شناسهٔ خبر: 63253 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمار کتابخانه‌های دانشگاهی منتشر شد

آمار ۲۰۳ کتابخانه تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات،‌ و فناوری در سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک) منتشر شد.

آمار کتابخانه‌های دانشگاهی منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آمار ۲۰۳ کتابخانه تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات،‌ و فناوری (عتف) برای سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ در سامانه آمار کتابخانه‌ها (آک) به نشانی AK.IRANDOC.AC.IR منتشر شده است.

ایرانداک از سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ تاکنون، آمار کتابخانه‌ها را در پنج بخش مجموعه، نیروی انسانی، زیرساخت، اعتبارات، و خدمات، بر پایه استاندارد NISO Z۳۹.۷ گردآوری می‌کند. این آمار را نمایندگان موسسه‌ها در سامانه وارد می‌کنند و ایرانداک پس از پایش و ویرایش، آن‌ها را منتشر می‌کند. گزیده آمار همه این کتابخانه‌ها در جدول زیر آمده است.

همان‌گونه که جدول بالا نشان می‌دهد، ۲۰۳ کتابخانه زیر پوشش وزارت عتف، برای هر عضو در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ نزدیک هفت عنوان کتاب چاپی و بیش از ۹ عنوان از همه منابع داشته‌ و به ازای هر ۱۰ هزار عضو ۱۵ تن در کتابخانه‌ها کار می‌کرده‌اند.

همه منابع، شمار عنوان همه کتاب‌های چاپی و الکترونیکی، نسخه‌های خطی، منابع دیداری و شنیداری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، و گزارش طرح‌های پژوهشی را نشان می‌دهد.

کتابخانه‌ها به ازای هر عضو، ۵۳/۲ جلد کتاب امانت داده و برای هر هزار عضو ۴۶ صندلی داشته‌اند. کتابخانه‌ها در همین زمان به ازای هر عضو ۶۴۶۱۱.۹۳۵ ریال منابع اطلاعات داخلی و ۱۲۰۲۰۰.۶۷ ریال منابع اطلاعات خارجی (به جز پایگاه‌های اطلاعات علمی) خریداری کرده‌اند.

کتابخانه‌های دارای رتبه‌های نخست در هر زیربخشِ آمار هم در جدول زیر دیده می‌شوند.

ریز گزارش آمار کتابخانه‌ها برای سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ در نشانی irandoc.ac.ir/about/report در دسترس است.

نظر شما