شناسهٔ خبر: 7881 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیروزمند: علوم انسانی اسلامی در سیاست حرف‌های بسیار دارد

حجت الاسلام پیروزمند با اشاره به نگرش جامع اسلام به سیاست گفت: با این سابقه می‌توان توجه عمیقی نسبت به علوم سیاسی در شالکه علوم انسانی برخاسته از اسلام معطوف داشت.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند،‌ قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم‌ با اشاره به امکان تحقق علوم سیاسی اسلامی به عنوان یکی از شاخه های گستره علوم انسانی اسلامی گفت: برای بررسی امکان این مساله باید در ابتدا به تعاریف موجود از قدرت در شاکله این علوم توجه کرد.

 وی ادامه داد: اساسا به طور کلی سیاست و علوم سیاسی به موضوع قدرت می پردازند،‌ حال اگر موضوع مورد توجه یک علم قدرت باشد طبیعتا باید به تمامی موضوعات پیرامون آن علم نیز از دریچه قدرت نگریست. 

حجت الاسلام پیروزمند با اشاره به جایگاه و قرابت دین و علوم سیاسی اظهار کرد: زمانی صحبت از پیوند این دو حوزه به میان می آید که مسایلی نظیر اینکه قدرت برای چه استفاده ای وارد میدان می شود و یا چه کسی قدرت را و با چه هدفی می آفریند،‌ مطرح شود.

 وی تصریح کرد: وقتی به این موضوع توجه می کنیم می بینیم که اساسا رابطه میان دین و سیاست در اسلام بسیار نزدیک است و به شکل مستقیمی میان این دو ارتباط است چراکه در دین اسلام نسبت به این موضوع که هدف برای رسیدن به قدرت چیست توجه شده است. 

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه در جامعه اسلامی میزان اتصال به اراده الهی اهمیت وافری دارد،‌ افزود: از این جهت نگاه اسلام نسبت به مبدا قدرت جدی است، در حالی که در کشورهای دیگر و جوامع ملحد می بینیم که نظام سیاسی متفاوتی شکل گرفته و ولی و متولی آن جامعه فرهنگ متمایزی را در پیش گرفته و اساسا نگاهی به مسائل دینی در شاکله سیاست و قدرت ندارد.

وی تصریح کرد: اما سیاست در متن اسلام وجود دارد، ‌پس در روند تحول علوم انسانی اسلامی و تولید این علوم در حوزه های مختلف از جمله علوم سیاسی با توجه به آنچه که عنوان شد می توان علوم سیاسی اسلامی را به عنوان یکی از حوزه های دانشی در حیطه علوم انسانی اسلامی قلمداد کرد. 

حجت الاسلام پیروزمند تاکید کرد:‌ اسلام نسبت به سرنوشت جوامع و نقشی که انسان ها در جامعه دارند بی تفاوت عمل نکرده است و اساسا آموزه های دینی اسلام به گونه ای است که افراد را دعوت به حرکت در مسیر توحید و قیام علیه ظلم فرا می خواند.

 قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: با توجه به آنچه که ذکر شد اسلام نگرشی جامع به سیاست دارد و این مساله در آثار اندیشمندان و فیلسوفان مختلف نمود دارد که با درنظرداشت این سابقه می توان توجه عمیقی نسبت به علوم سیاسی در شالکه علوم انسانی برخاسته از اسلام معطوف داشت.

نظر شما