شناسهٔ خبر: 8561 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معرفی سه اثر برتر همایش «جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی»

در مراسم اختتامیه همایش «جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی»، از محمد‌جواد جاوید، هدی غفاری و طاهر علی‌محمدی، عارف بشیری و نسرین کدیوریان، به عنوان مؤلفین سه اثر برتر تقدیر به عمل آمد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایکنا؛ همایش «جایگاه ادیان الهی در نظام‌های حقوقی»، به همت سازمان بسیج حقوق‌دانان تهران بزرگ، دیروز، شنبه، ۲۳ آذرماه، در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و کشیش گریگوری سرسیانس، نماینده رئیس خلیفه‌گری مسیحیان ارامنه برگزار شد. همچنین پیام آیت‌الله نوری همدانی به این همایش نیز قرائت شد.

براساس این گزارش، درپایان این همایش، سه مقاله با عناوین «مناط نسبیت حقوق شهروندی در ادیان توحیدی» به قلم محمد‌جواد جاوید، «جایگاه اسلام در نظام‌سازی حقوقی در کشور مالزی» اثر هدی غفاری و«تبیین جایگاه ادیان در وحدت کارگزاران حکومتی با رویکردی بر فقه سیاسی شیعه» نوشته طاهر علی‌محمدی، عارف بشیری و نسرین کدیوریان، به عنوان آثار برگزیده شناخته شده و از مؤلفین این آثار، تقدیر به عمل آمد.

این گزارش می‌افزاید: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، با بیان این‌که ادیان الهی ریشه در فطرت، خودآگاهی، حق‌خواهی و عدالت‌خواهی انسان دارند، اظهار کرد: اصول در ادیان الهی یکی است و شرایع متفاوت است.

هیچ جدایی میان فرستادگان خداوند نیست

وی افزود: هیچ‌گونه جدایی میان فرستادگان حضرت حق وجود ندارد. آن‌چه از آموخته‌های ادیان در مورد انسان و آنچه فصل‌الفصول انسان و صیرورت انسان به سوی حق است، می‌فهمیم، این است که انسان «حی متأله» است، نه حیوان ناطق؛ انسان صیرورت به سوی رب دارد و در این مسیر باید در رابطه با چهار موضوع، معرفت پیدا کند.

رئیسی همچنین خاطرنشان کرد: این چهار موضوع، شامل رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با دیگران و رابطه با محیط زیست است. در ادیان الهی، ظلم به خود، دیگران، خدا و محیط زیست محکوم است. هیچ‌کس حق ندارد متدین به دین باشد، و در عین حال، به کسی ظلم کند. ظلم در همه ادیان الهی امری مردود است و باید در مقابل ظالم ایستاد.

رعایت حقوق شهروندی، از آموخته‌های پیامبر(ص) و ائمه (ع) است

معاون‌ اول قوه قضائیه، تصریح کرد: اساس آن است که حقوق شهروندی، نسبت به همه متدینین به ادیان الهی، به صورت یکسان رعایت شود و همه شهروندان از عدالت و امنیت، در پرتو نظام اسلامی برخوردارباشند و این موارد در آموخته‌های پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) نیز قابل مشاهده است.

معاون‌ اول قوه قضائیه، در پایان اظهار کرد: نباید رفتارهای جریانات به نام دین ساخته‌ شده را به حساب ادیان الهی گذاشت. جریان بسیار خطرناک صهیونیسم به نام یهودیت، جریان بهائیت به نام اسلام و تشیع، جریان سلفی تکفیری به نام اهل تسنن و جریان سلطه و استکبار نیز به نام مسیحیت تأسیس شد که این جریانات همگی در پوشش دین عمل می‌کنند. ما سلفی تکفیری را مسلمان نمی‌دانیم و صهیونیست را یهودی نمی‌دانیم.

نفی سلطه‌گری توسط قدرت دینی

آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری، سخنران بعدی این مراسم بود. وی ضمن تأکید بر این‌که قدرت نمی‌تواند سازنده حق باشد، عنوان کرد: این درحالی‌ است که اکنون هژمونی قدرت، حرف اول و آخر را می‌زند. نکته دیگر «دین و منطق قدرت» است. حقوق بین‌الملل معاصر به صورت غربی، شکل گرفت و امروزه، سازمان ملل، سازمان نظام سلطه با ابزار حقوق بین‌الملل بر علیه ملل مستضعف است. بدیهی است که قدرت بدون دین، به اهداف خود نخواهد رسید و به انزوا خواهد رفت. به همین دلیل، پیدایش دولت، منشأ دینی دارد.

وی ادامه داد: قدرت دینی، سلطه‌گری را بر اساس «فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِکُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ؛ و اگر (چنین‏) نکردید، بدانید به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‏‌اید و اگر توبه کنید، سرمایه‏‌هاى شما از خودتان است‏. نه ستم می‌کنید و نه ستم می‌بینید» (بقره/۲۷۹) نفی می‌کند. ما به دنبال امپریالیسم دینی نیستیم و قاعده نفی سبیل به معنای اثبات سلطه نیست، بلکه به معنی اثبات برادری است.

نظام حقوقی اسلام، مبشر صلح، عدالت و امنیت است

وی افزود: نکته دیگر درباره بنیادگرایی است که معتقد به تشکیل دولت دینی محض است. ما به دنبال چنین حکومتی نیستیم و اسلام هم، چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد. اسلام برای استیفای حقوق متدینین، راه میانه را برگزیده است و آن، عدل و احسان جهانی است.   

عضو مجلس خبرگان رهبری، در پایان تأکید کرد: مشکل امروزین ادیان، این است که چنین چیزی در گستره جهانی به رسمیت شناخته نشده و الگوهای غربی، به نام حقوق جهانی، بر بشریت تحمیل شده است. بشر معاصر نمی‌تواند خود را جدا از دین بداند و نظام‌های سکولار نمی‌توانند هیچ‌کدام از مشکلات بشر را حل کنند. درگیری و چالش با جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای به دلیل چالش غربی‌ها با هویت دینی است. نظام حقوقی اسلام، مبشر صلح، عدالت و امنیت است و این از جمهوری اسلامی شروع شده است.

رعایت حقوق اقلیت‌ها در ایران

به گزارش کشیش گریگوری سرسیانس، نماینده سرژ سرکیسیان، رئیس خلیفه‌گری مسیحیان ارامنه، سخنران بعدی این مراسم بود که با موضوع «حقوق اقلیت‌ها در ایران» به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: امروزه در جامعه جهانی، اگر می‌خواهیم عدالت را همانگونه که خداوند می‌خواهد به‌جا آوریم، باید با او بیشتر آشنا شده و عدالتی که خداوند می‌خواهد را اجرا کنیم، چون خداوند، رحمت‌کننده‌ترین رحمت‌کنندگان است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران، همه حقوق اقلیت‌ها، رعایت می‌شود. بنابر اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقررات مربوط به احوال شخصیه، طبق شریعت ادیان الهی، اجراء می‌شود. ارامنه و دیگر مسیحیان و دیگر اقلیت‌های اهل کتاب، در جمهوری اسلامی ایران از حقوق خاصی از جمله آزادی مذهبی و تشکیل انجمن‌ها برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: شهیدان ارمنی در کنار دیگر هم‌وطنان، خون خود را برای دفاع از تمامیت ارضی این میهن عزیز فدا کردند و این‌همه جان‌فشانی، بیانگر احساس پاک اقلیت‌های دینی و مذهبی، نسبت به این آب‌وخاک است. آقای سرکیسیان پیشنهاد کرد تا کمپینی برای برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشور راه‌اندازی شود.

جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار دفاع از مستضعفان جهان

وی در پایان اظهار کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار و منادی دفاع از مستضعفان جهان است و ما این امر را به خوبی در کشور مشاهده می‌کنیم. رفتاری که در ایران با اقلیت‌های مذهبی می‌شود برگرفته از کتب آسمانی است که برطبق آن، مساوات، قسط و برادری در میان همه مردم برقرار می‌شود.

نظر شما