شناسهٔ خبر: 63261 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کتاب سطر مستور؛ تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» نقد و بررسی می‌شود

آیین مجازی رونمایی و نقد و بررسی کتاب « سطر مستور؛ تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» ، همزمان با هفته ملی خوش‌نویسی و با مشارکت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

«کتاب سطر مستور؛ تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  همزمان با هفته ملی خوش‌نویسی، آئین مجازی رونمایی و نقد و بررسی کتاب سطر مستور؛ تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی به‌صورت مجازی و بی حضور مخاطب در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

آئین مجازی رونمایی و نقد و بررسی این کتاب با سخنرانی سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مرتضی کریمی‌نیا (قرآن‌پژوه و عضو هیئت‌علمی دانشنامه جهان اسلام)، حمیدرضا قلیچ‌خانی (نسخه‌پژوه و پژوهشگر خوش‌نویسی)، مهدی مکی‌نژاد (عضو گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر)، و مهدی صحراگرد (مؤلف کتاب و پژوهشگر خوش‌نویسی)، بی حضور مخاطب برگزار می‌شود.

کتاب سطر مستور؛ تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی، به قلم مهدی صحراگرد، حاصل پژوهشی است که به سفارش معاونت علمی و پژوهشی فرهنگستان هنر صورت گرفته و مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) آن را با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، منتشر کرده است.

پژوهشگر در این پژوهش با استناد به نسخه‌های مختلف قرآنی به بازخوانی سنت کتابت و مصحف‌نگاری از سده چهارم تا هفتم هجری قمری پرداخته و پیدایش و سیر تحول و تکامل سبک کوفی شرقی را در جغرافیای ایرانِ فرهنگی تبیین و تحلیل کرده است.

به زعم نویسنده کتاب، خط کوفی شرقی، با وجود تنوع بسیار، صورتی دگرگون‌شده از کوفی نخستین است و اقلام مستدیر در شکل‌گیری آن کمترین تأثیر را داشته‌اند. او با الهام از دیدگاه‌ها و تجربه‌های سبک‌شناسانی چون جیمز اکرمن، فرانسوا دروش، ملک‌الشعرا بهار و شیوه‌گرایان میانه سده بیستم اروپا به طبقه‌بندی، تحلیل و سبک‌شناسی شیوه‌های متنوع کتابت کوفی پرداخته و ذیل سه سبک اصلیِ کوفی شرقی، یعنی سبک‌های غزنوی و اصفهانی و طبری، مشخصات محتوایی و ظاهری بیش از ۱۶۰ نسخه قرآنی را ذکر کرده است. این کتاب با تصاویری از صفحات بعضی از نسخه‌های مهم قرآنی، اطلاعاتی منسجم و ارزشمند از تاریخ و سبک‌شناسی کتابت مصحف‌های کوفی شرقی پیشِ روی محققان خوش‌نویسی، نسخه‌پژوهان و قرآن‌پژوهان قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور مجازی در این برنامه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز دوشنبه، ۲۸ مهرماه به صفحه اینستاگرام فرهنگستان هنر مراجعه کنند.

نظر شما