شناسهٔ خبر: 8133 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی

دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی با بهره گیری از اطلاعات گسترده تاریخی و مباحث جامعه‌شناختی و نیز اصول اساسی حقوق اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از خبرگزاری شبستان؛ سید محمد ابوطالبی، مدیر بازرگانی و توزیع موسسه چاپ و نشر عروج با اعلام انتشار جلد نخست کتاب "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی" گفت: این اثر با بهره گیری از اطلاعات گسترده تاریخی و مباحث جامعه شناختی و نیز اصول اساسی حقوق اسلامی به تشریح چگونگی تعامل دموکراسی با دین و پی آمده های مثبت و منفی آن و موضوعات مرتبط با حکومت اسلامی می پردازد.

وی ادامه داد: نیاز انسان به حکومت یک نیاز فطری است یا در ارتباط با یک امر فطری است یا حداقل نیاز انسان بدان از نظر عقلی بدیهی است و خرد آدمی در بداهت و ضرورت آن نیازی به استدلال و برهان نمی بیند. از این رو نیاز انسان به نظام سیاسی را نمی توان به زمان یا قلمرو جغرافیایی خاصی محدود کرد بلکه نیازی است جهان شمول برای همه عصرها و نسل ها.

ابوطالبی عنوان کرد: اینکه چه نوع نظام سیاسی می تواند نیاز واقعی بشر را در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تامین نماید، پرسشی است که پاسخ بدان چندان ساده نیست زیرا صرف نظر از این که ماهیت و عناصر نظام های سیاسی متفاوت است و نیاز به بررسی دارد، پاسخ آن تا حدودی بستگی به فلسفه حکومت و تعریفی دارد که از نظام سیاسی می توان ارائه کرد و همچنین در تعیین نوع حکومت، بافت فرهنگی، نوع نگرش و انتظارات ملت را نمی توان از نظر دور داشت. 
ابوطالبی تصریح کرد: این کتاب در شش فصل با عناوین منشا و تاریخچه پیدایش حکومت، نیاز انسان به حکومت از نظر عقل و فطرت، نیاز انسان به حکومت از نظر اسلام، حکومت در اندیشه دینی، نظام سیاسی در اسلام و پیدایش نهضت مشروطیت در ایران، به اساسی ترین سوال در خصوص اسلام و سیاست با این مضمون که آیا اسلام به عنوان یک مکتب و ایدئولوژی می می تواند نظام سیاسی کارآمدی ارائه دهد که کارایی خود را در هر عصر و زمانی حفظ کرده و پاسخگوی نیاز بشر در هر عصری باشد؟
وی افزود: همچنین پاسخ به سوالاتی همچون اسلام با یک مجموعه قوانین ثابت چگونه می تواند پاسخگوی مقتضیات زمانی باشد که پیوسته در حال تغییر است؟ نظام سیاسی اسلام مربوط به قرون گذشته است و در این عصر علم و تمدن است از کارایی لازم برخوردار نیست. نظام سیاسی اسلام مبتنی بر یک سلسله اصول و مبانی ثابت است، از یک نظام سیاسی ثابتی همانند حکومت اسلامی در صدر اسلام برخوردار است که با این مقتضیات زمان ناسازگار است و تحقق آن در هر عصر و زمان مقدور نیست، در این اثر تشریح شده است.
مدیر بازرگانی و توزیع موسسه چاپ و نشر عروج ابراز کرد: فرضیه های گوناگون در پیدایش حکومت، دولت محصول غلبه ی زور، بررسی نظریه پاولوس، تاریخچه نظریه قرار داد اجتماعی، نیاز انسان به حکومت از نظر فطرت، جامعه و نظام قانونگذاری، جامعه و حکومت دو عنصر تفکیک ناپذیر، پذیرش حکومت در زندگی اجتماعی، زمینه تشکیل حکومت با هماهنگی نظام تکوین و تشریع، ولایت و رهبری در قرآن، ولایت و رهبری در احادیث، سیره سیاسی پیامبر اسلام، رهبری در اسلام، سیره سیاسی معصومین و تشکیل حکومت، مقاومت منفی، آسیب های شناخت دینی و تحریف ها و بدعت ها، از جمله مطالبی است که در این اثر به چشم می خورد.
وی تاکید کرد: همچنین معتقدان به تز جدایی دین از سیاست، بازشناسی اندیشه های دینی، مراحل شکل گیری جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی و قانون اساسی، پیوند مردم سالاری با دین، اصل عدالت در اسلام، دموکراسی و آموزه های دینی، دموکراسی و نظام مکتبی، قانون اساسی و دموکراسی، تحول در اندیشه سیاسی تشیع، مبانی مشروعیت نظام مشروطه از نظر عقل و دین، اندیشه سیاسی مدرس و عالمان دینی مخالف مشروطه، دیگر عناوینی است که در این کتاب به تشریح آنها پرداخته شده است.
شایان ذکر است، جلد نخست "دموکراسی مکتبی یا مردم سالاری دینی" نوشته علی عرب سرخی اردستانی در ۵۴۱ صفحه و شمارگان یک هزار نسخه و بهای ۳۹ هزار تومان به تازگی از سوی نشر عروج به بازار کتاب راه یافت.

نظر شما