شناسهٔ خبر: 8897 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درس‎گفتار «والتر بنیامین: فلسفه تاریخ، فلسفه زبان» برگزار می‎شود

درس‎گفتار «والتر بنیامین: فلسفه تاریخ، فلسفه زبان» با تدریس مراد فرهادپور در مؤسسه مطالعات اقتصادی سیاسی پرسش از اول دی ماه آغاز می‎شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ درسگفتارهای زمستانه مؤسسه مطالعات اقتصادی سیاسی پرسش آغاز شده است، از جمله این درسگفتارها، درسگفتار «والتر بنیامین: فلسفه تاریخ، فلسفه زبان» است که با تدریس مراد فرهادپور برپا می شود.

«عروسك و كوتوله: مقالاتي در باب فلسفه زبان و فلسفه تاريخ» تألیف والتر بنيامين با ترجمه مراد فرهادپور و اميد مهرگان از جمله کتابهای بنیامین است که به زبان فارسی ترجمه شده است. در مقدمه‌ اين کتاب كه درباره‌ پاره‌اي از مضمون‌هاي تفكر "والتر بنيامين" است، چنين آمده است: تفكر بنيامين با تاًمل در باب مسأله‌ زبان آغاز مي‌شود و با "تزهايي درباره‌ مفهوم تاريخ" به پايان مي‌رسد. (اين دو مضمون در تمام طول حيات فكري وي به شكلي درهم تنيده حضور داشته است.)

مطالب بعدي كتاب نيز شامل مقالاتي در فلسفه‌ زبان و فلسفه‌ تاريخ است. اين مقالات عبارت‌اند از: "زبان و تاريخ: مقولات زباني و تاريخي در تفكر بنيامين/ جورجو آگامين" در باب نظريه‌ شناخت، نظريه‌ پيشرفت (تومار N، پاساژها)، "قطعه‌ الهياتي سياسي"، "تزهايي درباره‌ مفهوم تاريخ" (كه جملگي نوشته‌ والتر بنيامين است) و "الهيات واژگون/ نوربرتبولتس و ويلم فان‌راين"

مضمون دو مقاله‌ "در باب زبان و زبان بشري" و "رسالت مترجم" درباره‌ زبان و گوياي قسمت اوليه‌ تفكر بنيامين و تاًثيرپذيري او از الهيات و عرفان يهودي است.

این دوره از یکشنبه ۱ دی ماه آغاز می شود و یکشنبه های هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می شود.

مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش در تهران، خیابان ولی عصر(عج)، ضلع شمالی پارک ساعی، خیابان ساعی ۱، پلاک ۷ واقع است و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۵-۸۸۶۵۸۶۰۳-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

نظر شما