شناسهٔ خبر: 7829 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت «شمس آل‎احمد» برگزار می‎شود

موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به مناسبت ۱۴ آذر سومين سالگرد درگذشت زنده ياد شمس آل‌احمد، همايش بزرگداشتی در سالن اجتماعات اين موسسه برگزار می‎كند‌.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از دبا؛ محمدرضا كائيني پژوهشگر اين موسسه، درباره شخصيت شمس آل‌احمد گفت: شمس آل‌احمد از روشنفكران انديشمند و صاحب قلمان بسيار توانمند معاصر ما بود كه متاسفانه به دليل حجاب برادري با زنده‌ياد جلال آل احمد‌، قدرش مجهول مانده است.

بنابه تاكيد وي، علاوه‌بر اين به دليل اختلاف ديرينه روشنفكران متمايل به غرب با شمس و برادرش جلال، همواره سعي بر اين بوده كه ايده و منش اين دو برادر مغفول باقي بماند.

از سوي ديگر اين دو برادر در زمينه سازي فكري و نظري براي انقلاب نقش بارز و قابل توجهي دارند و از آن جنبه نيز اداي دين به آنها نوعي اداي دين به انقلاب است.

وي درباره اهداف اين همايش تاكيد كرد: از همه اينها گذشته چيزي كه در برگزاري اين همايش مد نظر است تفاوت روشنفكري جلال و شمس آل احمد با روشنفكري متعارف و متمايل به غرب است.

به باور كائيني جلال و شمس آل‌احمد‌، ‌پايه‌گذاران گونه‌اي از روشنفكري هستند كه در آن نفي سنت‌هاي بومي و ديني ايرانيان ضرورت ندارد و آنها با حفظ هويت خود مي‌توانند به فرهنگ ،‌سياست و اقتصاد مملكت نگاه انتقادي داشته باشند و پيشرفت كشور را در سايه اين نگاه رقم بزنند.

در حالي كه بر اساس ايده روشنفكران متولد شده در مشروطه به اين سو، ‌ايرانيان راهي جز وانهادن پيشينه بومي و ديني خود ندارند و در اين صورت است كه به كاروان تجدد و ترقي ملحق خواهند شد.

اين پژوهشگر تاريخ معاصر ايران درباره اهميت برگزاري چنين همايشي خاطر نشان كرد‌: به نظر مي‌رسد گونه روشنفكري آل احمد تاكنون مورد بررسي و تحليل منصفانه قرار نگرفته است.

از سوي ديگر آذر سالروز درگذشت شمس آل احمد است كه در سايه تلاش‌هاي او انديشه جلال روبه فراموشي نرفت و عمدتا در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب، اين انديشه در عرصه فرهنگ و سياست كشور بيش از گذشته خودنمايي كرد و از اين جنبه، نقش اين برادر كوچكتر در تداوم حياط فكري برادر بزرگتر خود در خور تجليل و بزرگداشت است.

به گفته كائيني در اين همايش ارباب انديشه و پژوهش و نيز دوستان و ياران زنده يادان جلال و شمس آل احمد سخن خواهند گفت.

نظر شما