شناسهٔ خبر: 64376 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دفاعیه لوکاچ از «تاریخ و آگاهی طبقاتی» بازنشر شد

چهارمین چاپ کتاب «در دفاع از «تاریخ و آگاهی طبقاتی» دنباله‌روی و دیالکتیک» اثر گئورگ لوکاچ و ترجمه حسن مرتضوی توسط انتشارات آگه منتشر شد.

دفاعیه لوکاچ از «تاریخ و آگاهی طبقاتی» بازنشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشر آگه چهارمین چاپ کتاب «در دفاع از «تاریخ و آگاهی طبقاتی» دنباله‌روی و دیالکتیک» اثر گئورگ لوکاچ و ترجمه حسن مرتضوی را با شمارگان ۲۲۰ نسخه، ۲۵۴ صفحه و بهای ۴۹ هزار تومان منتشر کرد.

چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۸۳ با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و بهای دو هزار تومان منتشر شد و چاپ پیشین (سوم) آن نیز سال ۱۳۹۸ با شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای ۳۹ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

گئورک لوکاچ اندیشمند و نظریه‌پرداز مشهور مجاری است که شاهکاری چون «تاریخ و آگاهی طبقاتی» را نوشت. او در این کتاب این نظر را که آگاهی طبقاتی صرفا از موقعیت اقتصادی ناشی می‌شود، رد کرد و به اثبات این نکته پرداخت که ترکیب جایگاه طبقاتی، ساختار کالایی سرمایه‌داری معاصر و مبارزه طبقاتی، آگاهی طبقاتی را شکل می‌بخشد.

لوکاچ در کتاب «در دفاع از «تاریخ و آگاهی طبقاتی» دنباله‌روی و دیالکتیک» که سال ۱۹۲۵ یا ۱۹۲۶ نوشته شده از شاهکار خود یعنی «تاریخ و آگاهی طبقاتی» مقابل حملاتی که پس از انتشارش به سال ۱۹۲۳ به آن شده بود، دفاع می‌کند.

کتاب شامل سه بخش است: «مسائل آگاهی طبقاتی»، «دهقانان به عنوان طبقه» و «دیالکتیک طبیعت». در پایان کتاب نیز مقاله‌ای از اسلاوی ژیژک با عنوان: «گئورک لوکاچ: فیلسوف لنینیسم» درج شده است.

نظر شما