پیدا کند زیرا مسایل مالی گریبانگیر خانواده شده است. بهتر است که اطلاعات این کتاب به آپ تبدیل شده و به شکل کتاب صوتی ارائه شود و در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.

نظر شما