شناسهٔ خبر: 65053 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بحث‌های معرفتی باید پیش از هر نمایشگاهی وجود داشته باشد/ ارائه «نیم قرن تا ناکامی» در نمایشگاه کتاب

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران مطرح کرد: بحث‌های معرفتی باید پیش از هر نمایشگاهی وجود داشته باشد تا دیدارکننده از نمایشگاه‌ها بتوانند با حضور در چنین نمایشگاه‌هایی به صورت هدفمند به انتخاب کتاب‌هایی بپردازد که نیازهای معرفتی آن‌ها را پاسخگو باشند.

فرهنگ امروز: عباس سلیمی نمین (مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) با حضور در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص کتاب تازه تالیف خود اظهار کرد: کتاب «نیم قرن تا ناکامی» درواقع کتابی است که می‌تواند در جامعه موج سازی کند؛ چرا که به صورت مستدل، به شبهات سیاسی مطرح شده در کتاب صهیونیستی برگمن پاسخ داده است.
 
 این محقق تصریح کرد: ما باید در جامعه و به‌ویژه در میان جوانان برای دانستن ایجاد نیاز کنیم. یک جوان زمانی که به بلوغ می‌رسد اگر در معرض مسائل مختلف فرهنگی قرار گیرد، احساس نیاز می‌کند ولی اگر مسائل فرهنگی جامعه به صورت جوان فهم، پیش‌تر عرضه نشده باشد او دچار رخوت فکری می‌شود.
 
وی افزود: یک جوان زمانی که وارد جامعه می‌شود نسبت به برخی از مسائل احساس نیاز می‌کند؛ همین موضوع باعث می‌شود شخصیت او به خوبی شکل بگیرد. بنابراین بجاست پیوسته این تشنگی در جامعه وجود داشته باشد؛ تشنگی برای دانستن بیشتر و عمیق‌تر. البته این موضوع ابتکارات و شیوه‌های نوعی را می‌طلبد که باید به آنها مجهز بود. همین موضوع باعث می‌شود تا نمایشگاهی مثل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شکل و شمایل تازه خود را، به صورت پیوسته حفظ کند.
 
او با اشاره به این‌که نیازمند تولیدات قوی جریان‌ساز در حوزه نشر کتاب هستیم، تاکید کرد: تولیداتی که در آن متفکران مسائل جدید را از زوایای مختلف مطرح کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا کتاب‌های آن‌ها دهان به دهان بچرخد و در محافل مختلف مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در چنین شرایطی است که جوانان مختلف به اظهار نظر درباره کتاب‌ها می‌پردازند و با اعلام موافقت و مخالفت‌های خود باعث می‌شوند، متفکری به نقد عالمانه آثار بپردازد و این موضوع موج آفرین خواهد شد. جامعه ما طی ۲۰ و ۳۰ سال گذشته شاهد چنین جریاناتی بوده است.
 
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران همچنین مطرح کرد:‌ در برهه‌ای از تاریخ، کتابی از شهید مطهری در زمینه اقتصاد به چاپ رسید که مورد توجه قرار گرفت. عده‌ای به موافقت و عده‌ای نیز به مخالفت با دیدگاه‌های مطرح شده او در این کتاب پرداختند. در حال حاضر نیز ما می‌توانیم با اتکا به نوآوری‌های خود به تشنگی نسل جوان برای دانستن بیشتر و بهتر دامن بزنیم. ما باید جامعه را به سمت و سویی هدایت کنیم که لختی فرهنگی در آن شکل نگیرد. باید جامعه را به سمت و سوی هدایت کرد که هر پدیده فرهنگی با ارزش با جهت‌گیری و سوگیری فرهنگی توام شود و جامعه عطش دانستن داشته باشد.
 
نویسنده کتاب «کاش یک انسان بودم» ضمن اشاره به این‌که ترویج کتاب‌های مختلف برخوردار از مخالفان و موافقان، بازار بحث و جدل و نقد و نظر در جامعه را تحکیم می‌کند و باعث می‌شود دفاعیات مستدلی در جامعه نسبت به موضوعی خاص شکل گیرد و این موضوع جامعه را به صورت خود به خود وادار به پویایی و حرکت می‌کند و تحقیق و تفکر را سامان می‌دهد. باید از چنین حرکاتی و از چنین آثاری حمایت کرد و زمینه تالیف و ترجمه چنین آثاری را فراهم کرد. آثاری که بتوانند در جامعه موج ایجاد کنند.
 
عباس سلیمی نمین در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نیز در چنین شرایطی باید دامنه این موج‌ها را تقویت کنند، گفت: در یک کلام؛ بحث‌های معرفتی باید پیش از هر نمایشگاهی وجود داشته باشد تا دیدار کننده از نمایشگاه‌ها بتوانند با حضور در چنین نمایشگاه‌هایی به صورت هدفمند به انتخاب کتاب‌هایی بپردازد که نیازهای معرفتی آن‌ها را پاسخگو باشند و من فکر می‌کنم کتاب «نیم قرن تا ناکامی» دارای چنین ویژگی‌هایی است.
 
کتاب «نیم قرن تا ناکامی» به قلم عباس سلیمی نمین توسط انتشارات دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما