شناسهٔ خبر: 9144 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موسی نجفی: آماده مناظره رو در رو با سیدجواد طباطبایی هستم

موسی نجفی گفت: سیدجواد طباطبایی انسانی فاضل و دانشمند است؛ هر چند من از لحاظ فکری، روش فکری او را نمی‌پسندم اما متاسفانه به آن اندازه که علم دارد اخلاق ندارد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از فارس؛ موسی نجفی استاد تمام رشته علوم سیاسی است که به تاریخ‌نگاری شهره شده است. وی در مورد سیدجواد طباطبایی گفت: سید جواد طباطبایی انسانی فاضل و دانشمند است هرچند من از لحاظ فکری، روش فکری او را نمی‌پسندم. اما متاسفانه به آن اندازه که علم دارد اخلاق ندارد، به مخالفان خود بسیار توهین می‌کند. حتی هم‎فکرهایشان را نیز توهین می‌کند و اکثر افراد را بی سواد می‌داند حتی بسیاری از دانشمندان قرون پیش را نیز بی سواد می‌داند حتی اشخاصی مانند ملاصدرا را مقلد می‌داند به نظرم چنین نگاهی زیبنده انسان دانشمند نیست.

وی در ادامه گفت: من به مرحوم سید جمال‌الدین اسد آبادی انتقاد دارم اما به او توهین نمی‌کنم. برخی مواضع سید جمال را موجه و برخی دیگر را موجه نمی دانم. این وجه از سید جواد طباطبایی را که به همه توهین می‌کند را نمی‌پسندم و فکر می‌کنم بسیاری هم نمی‌پسندند انسان عالم نباید اینگونه پرده‌دری کند و این اخلاق دور از آدم دانشمند است.

نجفی گفت: سید جواد طباطبایی کتابی به نام «زوال اندیشه سیاسی در ایران» نوشته است که سلیقه اوست و چند بار هم از رسانه‌های مختلف از من خواستند این را کتاب نقد کنم که من حاضر نشدم و هر زمان ایشان حاضر به مناظره رو در رو در صدا و سیما و هر مکانی دیگر باشد حاضرم مناظره کنم.

وی عنوان داشت؛ اما نمی‌خواهم بر کتاب ایشان نقد بنویسم  من کتابی به عنوان "مراتب ظهور فلسفه سیاست در ایران" نوشتم که  کتاب سال جمهوری اسلامی نیز انتخاب شد و درست خلاف ادعای آقای طباطبایی است یکی از علت‌های که نقد نمی‌نویسم این است که هرکس عقیده‌ای دارد و می‌تواند بنویسد ایشان هم نظرش را نوشته است و من هم نظرم را نوشتم هیچ ابایی از نقد ندارم اما لزومی ندارد کسی را توهین کنم.

او افزود؛ ای کاش مخالفین ما هم نسبت به ما هم اینگونه رفتار می‌کردند. حریم‌ها را حفظ می کردند هرچند که عقاید آنها مثل ما نباشد ادعا نکنند بحث بر سر علم و غیر علم است کسی نمی‌تواند اثبات کند حرف‌های حسن علمی است و حرفهای طباطبایی علمی نیست.

نجفی در پایان گفت: سلیقه آقای طباطبایی در تاریخ و اندیشه فرق می‌کند من سلیقه خودم را دارم و ایشان نیز سلیقه خودش را دارد در این حال مدعی نیستم که آقای طباطبایی به علت اختلاف سلیقه، قادر به درک مسائل نیست. حرف خودم را می‌زنم ایشان هم حرف خودشان را بزنند.

نظر شما