شناسهٔ خبر: 62449 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعیین حداقل نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان برای سال ۹۹

کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در بیانیه‌ای حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تله‌فیلم و سریال رسانه‌ خانگی اعلام کرد.

تعیین حداقل نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان برای سال ۹۹

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران برای دومین سال متوالی در بیانیه‌ای حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تله‌فیلم و سریال رسانه‌ خانگی اعلام کرد. در این بیانیه حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان در سال ۹۹ برای نگارش یک فیلم سینمایی ۱۲۰ میلیون تومان تعیین و سفارش شده تا نویسندگان حرفه‌ای ۲ تا سه برابر این عدد را از سفارش‌دهنده مطالبه کنند.

متن کامل بیانیه کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران را در ادامه می‌خوانید:

«سال گذشته با اعلام کف دستمزد نگارش فیلمنامه، با مخالفت بعضی صنوف و استقبال بسیار همکاران فیلمنامه‌نویس مواجه شدیم. بعد از گذشت یک‌سال و با دیدن تأثیر مثبت این کار بر دستمزد فیلمنامه‌نویسان ایران، ایمان بیشتری داریم که نزدیک‌تر شدن دستمزدهای نگارش فیلمنامه به سطحی قابل‌قبول، به نفع کلیت سینمای ایران و همه صنوف سینمایی است. اجرایی‌شدن‌ این نرخ‌ها منوط به هم‌پیمانی صنفی نویسندگان فیلمنامه است که به ارقامی کمتر رضایت ندهند تا منافع دیگر همکاران‌شان پایمال نشود.

امسال ضمن اعلام تعرفه‌ها، به همکاران پیشنهاد می‌کنیم با توجه به رکود پیش آمده و بحران کرونا، در صورت ضرورت، حداکثر ده درصد تخفیف از این ارقام را مدنظر داشته باشند. باور داریم هنوز دستمزد نگارش فیلمنامه فاصله بسیاری تا واقعی‌شدن دارد. به همه همکاران پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر دستمزد نگارش فیلمنامه، درصدی از مالکیت فیلم و فروش را سهیم شوند تا مالکیت معنوی خود بر اثر نهایی را از دست ندهند.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، نرخ پیشنهادی برای انواع نگارش فیلمنامه‌های داستانی در سال ۱۳۹۹ را به شرح زیر اعلام می‌کند:

الف- نگارش فیلمنامه سینمایی:
مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان (به عنوان مبلغ کف قرارداد) پیشنهاد می‌شود. برای نگارش فیلمنامه در ژانرهای جذاب نزد تهیه‌کنندگان، حداقل پیشنهاد ما ۲ برابر مبلغ کف قرارداد است و در مواردی که نیاز به تحقیق یا زمان طولانی‌تر نگارش است، تا سه برابر این عدد هم قابل دریافت است.

ب- نگارش فیلمنامه سریال‌های تلویزیونی:
مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان رقم پایه اعلام می‌شود. برای نگارش تله‌فیلم پیشنهاد ما مبلغ پایه ۶۰ میلیون تومان است.

ج- نگارش فیلمنامه سریال‌های رسانه خانگی:
مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان حداقل رقم قرارداد پیشنهاد می‌شود.

در نهایت نویسنده با تهیه‌کننده و یا سفارش‌دهنده باید به توافقی برسند که قابل اجرا باشد. شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان‌ از همه اعضای صنف تقاضا می‌کند که در جهت حفظ حقوق خود و همکاران‌شان، قراردادی با ارقام کمتر از این دستمزدها نبندند.»

نظر شما