شناسهٔ خبر: 8497 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش میزان سرانه مطالعه با چاشنی دین

مرکز توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی راهنما با هدف افزایش میزان مطالعه و دسترسی آسان مردم به کتاب، به چاپ آثار و برپایی نمایشگاه‌های مناسبتی و دائمی‌ با محوریت دین و قرآن اقدام می‌کند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ مرکز توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی راهنما، مرکزی است که همان‌طور که از نام آن بر‌می‌آید در پی گسترش این فرهنگ در جامعه بر پایه مبانی دینی است که به همت مؤسسه فرهنگی علامه عسکری و بنیاد قرآن برپا شده.

در تشریح اهداف و مأموریت‌های اصلی این مرکز می‌توان به افزایش فرهنگ کتابخوانی در سنین مختلف افراد جامعه، افزایش میزان مشارکت اقشار مختلف جامعه در توسعه فرهنگ کتابخوانی و کاهش فشار هزینه‌‌های خرید کتاب توسط مردم اشاره کرد.

همچنین ارائه خدمات تهیه و توزیع کتب مورد علاقه مردم در محل منزل و کار، کمک به اقتصاد خانواده‌ها با کاهش هزینه‌های تهیه کتب و تخصیص تخفیف‌های مناسب، جلوگیری از اسراف و افزایش صرفه‌جویی به ویژه در زمینه مصرف کاغذ با ارائه طرح‌های نوین، افزایش میزان مطالعه کتب متنوع در خانواده، توأم با کاهش هزینه و کمک به درآمدهای مؤسسات انتشاراتی به وسیله کاهش هزینه‌های توزیع و بازاریابی را می‌توان دیگر اهداف مرکز توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی راهنما دانست.

مرکز توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی راهنما به منظور تحقق اهداف و مأموریت‌های خود نسبت به تهیه طرح‌های مختلف مرتبط با موضوع فعالیت مرکز، اقدام و پس از بررسی کارشناسانه و تصویب طرح‌ها توسط هسته اصلی مرکز، زمینه اجرای آنها را فراهم می‌کند.

به منظور توسعه و گسترش حوزه نفوذ مرکز به تمامی مناطق مختلف شهر تهران، طی هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده قرار است کیوسک‌هایی در تمامی ۲۲ منطقه شهر تهران توسط شهرداری در اختیار مرکز قرار گیرد و فعالیت‌های مرکز در تمامی مناطق و با مدیریت یکپارچه به اجرا درآید تا ضمن گسترش اثرات فرهنگی ـ اجتماعی فعالیت‌های مرکز، باعث افزایش درآمدهای مرکز شود.

به منظور ایجاد بستر مناسبی جهت ارتباط دوسویه مرکز با عموم مخاطبان و همچنین فراهم آوردن تسهیلات سفارش و خرید اینترنتی کتب توسط مخاطبان سایت مرکز به صورت پرتال الکترونیکی قوی و با کارآیی طراحی فعال می‌شود و همه فعالیت‌ها و پروژه‌های مرکز در قالب ساب‌سایت‌های مجزا زیرپوشش قرار می‌گیرد.

در نگاهی به آثار و فعالیت‌های این مرکز می‌توان نمونه‌های زیر را مشاهده کرد:

دانشنامه موضوعی قرآن

معارف و مفاهیم قرآن که اساسی‌ترین نیاز انسان است تا بتوانند مبنای فهم قرآن، گفتار، رفتار، اخلاق و زندگی خود را با قرآن منطبق کند و تا قرآن زندگی انسان را به خوشبختی و کمال برساند از این جمله است. آنجا که امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «قرآن کتاب انسان‌سازی است»، بر این اساس طرح دانشنامه موضوعی قرآن حکیم در ۴۱۸ جلد طراحی و برنامه‌ریزی شد و این ۴۱۸ مدخل و موضوع در قرآن استخراج شد تا با انتخاب مفاهیم و معارف، قرآن حکیم را با ادبیات نوین و نثری زیبا برای فرهنگ عمومی مردم به ویژه نسل جوان به صورت کاربردی محقق کند.

کتاب بشارت، زبان‌پژوهی قرآن حکیم

براساس تحقیق و پژوهش فراوان کارشناسان قرآن به منظور فهم ترجمه و مفاهیم قرآن حکیم، طرح آموزشی بشارت، برنامه‌ریزی و دوره‌های آن در سطوح اساتید، مربیان، عمومی صورت گرفته است که این طرح به صورت شنیداری، دیداری، گفتاری و نوشتاری به سه زبان عربی، به ۳۰ جلد عربی ـ انگلیسی و جمعاً ۶۰ جلد خواهد رسید که جلد اول عربی ـ فارسی و جلد اول عربی ـ انگلیسی آن آماده نشر است.

مطالعه کوتاه و آسان

مطالعه برای همگان امکان‌پذیر نیست. باید مطالعه را برای همه آسان و هموار کنیم تا آمار کیفی و کمی مطالعه کنندگان توسعه پیدا کند؛ بنابراین برای این کارِ بس دشوار و مهم با کارشناسان هیئت علمی مرکز، کتاب‌های مورد اهمیت و قابل مطالعه تلخیص، تدوین و منتشر می‌شود.

نمایشگاه کتاب فاطمیه(س)

به منظور ارج نهادن به مقام شامخ حضرت فاطمه زهرا(س) و ایجاد زمینه مناسب جهت بهره‌مندی ارادتمندان آن بانوی طاهره، نمایشگاه کتاب فاطمیه(س)، هر ساله در ایام فاطمیه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ضمن ارائه کتب موضوعی مرتبط با حضرت فاطمه زهرا(س)، نسبت به ارائه کتب مذهبی و فرهنگی مناسب دیگر نیز اقدام می‌شود.

نمایشگاه دائمی قرآن و عترت

یکی از مهمترین فعالیت‌های مرکز در محل بوستان کتاب، برگزاری دائمی نمایشگاه قرآن و عترت خواهد بود تا در طول سال و در تمامی ایام، کتاب‌های فرهنگی ـ مذهبی مورد نیاز مردم در این مکان ارائه و زمینه حضور همیشگی علاقه‌مندان به قرآن و عترت در این بوستان فراهم شود. شیوه برگزاری این نمایشگاه و فراخوان‌های تبلیغاتی آن به نحوی خواهد بود که باعث پررنگ‌تر و پویاتر شدن این حضور شود.

نظر شما