شناسهٔ خبر: 62272 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دانشنامه‌ زیبایی شناسی و فلسفه هنر» منتشر شد

دانشنامه‌ زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر با ترجمه، تألیف و تدوین ان‌شاء الله رحمتی به همت نشر سوفیا منتشر شد.

«دانشنامه‌ زیبایی شناسی و فلسفه هنر» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ می‌توان گفت «دانشنامه فلسفه»، جامع‌ترین و عمیق‌ترین اثر از نوع خود در زبان انگلیسی (و حتی همه زبان‌ها) است. این اثر نخستین بار در سال ۱۹۶۷ به سرویراستاری پل ادواردز در هشت جلد در قطع رحلی منتشر شد. در ویرایش دوم آن (سال ۲۰۰۶) دونالد ام. بورچرت در مقام سرویراستار با افزودن مدخل‌های جدید و افزودن پیوست‌هایی به برخی مدخل‌های سابق آن‌را به‌روز کرده است.

دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر حاوی مقالات اثر فوق درباره این دو موضوع است به همراه مقالاتی در زمینه حکمت و هنر اسلامی که مترجم در قالب ترجمه (از نویسندگانی مانند هانری کربن و سید حسین نصر) و تألیف با هدف جامعیت بیشتر اثر به آن افزوده است.

سی و پنج مدخل این اثر در چهار دفتر به شرح زیر تدوین شده است: تاریخ و مسائل، زیبایی شناسی، فلسفه هنر، حکمت هنر اسلامی. پیش از این نیز دانشنامه فلسفه اخلاق از همین مجموعه منتشر شده است و اکنون نشر سوفیا چاپ سوم آن را در دست انتشار دارد.

معرفی دانشنامه فلسفه به سرویراستاری پل ادواردز و دونالد ام. بورچرت

در سال ۱۹۶۷ پل ادواردز با کمک ده‌ها پژوهشگر و اندیشمند فلسفه، دانشنامه عظیمی را در هشت جلد به زبان انگلیسی منتشر کرد. این نسخه چندین دهه مورد استفاده‌ی دوستداران فلسفه قرار گرفت، تا اینکه دونالد ام. بورچرت نسخه جدیدی از آن را در سال ۱۹۹۶ انتشار داد. چاپ کامل‌تر این اثر در سال ۲۰۰۶ ممکن شد. اکنون دانشنامه فلسفه ویراسته ی ادواردز و بوچرت، به ۱۰ جلد رسیده است. این دانشنامه ۲۱۰۰ مدخل دارد ۱۰۰۰ مدخل آن زندگی نامه فلاسفه است. بورچرت در چاپ جدید ۴۵۰ مقاله به این کتاب افزوده است. ۹ جلد این کتاب شامل مقالات و مدخل‌هاست که به شکل الفبایی تنظیم شده و جلد دهم آن شامل فرهنگ اصطلاحات، فهرست موضوعی و کتاب شناسی مفصل است.

رحمتی، ابتدا در سال ۱۳۹۲ مقالات مربوط به فلسفه اخلاق را از این دانشنامه به فارسی ترجمه و با عنوان دانشنامه فلسفه اخلاق منتشر کرد. سپس در یک گزینش دیگر مقالات مربوط به زیبایی شناسی و فلسفه هنر را از این دایره‌المعارف انتخاب و ترجمه کردند. امسال گزینش دوم با عنوان دانشنامه زیبایی شناسی و فلسفه هنر منتشر شده است. طبق وعده ان شاء الله رحمتی گزینش سوم وی درباره فلسفه دین است که در دست ترجمه است.

معرفی سرویراستار دانشنامه فلسفه

پل ادواردز (۱۹۲۳ - ۲۰۰۴) فیلسوف اتریشی - آمریکایی است. متأسفانه دانشنامه فلسفه که به نام او شهرت یافته باعث شده تا آثار او به فارسی ترجمه نشود. ادواردز با برتراند راسل رابطه‌ی دوستی داشت؛ چنان که گفتارهای راسل با عنوان «چرا مسیحی نیستم»، توسط وی جمع آوری و منتشر شد. موضوعاتی که ادواردز دنبال می‌کرد معمولاً در حوزه فلسفه اخلاق بود. موضوعاتی مثل خدا و فلسفه، الحاد، جبرگرایی، تناسخ، جاودانگی و منطق گفتمان اخلاقی. او یک ضد هایدگری بود. خود به صراحت می‌گفت یکی از اهداف من تخریب تأثیر هایدگر است؛ چنانکه دو کتاب درباره هایدگر منتشر کرد: هایدگر در مرگ (۱۹۷۹) و سردرگمی هایدگر (۲۰۰۴). یکی از مسائل چالش برانگیز ادواردز دفاع او از ویلهلم رایش، روانکاو عجیب و غریب فرویدی بود. در چند سال اخیر برخی نوشته‌های ادواردز به فارسی ترجمه شده است.

نظر شما