شناسهٔ خبر: 62686 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعتراض انجمن زنان پژوهشگر تاریخ به برکناری علی ططری

انجمن زنان پژوهشگر تاریخ طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف به برکناری علی ططری از ریاست مرکز اسناد مجلس توسط حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان، رییس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس اعتراض کرد.

اعتراض انجمن زنان پژوهشگر تاریخ به برکناری علی ططری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  در پی کنار گذاشتن علی ططری از ریاست مرکز اسناد مجلس، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان، رییس جدید کتاب، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ طی نامه‌ای به محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، اعتراض خود را به این اتفاق اعلام کرد. متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از مهم‌ترین و با سابقه‌ترین نهادهای فرهنگی کشور است؛ نخستین محفل فرهنگی مردم‌نهاد با پیشینه یکصد و چهارده سال خدمت و اثرگذاری علمی و فرهنگی. نامدارانی از زن و مرد در این نهاد کوشیده و بالیده و خدمت‌رسانی داشته‌اند که با نگاهی گذرا به کارکرد کتابخانه می‌توان به‌درستی این کلام صحه گذارد. در واقع کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، با وجود فرهیختگان و عالمانی چون دکتر رجبی، دکتر جلالی، حج الاسلام دکتر ابهری، دکتر رسول جعفریان که نام و آوازه علم و دانش و منش ایشان، فراتر از مرزها موجب خوشنامی و بالندگی جایگاه این مرکز مهم فرهنگی شده است، بیش از حد تصور نقش مهم و مؤثری بر تدوین و تکمیل تاریخ و پژوهش‌های تاریخی دارد. بدیهی است به همان اندازه تغییر و تحولات مدیریتی این مرکز هم مورد توجه جامعه تاریخی، علمی و فرهنگی خواهد بود. چرا که همان گونه که مجلس خانه ملت است، مرکز کتابخانه، موزه و اسناد مجلس نیز خانه اهل تاریخ، علم و فرهنگ این سرزمین است و به آسانی راضی به افول و خاموشی چراغ این خانه نخواهند بود.

مرکز اسناد این مجموعه وزین، از اصلی‌ترین مراکز رجوع اهل تاریخ، محققان، دانشجویان و استادان تاریخ کشور است که حداقل طی ۲۰ سال گذشته، سهم به سزایی در اعتلای پژوهش‌های تاریخ معاصر و مطالعات تاریخ پارلمان در ایران داشته است. بدیهی است این تلاش‌ها و ثمرات علمی و آثار منتشر شده در حوزه‌های مذکور، نتیجه همکاری و خدمات ارزنده مسئولان مسئولیت‌پذیر و کارآشنایی بوده است که فقدان امروزی آنها، خسران جبران ناپذیری در تداوم این فعالیت‌ها خواهد بود. در حالی که خدمات خالصانه همراه با تخصص و تعهد افرادی چون دکتر علی ططری با سابقه‌ای بیش از ۱۲ سال در مدیریت مرکز اسناد، توانست منشاء خیرات علمی و فرهنگی بی‌شماری شود که نتایج آن در نوشته‌ها و تاٌلیفات پژوهشگران مشهود است. بر اهل تاریخ و پژوهشگران تاریخ معاصر، پذیرفتنی نیست در تغییرات مدیریتی این مرکز، بدون در نظر گرفتن اهمیت، حساسیت، تخصص، کارآمدی و تجربه مدیریتی که علاوه بر انجام وظیفه معمول، موجب شناسایی و بازنمایی تلاش‌ها و کارکرد منتخبان ملت در طول یکصد و چهارده سال حضور در پارلمان ایران گردید، اینک بدون در نظر گرفتن این ویژگی‌ها و به دنبال تصمیم ناآگاهانه از سوی ریاست جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، نه تنها مدیریت مرکز اسناد را که از معدود مدیران توانمند در حیطه مسئولیت خویش بودند، به خامی معزول نمودند بلکه جایگزین ایشان نیز از کمترین مزیت‌ها و تخصص لازم در مقایسه با مدیر معزول برخوردار نیستند.

اگر معیار این تغییر، کارآمدی، تخصص، ارتقای سطح دانش مدیریتی، جوانگرایی و نامداری این مدیریت است که متاسفانه هیچیک از این موارد در این جابجایی حتی به شکل صوری حاصل نشده و صرفاً نابخردی و ناآشنایی ریاست جدید با اهمیت این مرکز و زیر مجموعه دانشی مخاطبان آنکه جامعه دانشگاهی، علمی و فرهنگی ایران است به نمایش درآمده است. جامعه فرهیخته و دغدغه‌مندی که مسلماً به آسانی از هر اقدام غیر معقول که جز خسران و اتلاف سرمایه‌های معنوی، علمی، فرهنگی و مادی این سرزمین، چشم پوشی نخواهد کرد.

انجمن زنان پژوهشگر تاریخ به عنوان یکی از انجمن‌های صنفی تاریخ از جنابعالی تقاضا دارد، با توجه به حساسیت شرایط موجود و لزوم تصدی افراد با تجربه (چنانچه در سراسر جهان اینگونه است) که به عنوان عصاره دانش و خدمات تخصصی، حکایت از انتخاب بخردانه در استمرار تجربه و دانش به شمار می آید، ریاست کنونی نیز، نه خود و نه جامعه علمی و محققان کشور را از مدیریت مرکز اسناد که تاکنون به دست فردی با تجربه و متخصص که ضروریات کار را شناخته و حداقل با درک صحیح از جایگاه مرکز اسناد مجلس، با ۴ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد همکاری داشته و در واقع خود تاریخ زنده این مرکز به شمار آمده و می‌تواند همچنان مصدر خدمات شایانی در این حوزه باشد، محروم نسازد. لذا انتظار می‌رود با ادامه مدیریت دکتر ططری، به عنوان یکی از مدیران با تجربه و توانمند در عرصه تخصصی مذکور، بر این مرکز موافقت کرده و انتصابات اشتباه اخیر ملغی گردد.

با سپاس

انجمن زنان پژوهشگر تاریخ

۲مرداد ۱۳۹۹

نظر شما