شناسهٔ خبر: 8541 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حجت‌الاسلام غرویان: پیشرفت در فلسفه بدون رجوع به فلسفه‌های مضاف ناممکن است

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: بیشتر صاحب‌نظران فلسفی امروز جامعه با این نظر موافق‌ هستند که برای پیشرفت در حوزه فلسفی باید به فلسفه‌های مضاف رجوع کنیم.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام محسن غرویان، مدرس سطوح عالی حوزه و عضو هیئت علمی فلسفه، عرفان و کلام جامعة‌المصطفی‌العالمیه گفت: ضروری‌ترین و نگران کننده‌ترین مبحث در فلسفه امروز جامعه نپرداختن به بحث فلسفه‌های مضاف است.

وی با اشاره به اینکه امروز باید دغدغه ما توجه به فلسفه‌های مضاف و کاربرد آن در جامعه باشد، افزود: ما نیاز به کاربرد این مباحث و نقد فلسفه موجود در جامعه داریم.

حجت‌الاسلام غرویان با اشاره به اینکه برای فهم چرایی قواعد و مقررات نیاز به فلسفه‌های مضاف در جامعه داریم، اظهار داشت: انسان ذاتاً موجود جستجوگر و علاقه‌مند به فهم علوم و دانش‌ها است برای افزودن به دانش باید به فلسفه‌های مضاف رجوع کنیم.

این استاد عالی حوزه با بیان اینکه آغاز فلسفه‌های مضاف از فلسفه اخلاق در ایران نشئت گرفته است، یادآور شد: مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری این مباحث را در ایران جدی گرفته و آغاز کردند بنابراین سابقه فلسفه‌های مضاف در ایران زیاد نیست از همین دوره معاصر شروع می‌شود.

وی در ادامه افزود: از جمله حوزه‌هایی که در فلسفه مضاف باید به آن ورود کنیم. فلسفه دین، فلسفه سیاست و فلسفه حقوق است و با توجه به نظام جمهوری اسلامی ایران باید این فلسفه‌ها را به گونه و نگرش خاص بپردازیم.

نظر شما