شناسهٔ خبر: 65022 - سرویس مبانی علوم‌انسانی
نسخه قابل چاپ

تاریخ می‌تواند به جوان هویت ببخشد، جهل تاریخ نیز می‌تواند او را سردرگم کند

سلیمی نمین گفت: چون در زمینه تاریخ مشغول هستم، فکر می‌کنم امروز تاریخ خیلی سریع‌تر می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، همانطور که تاریخ می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، جهل تاریخ نیز می‌تواند او را سردرگم کند، فکر می‌کنم کسانی که امروز متولی فرهنگ هستند باید بیشتر همت خود را به تاریخ معطوف کنند.

فرهنگ امروز: عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره برگزاری فیزیکی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دو سال وقفه گفت: قطعا پایان دادن به تعطیلی نمایشگاه کتاب یک اقدام ضروری است، چون با تعطیلی به دلیل کرونا به تدریج فعالیت‌های نشر به حاشیه می‌رود و توجه جامعه به کتاب و کتابخوانی تضعیف می‌شود.
 
وی افزود: خوشبختانه بیماری کرونا رو به کاهش است و ضرورت برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی هم مخالفت ساختاری نداشت؛ ولی این‌که تا چه حد به مشکلات ناشران و تولیدکنندگان آثار فرهنگی توجه شود، بحث ثانویه است.
 
سلیمی نمین در ادامه بیان کرد: علی‌القاعده برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت فیزیکی برای کسانی که می‌خواهند در زمینه مشکلات نشر و تولید آثار فرهنگی تحقیقی داشته باشند، عرصه خوبی است و از آنجایی که همه هم جمع هستند، می‌توانند مشکلات نشر را تا حدی رفع کنند.
 
وی افزود: مدتی است جامعه ما از یک منبع بسیار ارزشمند که نامش کتاب است، دور شده و میزان مطالعه به شدت کاهش یافته است. در شرایط کنونی افزایش قیمت آثار مکتوب به دلیل قیمت کاغذ مزید علت است، لذا انتظار اهل فرهنگ این است که تدابیری اندیشیده شود تا این فاصله بین کتاب و علاقه‌مندان به مطالعه کاهش پیدا کند.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این‌که من نگاهی گذرا به غرفه‌ها داشتم اما نمایشگاه کتاب با 10 سال پیش هیچ فرقی نکرده است، گفت: نسلی که با آثار مکتوب بیگانه شده است فقط به عنوان کتاب‌ها نگاه می‌کند اما نه با موضوع آشنایی دارند و نه با افراد و شخصیت‌ها. به همین دلیل باید ابتکاراتی به کار گرفته شود که در افراد انگیزش و علاقه‌مندی ایجاد کند، به گونه‌ای که فرد احساس کند باید چیزی را بداند که امروز نمی‌داند.
 
وی افزود: ای کاش نیروهایی در کنار در ورودی مستقر می‌شدند و با ابتکار عمل برای پاسخگویی به چالش‌ها و سوالات با جوانان به گفت‌وگو می‌نشستند و ابهامات را رفع می‌کردند تا آنها متناسب با نیاز خود در داخل غرفه‌ها به دنبال کتاب مناسب خود باشند.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: نوعی سردرگمی در افراد وجود دارد. کم هستند افرادی که آدرس دارند و مستقیم به ناشر و غرفه مورد نظر مراجعه می‌کنند، بقیه در حالت تحیر به سر می‌برند و با حالتی بیگانه به آثار نگاه می‌کنند.
 
سلیمی نمین در ادامه افزود: نمایشگاه کتاب می‌تواند هم قبل از زمان برگزاری و هم در زمان برگزاری یک تشنگی و نیاز را در جوانان ایجاد کند تا آنها با نیاز و تشنگی به نمایشگاه بیایند و در غرفه‌ها به دنبال گمشده خویش بگردند.
 
وی بیان کرد: چون در زمینه تاریخ مشغول هستم، فکر می‌کنم امروز تاریخ خیلی سریع‌تر می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، همانطور که تاریخ می‌تواند به جوان جهت بدهد و هویت ببخشد، جهل تاریخ نیز می‌تواند او را سردرگم کند، فکر می‌کنم کسانی که امروز متولی فرهنگ هستند باید بیشتر همت خود را به تاریخ معطوف کنند.
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» از 21 اردیبهشت تا 31 اردیبهشت به صورت فیزیکی و مجازی در حال برگزاری است.

نظر شما