شناسهٔ خبر: 6944 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان به قلم زرشناس

سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان با بررسی حیات فکری این روشنفکر در دو دوره زمانی به قلم شهریار زر‌شناس منتشر می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ کتاب "سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان: از مدعای راه حل آسیایی تا دعوت به سرسپردن به سلطه سرمایه‏داری نئولیبرال"  زرشناس در مقدمه این کتاب می نویسد: حیات فکری داریوش شایگان را به عنوان یک روشنفکر می‏توان به دو دوره کلی تقسیم کرد:

الف. دوران سال های دهه ۱۳۵۰ش تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که تبلور تئوریک آن را می‏توان در کتاب «آسیا در برابر غرب» و نیز کتاب «بُتهای ذهنی و خاطره ازلی» مشاهده کرد. شایگان در این دوران تا حد زیادی تحت تأثیر تفکر دکتر سید احمد فردید بود؛ هر چند که در برخی موارد مهم، تفاوت‏هایی میان اندیشه‏های فردید و آرای شایگان در کتاب «آسیا در برابر غرب» دیده می‏شود.
ب. سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که شایگان به طور تامّ و تمام در مسیر ترویج غربزدگی مدرن، سکولاریسم اومانیستی و سرمایه‏داری و دموکراسی نئولیبرال حرکت می‏کند. شایگان در این دوران، برخی تعلّقاتش به آن چه که خود «تجربه معنوی تمدنهای آسیایی»، «زمینه مشترک تفکر آسیایی» و «راه‏حل آسیایی» می‏نامید را کنار گذاشته و مخاطبانش را به تسلیم شدن و تلاش برای «وارد شدن به باشگاه جهانی» دعوت می‏کند.
بنابر گزارش روابط عمومی نشر معارف، اگرچه تفاوت‏های چشمگیری میان آرای شایگان در این دو دوره وجود دارد، اما نقاط محوری مشترکی نیز دیده می‏شود که زمینه استمرار سیر فکری او را از جایگاه یک «روشنفکر مروّج معنویت سکولاریستی به اصطلاح آسیایی» به جایگاه یک «روشنفکر نئولیبرالیستِ مدافعِ مدرنیته با برخی دلتنگی‏ها برای معنویت ممسوخ سکولار» فراهم می‏کند.
شایان ذکر است ، کتاب «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان» در ۷۴ صفحه و قطع رقعی تا پایان آبان ماه از سوی دفتر نشر معارف منتشر می شود.

نظر شما