شناسهٔ خبر: 62251 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هاروکی موراکامی: کرونا جنگ نیست؛ تعامل است

نویسنده سرشناس ژاپنی میزبان برنامه ویژه رادیویی شد تا با روح مردم کشورش که در فشار قرنطینه ویروس کرونا هستند، همراهی کند.

هاروکی موراکامی: کرونا جنگ نیست؛ تعامل است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ موراکامی که خالق رمان‌هایی چون «جنگل نروژی» و «کافکا در کرانه» است، برخی از محبوب‌ترین ترانه‌هایش را از برنامه ویژه رادیویی پخش کرد و به سوال‌های مردم در برنامه‌ای دو ساعته پاسخ داد.

این برنامه ویژه رادیویی پخش شد تا مردم را به بیشتر در خانه ماندن ترغیب کند.

در حالی که برنامه قرنطینه خانگی در ژاپن تا پایان ماه می به پایان می‌رسد اما در صورت وضعیت اضطراری این برنامه می‌تواند ادامه داشته باشد.

از سال ۲۰۱۸ موراکامی به طور پراکنده میزبان یک برنامه یک ساعته زنده در رادیو اف‌ام توکیو بوده است و برای علاقه‌مندان موسیقی از میان ۱۰ هزار صفحه کلکسیون خودش، ترانه‌هایی را به انتخاب خودش پخش می‌کند. این در حالی است که او ابتدا کافه کلوپ جز دایر کرده بود که به مدت هفت سال با تمرکز بر موسیقی جز کار می‌کرد.

این نویسنده ۷۱ ساله ابراز امیدواری کرد که این برنامه بتواند راهی برای کاهش برخی از عوارض کرونا باشد.

این برنامه با عنوان «برنامه ویژه رادیویی در خانه بمانید موراکامی» پخش شد و کارش را با پخش ترانه «در جستجوی خطوط نقره‌ای» از گروه مدرن فولک کوراتت آغاز کرد و به دنبال آن با پخش ۱۸ ترانه دیگر که منتخبی از ترانه‌های کلاسیک تا جز، پاپ و راک بودند ادامه یافت. مضمون مشترک همه این ترانه‌ها شامل لبخند، آفتاب، رنگین‌کمان، خاطرات تولد و دیگر جنبه‌های شاد زندگی بود.

نویسنده سرشناس ژاپنی در این برنامه گفت: مبارزه در برابر ویروس کرونا را با جنگ مقایسه کردن، همان طور که سیاستمداران اغلب می‌کنند، نامناسب است. این چالشی برای همه ماست تا درک کنیم چگونه می‌توانیم درایت همکاری با هم و حفظ توازن را به اشتراک بگذرایم. وی افزود: این یک جنگ نیست که بخواهیم همدیگر را بکشیم بلکه نبردی برای تعقل است که می‌گذارد تا همه مان زنده بمانیم. ما در اینجا نیازی به دشمنی و نفرت نداریم.

موسیقی همواره در داستان‌های موراکامی جایگاهی ویژه دارد و خود وی شنونده‌ای مشتاق است که همواره به گردآوری موسیقی مشغول بوده و کتاب‌هایی هم در این زمینه نوشته است.

موراکامی که سال‌ها به عنوان یکی از بخت‌های دریافت جایزه نوبل مطرح بوده در این برنامه یادآوری کرد که سال‌ها در خانه کار کرده و کتاب‌هایش را نوشته است و گرچه وضعیت کرونا از بسیاری جهات بر وی تاثیر گذاشته اما احتمالاً الهام‌بخش خلق کارهایی در این زمینه هم خواهد بود.

این نویسنده بارها درباره مواردی که جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده نوشته که ماجرای حمله با گاز به متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ توسط یک فرقه آخرالزمانی و عواقل مرگبار آن و نیز زلزله مرگبار کوبه؛ جایی که موراکامی در آن شهر بزرگ شد، از جمله آنها بوده‌اند.

به عنوان یک رمان نویس وی یادآوری کرد که یک واقعه را در هنگام وقوعش تصویر نمی‌کند بلکه بیشتر علاقه دارد آن را به داستانی به شکلی متفاوت بدل کند؛ هر چند اکنون نمی‌داند داستان بعدی‌اش چگونه خواهد بود.

وی افزود: جهان امروز ما در حال پشت سر گذاشتن تجربه‌ای مشترک در یک مقیاس بزرگ است که نتایج آن می‌تواند همه جامعه را دربربگیرد و خوب یا بد باشد.

موراکامی گفت نگران است که دنیای پس از کرونا جهانی بسته‌تر شود اگر از آن به خوبی محافظت نشود. وی افزود: اگر دنیا فاقد عشق و دلسوزی باشد، حتی اکر ماسک ها و واکسن‌ها به وفور در آن یافت شوند، مطمئناً به جایی ناپسند در دوران پسا کرونا بدل خواهد شد. عشق است که مهم است.

این برنامه در حالی پخش شد که هنوز در بخش‌هایی از ژاپن از جمله توکیو شرایط جدی قرنطینه وجود دارد.

نظر شما