شناسهٔ خبر: 63665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت زندگی سه نسل از زنان عمانی در رمان برگزیده بوکر

رمان «ماه خاتون‌ها» اثر جوخه‌الحارثی با ترجمه اصغر علی‌کرمی از سوی نشر ایجاز راهی بازار نشر شده است.

روایت زندگی سه نسل از زنان عمانی در رمان برگزیده بوکر

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رمان «ماه خاتون‌ها» نوشته جوخه الحارثی نویسنده اردونی است که در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب جایزه جهانی بوکر شده و با ترجمه به بازار آمده است.

 نویسنده رمان فارغ التحصیل دکترای زبان و ادبیات عرب و از استادان دانشگاه اردن است که می‌توان نگاه عمیق او به گستره فرهنگ ادبی و شعری عرب را در لابلای فصل‌ها و مقاطع این کتاب ملاحظه کرد.

در جریان روایت زندگی «عبدالرحمان» و «میا» که شخصیت‌های اصلی این رمان هستند، گوشه‌هایی از تاریخ عمان به ویژه زمان تقسیم عمان به پادشاهی مسقط و سرزمین‌های مجاور و ورود انگلیسی‌ها، همچنین معاهده ممنوعیت برده‌داری و نیز قضایای تاریخی دیگر روایت شده و در یک نگاه کلی می‌شود گفت ماجرای اصلی رمان روایت زندگی سه نسل از زن‌های این سرزمین است که در سطوح مختلف کلفت و خاتون قرار داشته و هر یک سرنوشت و مسائل مربوط به خود را دارند.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:
«پدر تکان نخورد و صدایم را بالاتر بردم: «سنجر فرار کرد و حتی یک کشیده به مرهون نزدی. ولی من آن‌جا وارونه داخل چاه داشتم از ترس غالب تهی می‌کردم. طوری مرا با طناب بسته‌ بودی که امید نداشتم آن طناب‌ها هرگز باز شوند.» دستی که آن کار را با من کرده بود حالا تکان نمی‌خورد. شلنگ‌های غذا به آن وصل بود و هیچ حرکتی نمی‌کرد دستش را گرفتم و روی رد زخم‌هایم گذاردم، دستش را با قدرت فشار دادم و ناامیدانه اشک ریختم.»

رمان «ماه خاتون‌ها» اثر جوخه‌الحارثی با ترجمه اصغر علی‌کرمی در 202 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به‌بهای 35 هزار تومان از سوی نشر ایجاز راهی بازار نشر شده‌اند.

نظر شما