شناسهٔ خبر: 62703 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شیوه‌های متنوع مطالعه رهبری سیاسی چگونه است؟

کتاب «مطالعه رهبری سیاسی، روایت‌های پایه و رقیب» قصد دارد شیوه‌های متنوع مطالعه رهبری سیاسی، در حال حاضر را شناسایی کند به جای اینکه تلاش کند شیوه‌های غیرممکنی بر این تنوع تحمیل کند یا یک روایت جدید از یک دیدگاه خاص ارائه دهد.

شیوه‌های متنوع مطالعه رهبری سیاسی چگونه است؟

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «مطالعه رهبری سیاسی، روایت‌های پایه و رقیب» نوشته رابرت الگی به ترجمه شقایق حیدری و مهدی پورنامداری از سوی انتشارات قصیده‌سرا روانه بازار نشر شده است.

مطاعه رهبری و به طور خاص مطالعه رهبری سیاسی بحث اصلی مطرح شده در این کتاب است. برداشت و فهم ما از رهبری چیست و این مساله به صراحت یا به طور ضمنی تحت تاثیر گزینه‌های بسیار اساسی هستی شناختی و معرفت‌شناسی است که ما بر می‌گزینیم و اینکه این انتخاب‌ها تا چه حد مناسب هستند و دارای چه امتیازهایی هستند و آیا می‌توانند توضیح مناسبی برای زمینه تحقیقاتی ما باشند.

این کتاب قصد دارد شیوه‌های متنوع مطالعه رهبری سیاسی، در حال حاضر را شناسایی کند به جای اینکه تلاش کند شیوه‌های غیرممکنی بر این تنوع تحمیل کند یا یک روایت جدید از یک دیدگاه خاص ارائه دهد.

نویسنده کتاب در مقدمه‌ای درباره انگیزه تالیف این اثر می‌نویسد: «نگارش این کتاب به مدت‌ها پیش بازمی‌گردد. پس از اتمام دکترای خود در سال 1992، به دنبال یک پروژه جدید بودم. من علاقه‌مند به تحقیق در زمینه رؤسای جمهور و نخست‌وزیران بودم و در اولین واحد درسی خود در «دانشگاه لوگبوروگ در رابطه با یک مدل رهبری سیاسی تدریس می‌کردم. بنابراین، تصمیم گرفتم افکار خود را به‌صورت یک کتاب به رشته تحریر درآورم. بسیار خوش‌شانس بودم که آن پروژه هم توسط مرحوم «وینسنت رایت» در «نافیلد کالج» آکسفورد و هم توسط «استفان کندی» در «مک میلان» حمایت شد. درنهایت، این پروژه توسط من به‌صورت کتابی تحت عنوان «رهبری سیاسی در لیبرال دموکراسی‌ها» در سال 1995 تنظیم و تدوین شد.

زمانی که ابتدا به «دانشگاه لیمریک» و سپس برای مدت کوتاهی به «دانشگاه ناتینگهام» و سرانجام در سال 2001 به «دانشگاه دوبلین سیتی» نقل مکان کردم، همچنان به تدریس رهبری سیاسی ادامه دادم. در طول این سال‌ها، این مدل تغییرات زیادی کرده است. نه‌تنها این مدل هرسال به‌روز شده است، حداقل پنج نسخه بسیار متفاوت از برنامه درسی آن موجود است.

من مرتب ایده کتاب سال 1995 خود را به‌روزرسانی کرده‌ام. بااین‌حال، با تغییر برنامه درسی و با تحولات گسترده‌تر در مطالعه علوم سیاسی، متوجه شدم که به‌سادگی نمی‌خواهم نسخه دوم کتاب را چاپ کنم. من به یک رویکرد کاملاً جدید نیاز داشتم. این موضوع مرا به فکر واداشت که چگونه افراد رهبری سیاسی را مطالعه می‌کنند. این امر کوچکی نبود. در پایان، نوشتن این کتاب دو سال کامل زمان برد. بااین‌حال، این ثمره تحقیقاتی است که من در طول چندین سال قبل از آن انجام داده‌ام. در آن زمان این یک تمرین خسته‌کننده و حتی تضعیف روحیه بود، چراکه تلاش برای شناخت بنیان‌های استدلال‌های متفاوت دشوار بود. با توجه به ماهیت مطالعه رهبری سیاسی، من باید متوجه می‌شدم که این مسئله امری طبیعی بود.
 
تلاش برای دستیابی به یک نظریه کلی در رابطه با رهبری ادامه دارد. با این وجود، آنچه این کتاب پیشنهاد می‌دهد این است که چنین جست‌وجویی احتمالاً بسیار مشکل و دور از دسترس است؛ حتی برای کسانی که در رأس هیأتی قرار دارند که برای دستیابی به یک نظریه کلی در رابطه با رهبری (GTOL) تلاش می‌کنند. در واقع، این کتاب به‌طور ضمنی اشاره دارد که ما باید تلاش برای دستیابی به یک نظریه کلی در رابطه با رهبری (GTOL) را رها کنیم. روش‌های مختلفی برای مطالعه رهبری سیاسی وجود دارد، زیرا به این موضوع می‌توان از تعدادی دیدگاه‌های فلسفی اساساً ناسازگار باهم پرداخت. این بدان معنا نیست که مطالعه رهبری سیاسی بی‌نظم، دارای ساختار نامشخص و غیرشفاف و یا نامنسجم است. از این ساختار بهم ریخته فاصله دارد. مطالعات در زمینه رهبری سیاسی بسیار منسجم هستند، زیرا دیدگاه‌های فلسفی که زیربنای آنهاست نیز دارای ارتباط بسیار منطقی هستند.

این بدان معنا نیست که ابهامات فلسفی در داخل و بین چنین دیدگا‏ه‌‏هایی و همچنین در داخل و اطراف مطالعات رهبری سیاسی وجود ندارد. این ابهامات وجود دارد. این بدان معناست که ما حداقل می‌توانیم با بررسی و درک بسیاری از مطالعات حاصل از نتایج رهبری که در طول سال‌ها انجام شده آغاز کنیم و مشخص کنیم که کدام یک اساساً سازگار و کدام یک ناسازگار است. اگر این یک روش مفید برای فکر کردن درباره مطالعه رهبری سیاسی باشد، پس گام بعدی این است که بیشتر در مورد این دیدگاه‌ها روشنگری و بازاندیشی شود. حداقل، محققان باید مفروضات فلسفی خود را به‌طور واضح بیان کنند. با این وجود، فراتر از آن، اقدامات بسیاری باید در مورد روشنگری و بازاندیشی مبانی هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی هم مطالعات رهبری به‌طور خاص و هم مطالعه زندگی اجتماعی و سیاسی به‌طورکلی‌تر صورت گیرد. ما برخی از حوزه‌های ممکن برای بازاندیشی در آینده را ارائه داده‌ایم. در این صورت، به‌طور ایده آل، آنچه که ظهور خواهد کرد یک ساختار منسجم‌تر از مطالعات رهبری است. این امر به ما اجازه می‌دهد که به‌طور واضح‌تر در مورد مطالعه رهبری سیاسی به‌طورکلی بیندیشیم. این امر مهم است، چراکه رهبری سیاسی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسانی است. در همه کشورها، تصمیمات افرادی که موقعیت‌های رده بالای قدرت سیاسی را اشغال می‌کنند همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع، تصمیمات آن‌ها اغلب نه تنها شهروندان کشورهایی که اداره می‌کنند، بلکه شهروندان کشورهای دیگر را نیز تحت‏تأثیر قرار می‌دهد. اندیشیدن به‌طور روشن‌تر در مورد رهبری سیاسی لزوماً به این معنی نیست که ما فرمول و رموز رهبری بهتر را شناسایی خواهیم کرد. این ممکن است عملی باشد، اما، بسته به دیدگاه فلسفی شما، ممکن است در ابتدا در مسیر اشتباه تحقیقاتی قرار گیرد. آیا ما می‌توانیم از دانش کافی برای تولید رهبران بهتر برخوردار شویم یا خیر، ما مطمئناً می‌توانیم خودمان را در موقعیتی قرار دهیم که در آن بتوانیم اقدامات رهبران سیاسی را واضح‌تر درک و یا تفسیر کنیم. این به نوبه خود یک هدف به اندازه کافی ارزشمند است.»

عناوین فصول اصلی این کتاب شامل رهبری ‌ـ پارادایم تعامل گرایی؛ مفاهیم پایه در مطالعه رهبری سیاسی؛ روایت‌های اثبات گرایانه از رهبری سیاسی؛ روایت‌های ساختارگرایانه از رهبری سیاسی؛ روایت‌های واقع‌گرایانه علمی از رهبری سیاسی: روانشناسی سیاسی؛ واقع‌گرایی علمی و رهبری سیاسی: روایت‌های زمینه‌ای و چه آموخته‌ایم و از اینجا کجا باید برویم؟ است.

کتاب «مطالعه رهبری سیاسی، روایت‌های پایه و رقیب» نوشته رابرت الگی به ترجمه شقایق حیدری و مهدی پورنامداری با شمارگان 300 نسخه در 347 صفحه به بهای 65 هزار تومان از سوی انتشارات قصیده‌سرا منتشر شده است.

نظر شما