شناسهٔ خبر: 65194 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

دغدغه‌های ذهنی آقای خاص فلسفه!

گفتمان پیشرفت ششمین شماره مجله گفتمان پیشرفت با تصویری از دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی بر روی جلد در 260 صفحه منتشر شد.

فرهنگ امروز: شماره بهار این مجله که در واقع نخستین شماره قرن گفتمان پیشرفت نیز محسوب می‌شود، تیتر یک خود را به گفتگویی با غلامحسین ابراهیمی دینانی، چهره ماندگار فلسفه کشور اختصاص داده است. فیلسوفی که به باور مصاحبه‌کننده و بسیاری از اهالی رسانه یکی از سخت‌مصاحبه‌ترین چهره‌های معاصر محسوب می شود. در این گفتگو دینانی درباره دغدغه‌های فکری خود که همگی رنگ‌وبویی فلسفی دارد، سخن می‌گوید. همچنین مروری بر آثار ایشان و نظراتشان در باره ملاصدرا، علامه طباطبایی و ... در این گفتگو مورد توجه گرفته است.

در ادامه فصل نخست این شماره و به مناسبت فرارسیدن پنجمین سالگرد شهادت شهید شعبان نصیری از فرماندهان دفاع مقدس و محور مقاومت در منطقه، گفتگوی جالب توجهی با سردار حمیدرضا تقی زاده از فرماندهان و همرزمان شهید نصیری انجام گرفته است که در ذیل آن به تیپولوژی افرادی نظیر شهید نصیری و توانمندی ایشان در راستای راهبری امور به مثابه یک نهاد، پرداخته شده است.

علاوه بر این در فصل «گفتمان» این مجله به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفتگوهایی با مظفرنامدار و یعقوب توکلی پیرامون نظریه ولایت فقیه امام خمینی(ره) انجام گرفته است.  

در بخش «نقد» این شماره پیرو جنگ روسیه و اکراین گفتگویی با نرسی قربان درباره آینده بازار انرژی جهان و ظرفیت های قابل بهره برداری ایران از این بازار پرداخته شده است. همچنین گفتگویی با استفان لندمن تحلیلگر آمریکایی مسائل بین الملل انجام شده است که در طی آن لندمن به تحلیل مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب و سناریوهای پیش رو می پردازد. ترجمه مقاله ای بلند از جان بلامی فاستر در نقد سرمایه داری با عنوان «عصر زوال»، و همین طور مقاله آسیب شناسانه از ناصر فکوهی درباره رایج شدن «سرقت علمی» در جهان علم و دانش امروز از دیگر بخش های این فصل است.

  گفتمان پیشرفت در فصل «آینده» با انتشار مقاله ای تحت عنوان «تاثیرات زیستِ محیطی بر محیط زیست» بر روی مسئله ریزگردها در ایران و بررسی علل و عوامل آن و راه کارهای پیش رو برای رفع بحران تمرکز کرده است.

این فصلنامه در تازه ترین شماره خود و در بخش «پرونده» سه سر فصل را مورد بررسی قرار داده است نخست پرونده ای در باب مصرف و مصرف گرایی در ایران با عنوان «هژمونی مصرف»، دوم پرونده ای پیرامون مسئله تجارت خارجی با همسایگان و ظرفیت های مغفول این حوزه با عنوان«همسایه ات را فرامون نکن» و در انتها پرونده ای تحت عنوان «فقراندیشی» با هدف آسیب شناسی سیاست های فقرزدایانه در کشور. مطالب از غلامرضا انصاری، نعمت الله فاضلی، ناصر فکوهی، حسن سبحانی و ... در این پرونده ها به چشم می خورد.

در «متن و حاشیه» نیز مطابق روال شماره های اخیر نگاهی شده است به تازه ترین عناوین مهم منتشر شده و یا در دست انتشار بازار نشر که می توان از مهمترین این عناوین را انتشار فصلی از تازه ترین اثر پروفسور علی اکبر فرهنگی تحت عنوان «از علم به فلسفه مدیریت» دانست. همین طور مقالات دیگری نظیر «علوم انسانی دیجیتال یا انسان گرایی دیجیتال»، نقد رسالۀ شهریار از نیکولو ماکیاوللی، «جامعه شناسی سیاسی بحران آب در ایران» از محمد فاضلی و ... نیز در این شماره منتشر شده است.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی، مصطفی بیات و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می شود.

ششمین شماره این مجله با قیمت 140 هزار تومان و در 260 صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل خریداری است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت 50 هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقمندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی- تبیینی در دسترس خواهد بود.

نظر شما