شناسهٔ خبر: 62258 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهنامه چنگیزی منتشر شد

شهنامه چنگیزی سروده شمس‌الدین کاشانی به کوشش دکتر وحید قنبری‌ننیز از سوی انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شد.

شهنامه چنگیزی منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شهنامه چنگیزی منظومه‌ای است تاریخی در بحر متقارب از شمس‌الدین کاشانی که آن را به پیروی از شیوه فردوسی در شاهنامه سروده است. موضوع این منظومه تاریخ چنگیز و نیاکان و فرزندان وی است. این منظومه در اصل شکل منظوم بخشی از کتاب جامع التواریخ رشیدالدین فضل‌اللّه همدانی است. شاعر داستان را از حکایت قوم اُغُوز آغاز می‌کند. پس از آن اجداد چنگیزخان را تا یسوکی بهادر، پدر چنگیز بر‌می‌شمرد و به تولد چنگیز می‌پردازد. از بیت 900 به بعد داستان چنگیزخان و جنگ‌های او و رزم او با سلطان محمّد خوارزمشاه و سلطان جلال‌الدّین آغاز می‌شود و تا بیت 3450 که مرگ چنگیزخان است ادامه دارد. پس از آن شاعر از بیلک‌ها و پندهای چنگیزخان سخن می‌گوید و سپس داستان پادشاهی اکتای آغاز می‌شود.
در همین بخش است که شاعر مفصّل به داستان جلال‌الدّین خوارزمشاه می‌پردازد و از دلاوری‌ها و رشادت‌های او می‌گوید. پس از آن اشاره‌ای کوتاه به مرگ جوچی و جغاتا، پسران چنگیز، دارد و سپس داستان تولوی، گُیوک‌خان، باتو، منگوقاآن، قبلای‌قاین و تمورقاین بیان می‌شود. در ادامه داستان حرکت هلاکو به سمت ایران آغاز می‌شود. شاعر در این بخش مفصل به ذکر جنگ‌های هلاکو به‌ویژه فتح قلاع اسماعیلیه و حملۀ او به بغداد پرداخته است. داستان اباقا فرزند هلاکو، شرح اختلاف سلطان احمد با ارغون بر سر جانشینی پدر و در نهایت پادشاهی ارغون، کشته شدن شمس‌الدین صاحب‌دیوان، پادشاهی گیخاتو و داستان غازان‌خان از دیگر بخش‌های این منظومه هستند.    

شهنامه چنگیزی سروده شمس‌الدین کاشانی، تصحیح و تحقیق دکتر وحید قنبری‌ننیز، در صدوچهل‌وشش + 603 صفحه، مصور، شمارگان 1100 نسخه، بها 150000 تومان از سوی انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شد.

نظر شما