شناسهٔ خبر: 62241 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

با این 5 نکته، کاشان را حرفه­ ای بگردید

می­خواهید کاشان را تمام و کمال ببینید؟ بهتر است فکر همه جا را بکنید. اینکه کدام مکان­ها را ببینید، در کدام هتل­ها بمانید یا در کدام رستوران­ها غذا بخورید. شاید مجبور باشید به دلیل محدودیت وقت، دور بعضی جاها را خط بکشید. اگر گشتی در اینترنت بزنید هم به احتمال زیاد با یک لیست بلند بالا از دیدنی­های کاشان رو به رو می­شوید. عاقلانه­ترین کار این است که از یک راهنما مانند جااینجاس کمک بگیرید. البته نیازی نیست خودتان دست به کار شوید، ما در سایت رزرو هتل Jainjas این کار را برای شما انجام داده­ایم.

اول: چطوری بریم کاشان؟

اینکه با چه وسیله­ای راهی کاشان شوید، بستگی به بودجه و حوصله شما دارد. به هر حال دست شما در انتخاب وسیله نقلیه باز است؛ چرا که کاشان هم ترمینال دارد و هم ایستگاه قطار و فرودگاه.

سفر به کاشان با ماشین شخصی

هنوز هم محبوب­ترین شیوه سفر به کاشان، ماشین شخصی است. همین که این شما هستید که تصمیم می­گیرید کی و کجا یک توقف بین راهی داشته باشید، یک مزیت بزرگ است. به علاوه اگر مبدأ شما تهران باشد، یک مسیر 244 کیلومتری پیش روی شما است و تا مقصد هم 2 ساعت و نیم در راه خواهید بود؛ البته بدون هیچ توقفی! پیشنهاد می­کنیم زمانی را برای حرکت انتخاب کنید که به گرمای کاشان برنخورید، از اتوبان تهران قم سفرتان را استارت بزنید و در میانه راه هم نفسی تازه کنید.

سفر به کاشان با اتوبوس

اتوبوس ارزان­ترین راه سفر به کاشان است؛ هرچند کمی خسته کننده است و از توقف­های دلبخواهی در میانه راه هم خبری نیست. با این حال اگر تصمیم­تان قطعی است، باید بدانید که اتوبوس­های تهران به کاشان در ترمینال­های بیهقی و جنوب مسافران را سوار می­کنند. مسافت هم همان است که در سفر با ماشین شخصی پیش رویتان است. بابت نوع اتوبوس هم نیازی به نگرانی نیست؛ وجود اتوبوس­های VIP که امکانات کاملی دارند خیال شما را آسوده خواهد کرد.

سفر به کاشان با قطار

شاید یک راه نوستالژیک و در عین حال راحت را برای رفتن به کاشان انتخاب کرده باشید؛ قطار. قبل از هر چیز باید بگوییم که بلیط قطار کاشان از بلیط اتوبوس آن گران­تر است، اما به باور خیلی­ها راحتی بر قیمت می­چربد. البته نوع قطاری که قرار است 3 ساعتی را در آن تا رسیدن به مقصد سر کنید، هم در قیمت بلیط تان دخالت می­کند. با این حال چه قطارهای لوکس چهارتخته را انتخاب کنید و چه قطارهای پردیس؛ باید از ایستگاه­های رباط کریم، قم و فیروزآباد بگذرید.

سفر به کاشان با هواپیما

یک سفر تفریحی به کاشان آن هم با هواپیما؟ خوب اتفاق غیر ممکنی نیست، اما کمتر گردشگری سراغ چنین شیوه پر هزینه­ای می­رود. شاید بلیط هواپیما کاشان بیشتر به کار آنهایی بیاید که برای امور تجاری به آن سفر می­کنند و سرعت برایشان در اولویت است. قطعا یک پرواز 1 ساعته سریع­ترین راهی است که شما را به کاشان می­رساند. اگر هتل شما ترانسفر فرودگاهی داشته باشد هم سرعت چندان برابر خواهد شد.

دوم: تو کاشان کجا بمونیم؟

هتل­های کاشان یا بهتر بگوییم خانه­های سنتی و اقامتگاه­های بومگردی آن چیزی کم از جاذبه­های گردشگری­اش ندارند. تصور کنید در اتاقی بمانید که مثلا یک قرن پیش اعیان کاشانی در آن اقامت داشته و هنوز حال و هوای گذشته را دارد. البته این به معنای آن نیست که کاشان هتل غیر سنتی ندارد. توصیه ما به شما این است که این نکات ساده اما کاربردی را در رزرو هتل کاشان به کار ببندید. پشیمان نخواهید شد!

سوم: تو کاشان کجا رو بگردیم؟

وجب به وجب خاک کاشان با وسعت 4 هزار و 300 کیلومتری­اش پر است از جاذبه­های تاریخی و طبیعی. پس نگران نباشید! بیکار نخواهید ماند و سفرتان پربار تر از آن چیزی خواهد شد که فکر می­کنید. بهتر است جاذبه ­های کاشان را به دو دسته دیدنی­های داخل شهر و دیدنی­های اطراف تقسیم کنیم:

جاذبه های داخل کاشان

باغ فین و حمام فین کاشان

فین را خیلی­ها به واسطه کتاب­های تاریخی می­شناسند. باغ زیبایی که از دوره صفویان تا کنون برجای مانده است؛ دار و درخت و آب نماهای متعدد جلوه بهشتی به آن بخشیده ­اند و البته یک حمام نه چندان خوشنام را هم در دل خود جای داده است. حمام فین؛ جایی که اولین و آخرین امیرکبیر ایران در آن با پای خود به قتلگاه رفت. در دل باغ فین همچنین یک کوشک یا قصر کوچک چهار ضلعی، یک حمام دیگر، شترگلو و عمارت هشتی جا خوش کرده است. برای دیدن این مجموعه پر رمز و راز باید به انتهای خیابان امیرکبیر کاشان بروید.

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان از زمان سلجوقیان در این شهر به یادگار مانده و مناره آن از قدیمی­ترین­های کاشان است. بنا به روایت­های تاریخی این بنا زمانی آتشکده بوده و در گذر زمان به مسجد بدل شده است. معماری مسجد جامع با کاشی کاری­ها و گچبری­های خود و آثاری که در آن پیدا شده می­تواند از جذابیت­های این مسجد قدیمی باشد که در خیابان بابا افضل قرار گرفته است.

مسجد آقا بزرگ

مسجد آقابزرگ کاشان به دوره محمد شاه قاجار بر می­گردد و از سردر و هشتی ورودی، صحن مرکزی و چند شبستان تشکیل شده است. جالب است بدانید که در کنار این مسجد مدرسه­ای هم هست که محلی برای درس و بحث بوده است. حوض کوچک داخل حیاط مسجد و درختچه­های سبز اطراف آن فضای متفاوتی به مسجد بخشیده­اند؛ فضایی که باید به خیابان آقابزرگ کاشان رفت و آن را از نزدیک حس کرد.

خانه­های تاریخی کاشان

حتما تا به حال نام خانه بروجردی­ها، خانه طباطبایی­ها و خانه عامری­ها به گوشتان خورده است. این خانه­های تاریخی که سال­ها پیش افراد سرشناس شهر در آن زندگی می­کردند، حالا به دیدنی­های کاشان بدل شده­اند. هر کدام معماری و داستان خود را دارند، در یک دوره تاریخی متفاوت ساخته شده و در گوشه­ای از شهر قرار گرفته­اند. مثلا خانه طباطبایی­ها که در خیابان علوی است، 186 سال قدمت دارد. خانه بروجردی­ها هم 130 سال عمر کرده و در محله سلطان میر احمد واقع شده است. خانه دیگر، بزرگ­ترین و زیباترین عمارت کاشان است؛ خانه عامری­ها که از زمان زندیان پابرجا مانده و حالا هم در کسوت هتل میزبان مهمانان شهر است.البته اینها تنها خانه­های کاشان نیستند. خانه شریفیان، خانه منوچهری، خانه عباسیان، خانه رزاقیان و خانه عطارها هم از دیگر عمارت­های دیدنی کاشان به شمار می­آیند.

جاذبه­های اطراف کاشان

در مطلب Jainjas " با این 5 نکته، کاشان را حرفه­ای بگردید"، با دیدنی­های اطراف کاشان ادامه می­دهیم.

قمصر و عطر خوش گلاب

30 کیلومتر از کاشان به جنوب برانید تا به پایتخت گلاب ایران برسید. قمصر خوش رایحه که سپیدی موهایش حکایت از عمری به اندازه 2500 سال دارد؛ مملو از باغ­های گل محمدی است. در اردیبهشت ماه، قمصری­ها گل­های محمدی را چیده و آنها را برای گلاب گیری آماده می­کنند؛ مراسمی که خیلی­ها برای دیدن آن دست از پا نمی­شناسند. البته بهتر است حالا که تا قمصر آمده­اید؛ سری هم به موزه گلاب و باغ پرندگان آن بزنید. اگر به فکر اقامت هستید، سری به هتل­های قمصر بزنید.

نیاسر؛ سایه کاشان

نیاسر از آن مناطق خوش آب و هوای حوالی کاشان و مفری برای گریز از گرما به شمار می رود. اگر فقط 20 کیلومتر از کاشان دور شوید، به نیاسر می­رسید؛ روستایی قدیمی که با آبشار زیبا و غاری شناخته شده که به دست انسان ساخته شده است. چهارطاقی یا آتشکده ساسانیان، حمام و آسیاب تاریخی نیاسر هم چهره تاریخی این روستا را به نمایش می­گذارند؛ آنها را از قلم نیندازید.

مشهد اردهال؛ مدفن سپهری

مشهد اردهال در مقایسه با نیاسر و قمصر کمی از کاشان دورتر است؛ حدود 40 کیلومتر. هر چند برای دیدن شاعر خوش ذوق کاشان سهراب سپهری که اینجا آرمیده، چهل کیلومتر مسافت زیادی نیست.  Jainjasبه شما پیشنهاد می­کند تا مهرماه برای تماشای آیین قالی شویی به مشهد اردهال بیایید و به زیارت امامزاده سلطان علی ابن محمد هم بروید.

شهر زیر زمینی نوش آباد؛ پیچیده و زیبا

راهنمای کامل سفر به جزیره مرواریدهای خلیج فارس را به خاطر دارید؟ در آنجا شهر زیرزمینی کاریز را به شما معرفی کردیم. خوشبختانه کاریز تنها نیست و کیلومترها آن سوتر، در کاشان هم شهر زیرزمینی نوش آباد یا اویی قرار گرفته است. نوش آباد که فقط 5 کیلومتر تا کاشان فاصله دارد، بزرگ­ترین شهر زیرزمینی ایران است. دالان­های تو در تو و اتاق­های کوچک ساختار پیچیده­ای برای شهر رقم زده اند که فقط باید از نزدیک دید!

ابیانه؛ بیدستان سابق

فاصله ابیانه تا کاشان حدود 86 کیلومتر است، اما آنقدر دیدنی است که نمی­توان از خیر آن گذشت. از بافت پلکانی و ماسوله مانند آن تا زیارتگاه­ها و آتشکده­اش. هر چند نمی­شود انکار کرد که تماشای خانه­های ابیانه با پنجره­های کوچک و مشبک، قدم زدن در آن و هم کلام شدن با مردم شیرین زبان و شیرین سخن به خودی خود لذا خاصی دارد. برای ماندن در این روستا می­توانید به سراغ هتل­های ابیانه بروید.

چهارم: تو کاشان کجا غذا بخوریم؟

برای اینکه پازل سفرتان به کاشان به بهترین شکل ممکن چیده شود، رستوران­های معتبری را برای شکم گردی انتخاب کنید. حالا دیگر وقت آن رسیده که از بهترین رستوران­های کاشان برای شما بگوییم:

رستوران سنتی عباسی

اگر به خانه تاریخی عباسیان رفتید، صرف یک وعده غذا در رستوران سنتی آن را امتحان کنید. در این رستوران هم چشم­های خود را مهمان یک شاهکار معماری کرده­اید و هم شکمتان را مهمان یک وعده غذای خوشمزه. بخشی از مجموعه به رستوران و بخش دیگر هم به سفره خانه اختصاص داده شده است. توصیه می­کنیم طعم گوشت لوبیا کاشی با شوید پلو یا همان چلو دیزی را که غذای محلی کاشانی­ها است، در این رستوران بچشید.

رستوران خانه منوچهری‌ها

خانه منوچهری هم هتل است و هم رستوران. حتی اگر هتل را برای اقامت انتخاب نکرده­اید، می­توانید غذای خود را در رستوران آن میل کنید؛ چه غذاهای سنتی و چه غذاهای محلی کاشان. صرف غذا در چنین رستورانی که پنجره­هایش رنگی است و گچ بری­هایش ظریف، لذت دوچندانی دارد. اگر دوست دارید شیرینی­ها و نوشیدنی­های دلنشین کاشانی را هم امتحان کنید، به کافه هتل بروید.

رستوران اکبر جوجه کاشان

رستوران اکبر جوجه کاشان در میدان عامریه، یکی از بهترین­های کاشان است. جالب است بدانید که برنج و جوجه رستوران از شمال می­آید و شما می­توانید حال و هوای شمال را در این شهر کویری تجربه کنید. مرغ و ماهی شکم پر و جوجه کباب مخصوص اکبر جوجه از آن غذاهایی هستند که حتما باید در این رستوران تست کنید.

پنجم: سوغات کاشان؛ یک چمدانِ معطر

بعید است کسی به شهر گل و گلاب سفر کند و دست خالی از آن برگردد. علاوه بر گلاب؛ عرق بیدمشک، عرق بهارنارنج، عرق نعنا و عرقیجات دیگری هم در کاشان پیدا می­شود که خواص درمانی دارند. کاشانی­ها شیرینی­های خوشمزه­ای هم دارند که هر چند شباهت زیادی با سوغات یزدی­ها دارند؛ اما طعم شان منحصر به فرد است. حاجی بادومی، پشمک و باقلوا از آن جمله­اند. خیلی­ها هم غنچه­های کوچک و معطر گل محمدی را از کاشان سوغات می­برند تا از آنها در تزیین شله زرد یا فرنی استفاده کنند. اگر میانه ­تان با صنایع دستی خوب است، بد نیست بدانید که فرش و گلیم هنر کاشانی­ها است و سوغات مسافران.

برگرفته شده از:

https://jainjas.com/

https://jainjas.com/Blog/201/این-5-نکته-مهم-را-برای-کاشان-گردی-حرفه-ای-فراموش-نکنید

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۹-۰۳-۰۹ ۲۰:۴۰مومن 0 0

    شهر زیرزمینی نوش آباد جزو شهرستان آران و بیدگل میباشد نه کاشان 
                                

نظر شما