شناسهٔ خبر: 63361 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پرونده کنکور۱۴۰۰ بر اساس نظام جدید بسته شد/زمان اعلام نتایج کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن اعلام آخرین وضعیت کنکور ۱۴۰۰ گفت: داوطلبان نظام قدیم یک سال فرصت دارند که خود را براساس تغییرات جدید برای کنکور ۱۴۰۰ آماده کنند.

پرونده کنکور۱۴۰۰ بر اساس نظام جدید بسته شد/زمان اعلام نتایج کنکور

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  دکتر ابراهیم خدایی امروز در حاشیه جلسه ستاد تغییرات نقشه جامع علمی کشور که امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به تشریح آخرین وضعیت برگزاری کنکور نظام قدیم پرداخت و اظهار داشت: این موضوع دو بار، یکبار آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یکبار دیگر نیز در شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورد بررسی قرار گرفت.

وی در رابطه با اعداد و ارقامی که در زمینه داوطلبان نظام قدیم مطرح می‌شود، گفت: من نمی‌پسندم. این اعداد از سوی کسانی مطرح می‌شود که اطلاعات درستی ندارند. در سال ۹۹ تعداد ۲۵۹ هزار نفر داوطلب نظام قدیم در کنکور شرکت کردند که از این تعداد حدود ۶۳ هزار نفر به دلیل اینکه سال گذشته انتخاب نوع نظام اختیاری بود، به سوالات نظام جدید پاسخ دادند و ۱۹۶ هزار نفر به سئوالات نظام قدیم پاسخ دادند. از تعداد ۱۹۶ هزار نفر، تعداد ۵۳ هزار نفر فارغ التحصیلان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

خدایی ادامه داد: حدود ۱۴۲ هزار نفر از تعداد ۱۹۶ هزار نفر داوطلبانی که به سئوالات نظام قدیم پاسخ دادند کسانی بودند که حداقل ۳ بار کنکور دادند که از این تعداد ۱۱۷ هزار نفر از آنها داوطلب گروه علوم تجربی بودند. در واقع همه این داوطلبان می‌خواستند در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش شوند. در واقع زیر ۸ درصد از داوطلبان نظام قدیم داوطلب سایر گروه‌ها و رشته‌های آموزشی هستند.

رئیس سازمان سنجش کشور افزود: اعدادی که در خصوص تعداد داوطلبان نظام قدیم اعلام می‌کنند واقعاً درست نیست و من درخواست می‌کنم کسانی که اطلاعاتی ندارند، ذهن داوطلبان و جامعه را مخدوش نکنند.

خدایی تاکید کرد: آخرین سالی که داوطلبان نظام قدیم وارد کنکور شدند در سال ۹۷ بود که حداقل سه مرتبه از سال ۹۷ تا ۹۹، کنکور نظام قدیم داده‌اند. شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای آخرین‌بار با کنکور متقاضیان نظام قدیم موافقت کرد. ما از یک سال قبل اعلام کردیم که سال ۹۹ آخرین سال کنکور نظام قدیمی‌ها است.

وی افزود: اما اصل مشکل داوطلب نظام جدید و قدیم در این است که نظام آموزش متوسطه ما از سال ۹۴ تغییر یافته است. ما سه سال سوالات مشترک برای داوطلبان دو نظام آموزشی طراحی کردیم و برای اینکه سوالات ما هم تراز باشد و سختی و دشواری آن برطرف شود، مجبور هستیم در کنکور به بخش مشترکات تاکید داشته باشیم.

رئیس سازمان سنجش خاطر نشان کرد: برای آنکه سؤالات هم‌تراز باشد، مباحث جدید نظام آموزش متوسطه در آزمون کمتر مطرح می‌شود و در نتیجه نه دانش آموز و نه معلم به تغییرات نظام آموزش متوسط که بیش از ۶ سال است شروع شده، توجهی نمی‌کند. در حالی که تغییرات نظام آموزش متوسطه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته بنابراین نمی‌شود کل سیستم آموزش کشور معطل عده‌ای شود که فقط می‌خواهند وارد سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی شوند.

وی تاکید کرد: ما تغییرات کنکور را از یک سال قبل اعلام کردیم و تمامی استدلال‌ها در مراکز ذی‌ربط بررسی و اعلام شد بنابراین آنچه تصویب شد، مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو است و کنکور سال ۱۴۰۰ نیز براساس این مصوبه تعیین تکلیف شده و دستور کار دیگری وجود ندارد که بخواهیم آن را مجدداً در شورای سنجش و پذیرش دانشجو بررسی کنیم. درخواست داوطلبان کنکور مورد بررسی قرار گرفته چرا که این شورا بدون این درخواست‌ها مصوبه‌ای نداشت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: از نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو پرونده نظام قدیم و جدید برای کنکور ۱۴۰۰ بسته شده و سال آینده سوالات نظام جدید مطرح خواهد شد. محتوای درسی نظام جدید نیز ساده‌تر از نظام قدیم است، بنابراین توصیه می‌کنم داوطلبان در این یک سالی که وقت دارند مطالبی که مشترکات زیادی دارد را مورد مطالعه قرار بدهند.

خدایی در پایان اعلام کرد که نتایج کنکور سراسری تا ۱۰ آبان اعلام می‌شود.

نظر شما