شناسهٔ خبر: 8371 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تأثیر دشمنان آگاه و دوستان جاهل در گسترش عرفان کاذب

در زمینه عرفان کاذب دشمنان آگاه با اخذ اطلاعات از دوستان جاهل، باطل را در لباس حق می‌پوشانند و به گونه‌ای که کسی متوجه نشود آن‌ها را به دست مردم می‌دهند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ سومین و آخرین نشست از مجموعه نشست‌های «نیاز انسان به عرفان و بررسی عرفان‌ها» با موضوع «عرفان‌های نوظهور» با حضور و سخنرانی حجت الاسلام احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره) و محمد اسدی‌گرمارودی، مدیر گروه معرف دانشگاه صنعتی شریف، دیروز سه شنبه، در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدا محمد اسدی‌گرمارودی، مدیر گروه معرف دانشگاه صنعتی شریف، به طرح خلاصه مباحث جلسات گذشته پرداخت و گفت: اگر انسان‌ها را به دو دسته دین‌دار و بی‌دین تقسیم کنیم، عبادت انسان‌های دین‌دار می‌توانیم به دو دسته عبادت عارفانه و عبادت غیر عارفانه تقسیم کرد.

عبادت عارفانه؛ هادی به بالاترین سطح صیرورت

وی در ادامه افزود: صیرورت انسان در عالی‌ترین شکلش، عبادت عارفانه است. عبادت تجار و بردگان که به طمع بهشت یا ترس از جهنم است، هرچند که در صیرورت نفس انسان مهم است اما به آن حال ایده‌آل ختم نمی‌شود. دین‌داری و عبادت صحیح است که انسان‌ها را به بالاترین سطح از مقامات انسانی می‌رساند.

باطل در لباس حق

وی در خصوص عرفان‌های کاذب خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که همواره انسان با آن دست به گریبان است، دشمنان آگاه و دوستان جاهل است. دشمنان آگاه با اخذ اطلاعات از دوستان جاهل، باطل را در لباس حق می‌پوشانند و به گونه‌ای که کسی متوجه نشود آن‌ها را به دست مردم می‌دهند.

خصیصه‌های عرفان اصیل

مدیر گروه معرف دانشگاه صنعتی شریف در خاتمه بیان کرد: برای شناخت عرفان‌های اصیل سه خصیصه را باید در نظر داشت، اول این‌که عرفان حقیقی و خصوصا عرفان اصیل شیعی، بین عقل و دل تعامل بر قرار می‌کند و تضادی بین عقل و دل وجود ندارد. در روایات عارفان هم نقل است که اگر دو عارف در شهود عرفانی خود به دو نتیجه متضاد برسند، حق با کسی است که قولش به عقل نزدیک‌تر است. دومین مشخصه این است که عرفان اصیل هدفی غیر از خدا ندارد و سوم شریعت محوری عرفان است. در عرفان حقیقی هیچ چیزی در تعارض با شریعت وجود ندارد و این امکان وجود ندارد که کسی به حقیقت برسد و شریعت را رها کند.

تحقیقات بر عرفان‌ها و فرهای کاذب از زبان الاسلام احمدحسین شریفی

حجت‌الاسلام والمسلیمن الاسلام احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه، از دیگر سخنرانان نشست با صحبت درباره تحقیقات صورت گرفته بر فرقه‌های نوظهور مذهبی گفت: در تحقیقات غربی، به جز خاورمیانه و ایران، چیزی در حدود ۵۰۰۰فرقه نوظهور در سطح جهان شناسایی شده‌اند و اگر ایران و خاورمیانه نیز به این تعداد افزوده شود، چیزی متجاوز از ۷۰۰۰فرقه را باید نام برد.

اطلاعات ناقص از فرقه‌های موجود در ایران

وی در خصوص علت این‌که چرا ما در ایران اطلاع دقیقی از تعداد فرقه‌ها نداریم، اظهار کرد: علت عدم اطلاع ما از تعداد حقیقی فرقه‌های نوظهور در دو مسئله است، یکی این‌که مرکزی برای جمع‌آوری اطلاعات نداریم و دوم این‌که این فرقه‌ها حالت قارچی دارند و از هر گوشه‌ای سر می‌زنند و تنها راه اطلاع ما از آن‌ها، اطلاعاتی است که پلیس بعد از رخداد جرایم آن‌ها اعلام می‌کند.

فرقه‌های موجود در ایران

وی با اشاره به این‌که در غرب چند صد کتاب مختلف و مجموعه دایرة‌المعارف‌های مختلف با عنوان جنبش‌های نو‌ظهور مذهبی یا فرقه‌های نو ظهور مذهبی تقریر و تدوین شده‌است، افزود: من بالشخصه تا کنون ۵۰ فرقه نوظهور مختلف و مهم را در ایران شناسایی کرده‌ام که این‌ها در حال حاضر در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: این تعداد از فرقه‌ها جدای از گروه‌هایی است که تحت عنوان خواب درمانی، انرژی درمانی، سنگ درمانی و... فعال هستند. برخی از ورزش‌هایی هم هستند که آن‌ها برای خود ارزش معنوی قائلند و آن‌ را تحت عنوان «تکنیک‌های تهذیب و تزکیه نفس» می‌شناسند یا چیزی مانند فنگ شویی که اساس کارش بر طراحی منزل و دکوراسیون است و می‌گوید از راه طراحی مناسب منزل می‌توان به آرامش و سرور و شادی رسید.

ترفند جذب پیرو

عضو هیئت علمی مؤسسه علمی امام خمینی(ره) بیان کرد: مهم‌ترین راه برای جذب پیرو در عرفان‌های کاذب این است که در ابتدا برای جذب فرد، اعمال خرق عادت و خارق‌العاده انجام می‌دهند، مثلا اطلاعاتی راجع به محتوای کیف وجیب‌های شما، یا سخنی که در گذشته با شخصی گفته بودید، و یا اعمال دیگر انجام می‌دهند. این‌ها علی‌رغم انجام اعمال خارق‌العاده و اعلام اخبار شبه غیبی، هیچ اقناع عقلی و ذهنی‌ای انجام نمی‌دهند و منطق خود را بیان نمی‌کنند.

وی در آخر با بیان این‌که عارف اصیل خود را نمی‌بیند و خدا را می‌بیند برای همین است که کار خرق عادت نمی‌کند تا مبادا افراد به جای این‌که به خدا جذب شوند به شخص عارف جذب شوند، خاطر نشان کرد: تفاوت اعمال خرق عادت با معجزه در این است که معجزه به دوره و کلاس نیاز ندارد و نبی از آن مطلع نیست. در عرفان‌های کاذب برای انجام اعمال آن‌چنانی باید به دوره‌ها و آموزش‌های مختلف پرداخت ولی معجزه از طرف خداوند است. دیگر این‌که معجزه دیگران را به مبارزه می‌طلبد تا مثل آن را بیاورند حال این‌که هیچ عارفی کسی را به مبارزه نمی‌طلبد، چون می‌ترسد توانایی فوق توانمندی او خود نمایی کند.

نظر شما