شناسهٔ خبر: 8964 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درس‏‎گفتار «در ـ جهان هایدگر ـ بودن» برگزار می‏‎شود

دوره‌ی آموزشی «در ـ جهان هایدگر ـ بودن» با تدریس محمدجواد فریدزاده در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از موسسه شهر کتاب؛ از حدود بیست سال پیش تا کنون نام هایدگر به نحو روزافزونی برای مشتاقان و علاقه مندان مباحث ایرانی در ایران مطرح شده است؛ به طوری که در چند سال اخیر سه ترجمه از اثر معروف او «هستی و زمان» (تقریباَ همزمان یا با فاصله اندکی) به زبان فارسی ترجمه شده است. قبل از این تاریخ بعضی از رساله‌های وی نیز به فارسی ترجمه شده بود.  نکته قابل ذکر این است که گسترش شهرت و ازدیاد ترجمه‌های بعضی از رسائل و کتاب‌های او الزاماً موجب فهم فلسفه او در ایران نشده است. تشریح علل زبانی و فلسفی این عدم دریافت عمیق و صحیح افکار او مستلزم بحث‌های مفصلی است که در این دوره طرح می‌شود.
علاوه بر این در این دوره سعی می‌شود امکان تطبیق و مقایسه بعضی از آراء او با اقوال و نظریات عارفان و حکمای اسلامی مورد مداقه قرار گیرد. تنها پس از بحث‌های جزیی و دقیق در هر دو حوزه تفکر مزبور است که می‌توان از امکان یا امتناع مقایسه‌ی افکار این فیلسوف و آراء بعضی از متفکران اسلامی سخن گفت. سخنی که تا کنون متاسفانه از حد احکام کلی تجاوز نکرده و به تحلیل و تشریح دقیق مصادیق و جزئیات اندیشه فلسفه هایدگر (با رجوع به منابع اصلی فکر و فلسفه او و قیاس آن با اقوال عرفا و فیلسوفان اسلامی) تحقق نپذیرفته است.
امید است در این دوره دست کم به بحث تحلیلی و تطبیقی در این حوزه پرداخته شود. بحثی که بدون آن فلسفه‌ی هایدگر همچنان برای ما ایرانیان و فارسی زبانان غیر مفهوم باقی خواهد ماند.

این دوره‌ی آموزشی در دوازده جلسه روزهای پنج‌شنبه ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار می‌شود. آ‌غاز آن ۲۶ دی ماه است و علاقه‌مندان به حضور در این دوره تا ۲۱ دی فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌‌ها‌ی ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

نظر شما