شناسهٔ خبر: 8813 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طه هاشمی: امام در نظریه جمهوری اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، همگرایی و وحدت حوزه و دانشگاه را ضامن نظام جمهوری اسلامی اعلام کرد و افزود: امام راحل (ره) در نظریه جمهوری اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام سید طه هاشمی روز چهارشنبه همزمان با ۲۷ آذرماه روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بحث حوزه و دانشگاه در واقع طراحی یک عقبه تئوریک برای نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید.

وی خاطرنشان کرد: همگرایی و وحدت حوزه و دانشگاه، ضامن تحقق نظام جمهوری اسلامی برپایه طراحی امام راحل و آرمان های ملت ایران در انقلاب ۵۷ است و هر نوع تقابل و جدایی این دو مرکز بزرگ فکری در نظام جمهوری اسلامی باعث دور شدن ملت از تحقق نظامی خواهد بود که هزاران شهید را تقدیم تاسیس آن کرده اند.

هاشمی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) نظام جدیدی را در مختصات سیاسی دنیا و عرصه بین الملل با عنوان نظام جمهوری اسلامی پایه گذاری کردند که این نظام بر پایه دو عنصر اساسی جمهوریت و اسلامیت استوار است.

وی توضیح داد: جمهوریت، آخرین نماد دستاورد بشری در حوزه نظام سیاسی و فعالیت های سیاسی هر جامعه است که زمینه مشارکت اکثریت افراد را در هدایت و مدیریت جامعه فراهم می کند.

طه هاشمی درعین حال یادآور شد که جمهوریت نیز دارای معایب و کاستی هایی است اما تاکنون بشر، الگوی مناسب تری را برای حضور آرای اکثریت در مدیریت جوامع مختلف تعریف و ارائه نکرده است.

وی با بیان اینکه اسلامی بودن نظام، عقلانیت آن را تعریف و تضمین می کند، گفت: امام راحل (ره) در نظریه جمهوری اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند.بنابراین ما در کنار تولید دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در دانشگاه به جهت دهی این عرصه کارشناسی از سوی حوزه های علمیه نیازمندیم.

وی تصریح کرد که وظیفه تولید علم به عهده دانشگاه ها و هدایت این جریان علمی از وظایف حوزه های علمیه است.

هاشمی با بیان اینکه موضوع نقش علم و دین در زندگی بشر از دیرباز تاکنون مطرح بوده و هست، گفت: همواره به این نکته توجه شده که در اداره جامعه و هدایت افراد باید چه سهمی برای دین و چه سهمی برای علم قائل شد.

وی اضافه کرد: علم، محصول عقلانیت بشر و دین نیز مجموعه ای از دستورالعمل هایی است از سوی خدا که بر پایه قاعده لطف خدا برای هدایت بشر نازل شده است.

معاون دانشگاه آزاد بیان داشت: مبحث وحدت حوزه و دانشگاه، عقلانیت و دیانت را در کنار هم می نشاند به این معنا که هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند، نه عقلانیت منهای دیانت و نه دیانت منهای عقلانیت قادر نیست که بشر را به نقطه مطلوب از کمال انسانی برساند و هر برداشت دیگری از این قضیه، اشتباه است و ما را به ناکجاآباد می رساند.

طه هاشمی که خود دانش آموخته رشته پزشکی از دانشگاه تهران و همچنین دارای تحصیلات حوزوی است به وجود برخی دیدگاه های افراطی در دوران گذشته و حال اشاره کرد و گفت: برخی تصورات که باید دانشگاه را تعطیل و یا آن را در حوزه علمیه ادغام کرد و در مقابل آن، تصوراتی که حوزه ها باید نقش دانشگاه را ایفا کنند از نظر ما پذیرفتنی نیست.

وی پیشنهاد کرد که با آسیب شناسی و مطالعه عمیق و دقیق، روش های صحیح رایج در حوزه ها به دانشگاه ها تسری داده شود و شیوه های مفید نیز وارد حوزه ها شود.

ˈهرچند که این نوع اقدامات، هدف آرمانی و اصلی وحدت حوزه و دانشگاه را محقق نمی کند بلکه هدف اصلی، باور این نکته است که دانشگاهیان با درک متقابل از جایگاه حوزویان و حوزه با درک متقابل از نقش دانشگاه در اداره امور جامعه در کنار هم برای تولید نظریه و طراحی نقشه راه در نظام جمهوری اسلامی اقدام کنند و در این صورت است که ما به وحدت آرمانی حوزه و دانشگاه نزدیک می شویم.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه باید جایگاه و نقش یکدیگر را به رسمیت بشناسند، اظهار داشت: کسانی که در گذشته، دانشگاهیان را متهم به بی دینی می کردند و متقابلا کسانی که در دانشگاه، حوزویان را مانع توسعه و پیشرفت جامعه می دانستند هر دو در اشتباه بودند.

هاشمی افزود: امام راحل (ره) بزرگترین کاری که انجام داد این باور را در دو طیف حوزه و دانشگاه تقویت کرد که هر دو در کنار یکدیگر قادر خواهند بود مفهوم حقیقی جمهوری اسلامی را به منصه ظهور و بروز برسانند.

وی ضمن پاسداشت تلاش های بسیاری که توسط دانشگاهیان و حوزویان برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه صورت پذیرفته است، گفت: برآیند بسیاری از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی نظیر نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند اسلامی شدن دانشگاه ها محصول همین نوع نگرش و در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.

معاون دانشگاه آزاد، یکی از معضلات بزرگی که نظام جمهوری اسلامی با آن مواجه هست را نقص نظریه پردازی در مسیر تحقق آرمان های انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نظیر مراکز تحقیقاتی حوزه علمیه قم، مرکز تحقیقات استراتژیک، شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگاه های مستقل و مرتبط با دانشگاه های کشور لازم است با طراحی و برنامه ریزی واحد برای تامین نیازهای تئوریک نظام جمهوری اسلامی اقدامی جدی کرده و با بازنگری در عملکرد گذشته خود مسیر آینده را براساس نیازهای جدی نظام طراحی کنند.

سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نام گرفته است.

شهید آیت الله مفتح، استاد حوزه و دانشگاه در تاریخ ۲۷ آذرماه ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشکده الهیات دانشگاه تهران هدف گلوله عوامل گروهک انحرافی فرقان قرار گرفته و به شهادت نائل آمد.

نظر شما