شناسهٔ خبر: 8643 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خسروپناه: کاربردی‌شدن فلسفه در زندگی نیازمند توجه به فلسفه‌های مضاف است

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصحاب اندیشه کشور کم توجهی به فلسفه‌های مضاف است، افزود: تا زمانی که به فلسفه مضاف توجه نشود، فلسفه در زندگی مردم کاربردی و جاری نخواهد شد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره مهمترین دغدغه فلسفی کشور اظهار داشت: امروزه فلسفه مضاف به عنوان مواجهه فلسفی با دنیای مدرن در تمام دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است و مراکز پژوهشی و فلسفی‌مان به فلسفه مضاف و تهیه محتوای مناسب نیاز دارند.

وی سپس به تعریف فلسفه مرتبه دوم یا مضاف پرداخت و گفت: فلسفه مضاف به فلسفه‌هایی گفته می‌شود که از پیوند فلسفه با علوم و گرایش‌های دیگر علمی پدید آمده‌اند. برای مثال، فلسفه هنر، فلسفه تکنولوژی، فلسفه فیلم، فلسفه محیط زیست و فلسفه پزشکی از جمله فلسفه‌های مضاف‌اند.

دبیر کرسی‌های حمایت از نظریه‌پردازی با بیان اینکه مهمترین نگرانی و دغدغه امروز جامعه فلسفی باید همین فلسفه‌های مضاف باشد، افزود: تا زمانی که به فلسفه مضاف توجه نشود فلسفه در زندگی مردم کاربردی و جاری نخواهد شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه در ادامه یادآور شد: البته تاکنون یک تلاش‌هایی در این حوزه صورت گرفته و فضاهایی باز شده است اما کفایت نمی‌کند، باید تلاشمان بیشتر شود.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: ایامی نظیر روز جهانی فلسفه فرصت مناسبی برای پرداختن به دغدغه‌های فلسفی از جمله بی‌توجهی به فلسفه‌های مضاف است، باید اذهان جامعه به چنین مباحثی آشنا شود، امسال هم کارهای مثبتی در روز جهانی فلسفه صورت گرفت که باید شدت بیشتری گیرد.

حجت‌الاسلام خسروپناه یکی دیگر از کارهای مؤثر برای رفع آسیب‌ها در حوزه فلسفی را مطالعه و استفاده از منابع گذشته برشمرد و توضیح داد: توجه به نظام حکمی ابن سینا در تمام حوزه‌های معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی با اهمیت است، البته در این زمینه استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی ورود کرده‌اند. علاوه بر زحمت‌های این استاد بزرگ فلسفه همچنان این نیاز حس می‌شود ابن سینا مورد توجه بیشتر قرار بگیرد و کار پژوهشی بیشتری را در زمینه ابن‌سینا پژوهی شاهد باشیم.

نظر شما