شناسهٔ خبر: 65243 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

نشست «فلسفه‌ موسیقی در سنت اسلامی» برگزار می‌شود

نشست هفتگی شهر کتاب با موضوع «فلسفه‌ی موسیقی در سنت اسلامی» روز سه‌شنبه ۱۴ تیر به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز: فلسفه موسیقی پیشینه‌ای به قدمت خود فلسفه دارد و از دوران باستان تاکنون همواره در مکاتب مختلف درباره‌ی موسیقی فلسفه‌ورزی شده است. در سنت اسلامی نیز مباحث فلسفی عمیق درباره‌ی موسیقی وجود دارد که گرچه با عنوان مستقل «فلسفه‌ موسیقی» مطرح نشده است، اما انسجام و در عین حال تنوع غیرقابل انکاری دارند. همچنین با گسترده دیدن مفهوم «فکر فلسفی» و بسط آن باحوزه‌هایی چون سنت عرفانی، می‌توان از گفتمان‌های دیگری در فلسفه‌ی موسیقی سخن گفت که آرا آنها مبتنی بر پیش‌فرض‌های فلسفی است، اما در آثار فلسفی رسمی بیان نشده‌اند.

در این باب چهارگونه اندیشه قابل تفکیک است: ابتدا گفتمان ریاضیاتی- فلسفی که به دو مکتب فیثاغورسی و مکتب فارابی قابل تقسیم است. دیگر گفتمان عرفانی و سپس در برابر آنها گفتمان شفاهی در سنت عملی موسیقی قرار می‌گیرد. نشان داده می‌شود که این گفتمان‌ها که در اصول و روش‌ها تفاوت‌های اساسی دارند، باوجود فرازونشیب‌های تاریخی، همگی تا انتهای دوران سنتی حضور داشته‌اند و سنت موسیقایی ایرانی اسلامی بر آنها شکل گرفته و تداوم یافته است و امروزه نیز اندکی از آن آرا در گفتار سنت‌گرایان باقی است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۱۴ تیر ساعت ۱۵ به «فلسفه‌ی موسیقی در سنت اسلامی» اختصاص دارد که با حضور سیدشاهین محسنی (دکترای فلسفه و مدرس دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر) برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب، کانال تلگرام و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

نظر شما