شناسهٔ خبر: 63631 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه دانشجویان دکتری به وزیر علوم درباره آزاد سازی مدرک

جمعی از دانشجویان دکتری در نامه ای به وزیر علوم تحقیقات و فناوری خواستار رفع مشکلات ایجاد شده در آزادسازی مدرک دکتری خود شدند.

نامه دانشجویان دکتری به وزیر علوم درباره آزاد سازی مدرک

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  جمعی از دانشجویان دکتری عضو کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم، در نامه ای به دکتر منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، خواستار رسیدگی به وضعیت عدم آزاد سازی مدرک دکتری خود توسط سازمان امور دانشجویان شدند.

متن نامه آنها به شرح زیر است :

با احترام به استحضار می رساند، آزادسازی مدرک دکتری دانشجویانی که از دوره فرصت مطالعاتی استفاده کرده اند به دلیل برخی مصوبات و بعضا رویه های نانوشته سازمان امور دانشجویان با مشکلات تعریف نشده بسیاری همراه شده است. از مقام محترم وزارت خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به مسئله پیش آمده تصمیم گیری کنند.

دانشگاه های محل تحصیل و امور حقوقی سازمان امور دانشجویان، بدون اعلام و ابلاغ قبلی دانشجویان را مکلف کرده تا جهت آزادسازی مدرک دکتری، ابتدا نسبت به تصفیه و پرداخت ارز دریافتی دوره فرصت مطالعاتی به نرخ روز اقدام کنند.

این تکلیف جدید درحالی است که تا پیش از آن چنین الزامی وجود نداشته و پس از مراجعه حضوری و پیگیری مشخص شد که سازمان امور دانشجویان به دنبال تفکیک آزادسازی مدرک دکتری از دوره فرصت مطالعاتی بوده و مدعی است که فرصت مطالعاتی مشمول قانون لغو تعهد آموزش رایگان نبوده و آزادسازی آن با عدم کاریابی دولتی دانشجو امکان پذیر نیست.

لذا آزادسازی مدرک دکتری یا از طریق بازپرداخت ارز به نرخ روز یا با پرداخت یکسال بیمه از طرف دانشجو امکان پذیر خواهد بود.

اِعمال و اجرای چنین مقرره ای؛

اولا از آنجا که این موضوع در هنگام پرداخت ارز به اطلاع دانشجویان نرسیده و از این موضوع آگاهی نداشته اند، مشمول تخلف عمل نکردن به تعهدات بیان شده و مکتوب (از سوی سازمان امور دانشجویان) است.

ثانیا تسری دادن این مصوبه به گذشته موجب نقض اصل عطف به ماسبق نشدن قوانین است.

ثالثا حقوق مکتسب و قبلی دانشجویانی که بر اساس مصوبات وقت سازمان به فرصت مطالعاتی رفته اند را ضایع می کند.

لذا از مقام محترم وزارت علوم خواهشمندیم با توجه به رشد عجیب قیمت ارز در مدت اخیر و عدم ابلاغ این موضوع توسط سازمان امور دانشجویان در هنگام تخصیص و پرداخت ارز به دانشجو، نسبت به احقاق حق دانشجویان دکتری که عمدتا از نخبگان و دلسوزان کشور هستند، اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

نظر شما