شناسهٔ خبر: 62219 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

کارایی لوازم سرمایشی خود را در هوای گرم افزایش بدهید

کولرهای آبی به واسطه مصرف کم برق و قیمت ارزانی که دارند، از پرطرفدارترین وسایل سرمایشی هستند. همانطور که می‌دانید، بیشتر مناطق ایران دارای آب‌وهوایی خشک هستند که لازمه این آب‌وهوا وجود کولرهای آبی است تا رطوبت لازم برای ساختمان‌ها تامین شود.

برای استفاده بهینه از کولرهای آبی نیازمند نکاتی هستیم تا عملکرد آن را بهبود ببخشیم و حداکثر استفاده را از آن ببریم. در ادامه به بررسی راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولرهای آبی خواهیم پرداخت که با استفاده از این راهکارها تا ۴۰ درصد راندمان کولر افزایش می‌یابد.منبع این مقاله در بخش کولر آبی مقاله "11 راهکار برای استفاده بهینه از کولر آبی" است.

کولر آبی خود را برای جنگ با گرما آماده کنید

اولین مورد در رابطه با استفاده بهینه از کولرهای آبی سرویس کولر آبی است.  در صورتی که کولرهای آبی به موقع سرویس شوند، هم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی خواهد شد، و هم انتظار شما از یک کولر ایده‌آل برطرف می‌شود. ای کار شامل موارد زیر می‌شود:

بررسی و روغن‌کاری موتور کولر

بررسی پمپ آب

شست‌وشوی حلزونی و بدنه کولر

تعویض تسمه

کنترل و روغن‌کاری یاتاقان

روغن‌کاری پولی

تعویض پوشال

تمیز کردن شبکه آب‌رسانی کولر

تراز کردن شناور

بازدید برزنت کولر

بازرسی جعبه تقسیم برق

تمام مواردی که در بالا ذکر شد، از مهم‌ترین نکات سرویس کولرهای آبی است. در زمان سرویس تابستانه توصیه می‌شود که این موارد را به ترتیب و با دقت انجام دهید تا مرحله‌ای از قلم نیوفتد. برای انجام تمام این خدمات می توانید از سامانه آچارباز کمک بگیرید.

سایبان کولر آبی، خنکی هوای بیشتر

کولرهایی که روی پشت‌بام‌ها قرار دارند، در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند و این بدان معناست که دمای آب کولر بالا رفته و سریع‌تر بخار می‌شود. از طرفی آب گرمی که داخل کولر وجود دارد، باعث می‌شود تا باد کولر هم خنک نباشد.

برای اینکه کولر آبی حداکثر راندمان را داشته باشد و در تابستان هم از باد خنک آن لذت ببرید، بهترین گزینه، قرار دادن سایبان روی کولر است.

ناگفته نماند اغلب سایبان‌هایی که امروزه برای کولرهای آبی نصب می‌شود؛ از جنس پلی کربنات با مواد UV هستند. این روکش UV نه تنها مانع از جذب اشعه آفتاب شده، بلکه تمام اشعه‌ای که به آن تابیده می‌شود را بازتاب می‌کند.

برخی در کنار استفاده از سایبان، از گزینه‌ی دیگری مانند حصیر هم برای پوشش دورتادور کولر استفاده می‌کنند. وجود حصیر مانع از تجمع گردوغبار داخل کولر شده و با خیس کردن آن، باد کولر بسیار خنک‌تر خواهد شد.

لطفاً از قرار دادن اجسام سنگین و بدون استفاده به عنوان سایبان، روی کولر خودداری کنید. با این کار فقط به بدنه کولر آسیب خواهید رساند.

تشتک کولر بی آب نماند

کار کردن کولر بدون آب موجب سوختن آن نمی‌شود، اما اگر این روند طولانی مدت ادامه داشته باشد، به موتور کولر آسیب وارد می‌کند.

وجود آب به کاهش دمای فضای داخلی کولر کمک می‌کند. از این رو موتور در حین کار کردن خنک شده و عملکرد بهتری دارد. اگر کولر بدون آب باشد، در صورت روشن ماندن طولانی مدت، موتور به شدت داغ شده و در نهایت خواهد سوخت. در این شرایط هم باید جهت تعمیر کولر آبی به سرویسکار مراجعه کنید.

در روزهای گرم تابستان دقت کنید که کولر بدون آب کار نکند، اما در شب‌ها که هوا خنک‌تر است، اگر کولر بدون آب باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.اما با توجه به مکانیزم کولرهای آبی، توصیه می‌شود همیشه وضعیت آب آن را کنترل کنید تا بدون آب نماند.

بهترین جا را برای نصب کولر انتخاب کنید

قبل از نصب، بهترین موقعیت را برای کولر انتخاب کنید. بهتر است کولر را در نزدیکی دودکش و خروجی تهویه فاضلاب قرار ندهید. گرمای دودکش‌ها موجب بخار شدن آب داخل کولر خواهد شد و بوی خارج شده از فاضلاب هم از طریق کولر وارد ساختمان می‌شود. همچنین کولر را در جایی قرار دهید حداقل میزان تابش خورشید به آن نقطه صورت پذیرد و در مسیر جریان هوا باشد.

کانال کشی کوتاهتر،هوای خنک قویتر و بیشتر

کانال‌های کولر آبی نباید خیلی طولانی و پیچ در پیچ باشند. در صورت زندگی در ساختمان‌های بلند، بهتر است کولر را داخل تراس قرار دهید.

مسیر طولانی کانال موجب کاهش فشار هوا شده و حداقل باد را به داخل ساختمان هدایت می‌کند. همچنین پیچ و خم‌های زیاد در مسیر کانال کولر، جریان باد را منحرف کرده و فضای خانه را خنک نمی‌کند.

وسایل گرما زا قاتل راندمان کولرها هستند

استفاده همزمان از چند وسیله گرمازا مانند اجاق، سماور و لامپ‌هایی که گرمای زیادی تولید می‌کنند در داخل خانه موجب بالا رفتن دمای خانه شده و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد.

دریچه های کولر را در فضاهای بی استفاده ببندید

زمانی که در خانه و یا حتی محل کار هستید، دریچه‌ی بخش‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را مسدود کنید. با این کار جریان باد فقط به قسمت‌هایی که مدنظرتان است منتقل می‌شود.

هواخور کوچکی برای کولر ایجاد کنید

در هنگام روشن بودن کولر بهتر است راه خروجی را برای جریان باد در نظر بگیرید. یکی از پنجره‌های کوچک را باز گذاشته تا مانع از دم کردن محیط، ایجاد بوی نامطبوع شده و رطوبت هوا افزایش یابد.

کولر گازی را هر جایی نصب نکنید

برای اینکه مصرف برق کولرگازی شما پایین بیاید و همچنین کولر گازی شما هوای خنک تری را تولید کند، باید از متخصص نصب کولر گازی خودتان بخواهید که در صورت امکان کندانسور یا پنل بیرونی کولر گازی شما را در محلی که سایه ی بیشتری در طول روز دارد نصب کند. این کار راندمان کولر گازی شما را بالا می برد.

سرویس های دوره ای کولر گازی

با توجه به قیمت بالای کولر گازی، نگهداری درست و بهینه از دستگاه موضوع بسیار بسیار مهمی است. در خدمات سرویس کولر گازی، تمام اجزای کولر بررسی می شوند. قطعات مصرفی کولر گازی مثل فیلتر هوا چک می شود و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض می شود. میزان گاز کولر گازی در این سرویس های دوره ای کولر چک می شود و در صورت لزوم شارژ می گردد.

تعمیر قطعات یا تعویض آنها مسئله این است

بعضی از قطعات کولر گازی اگر به موقع تعمیر نشوند، کولر گازی را از کار می اندازند. یکی از این قطعات بسیار مهم برد الکترونیکی کولر گازی است که همان مغز و محل فرماندهی آن است. به محض اینکه احساس کردید کولر دمای متفاوتی از دمای تنظیم شده برای آن را در فضای شما پخش می کند حتما از مراکز ارائه خدمات تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.

تمیز کردن و یا تعویض فیلتر کولر گازی

یکی از کارهایی که برای بهینه شدن استفاده از کولر گازی مهم است، تمیز کردن فیلتر کولر است. فیلتر کولر گازی به مرور بر اثر عبور و مرور هوا و گرد و غبار و چربی ها مسدود می شود. این وضعیت باعث بروز فشار روی کولر و مصرف برق بالاتر و در نتیجه اصطحلاک بیشتر آن می شود. تمیز کردن فیلتر کولر گازی کار سختی نیست، پنل جلویی کولر را باز کنید و گیره های فیلتر را از حالت بسته در بیاورید و فیلتر را با اسپری های تمیز کننده مخصوص یا محلول کف و سرکه به خوبی تمی کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما