شناسهٔ خبر: 8020 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت‌الله حائری‌شیرازی: دانشگاه‌ها حساب علوم انسانی را از غرب جدا کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید دانشگاه‌ها حساب علوم انسانی را از غرب جدا کنند، چراکه در غرب کرامت انسانی وجود ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در مراسم چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی که در تالار شیخ مفید (ره) دانشگاه قم برگزار شد، به جایگاه والا و اهمیت علوم انسانی در دانشگاه‌ها پرداخت و بیان داشت: باید دانشگاه‌ها حساب علوم انسانی را از غرب جدا کنند.

وی با بیان اینکه ما چوب اشتباهاتمان را در علوم انسانی می‌خوریم، گفت: در فرهنگ غرب چیزی به نام کرامت انسانی وجود ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انسان جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند متعال دارد و باید تا جایی که ممکن است خودش را بشناسد و بداند که وظیفه‌اش در این دنیا چیست و به کجا خواهد رفت.

وی تصریح کرد:‌ مسلمان حقیقی کسی است که هر زمان، آبروی اسلام را در خطر دید، خودش را سپر اسلام قرار دهد تا دین محفوظ بماند.

آیت‌الله حائری شیرازی، بر ضرورت ایثار در راه حفظ اسلام تاکید کرد و گفت: هرگز نباید انسان برای محفوظ ماندن خود، اسلام را فدای امیال و خواسته‌هایش کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصائب و سختی‌های وارده بر امام حسین(ع) بیان داشت: این وقایع تنها برای حفظ کرامت انسانی و اسلامی بود که به جرأت می‌توانیم بگوییم واقعه عاشورا دعوت به سوی انسانیت محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در بخش پایانی سخنان خویش به تبیین شخصیت مرحوم آیت‌الله قاضی خرم‌آبادی پرداخت و گفت: آیت‌الله قاضی یک شخصیت کم‌نظیر، اثرگذار ،خدوم و بسیار شایسته بود.

وی ادامه داد: چنین شخصیت‌هایی روی زمین کم هستند و باید به جامعه معرفی شوند تا نسل جوان از ویژگی‌ها و خصلت‌های آنان استفاده کنند.

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان متذکر شد: دانشگاه قم با همه افتخاراتش از یادگارهای آیت‌الله قاضی است؛ همه‌ی ما باید ویژگی‌های آن مرحوم را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

نظر شما