شناسهٔ خبر: 9837 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«توسعه»؛ محور چهاردهمین شماره سوره اندیشه

«سوره اندیشه» در شماره آذر و دی، به امکان‌های پیش‌روی دولت در راه توسعه نظر کرده و از منظر سرویس‌های مختلف خود، ضرورت‌ها و امکان‌های ما را در پیمودن مسیر توسعه بررسی کرده است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ انتخابات را پشت سر نهادیم اما هنوز التهابات جامعه فروکش نکرده است و بازار اتهامات و کینه‌توزی‌ها و چسب‌ها و برچسب‌ها داغِ داغ است، و اتفاقاً عرصه برای جولان گروه‌ها و جناح‌ها فراخ‌تر شده است. دعواهای سیاسی همواره در بعد از انقلاب بوده و اعظم وقت سیاستمداران و رسانه‌های آن‌ها و در مواردی هم مردم ما را به خود مشغول داشته است. حال اگر به این دعواها «رابطه‌ی با آمریکا» و «رویکرد جدید مذاکرات هسته‌ای» نیز اضافه شود که دیگر آن می‌شود که شده است؛ یعنی از صبح تا به شام، عده‌ای رد کنند و عده‌ای دیگر اثبات.

اگر بتوانیم از این مباحث فراتر برویم و از جنجال‌های سیاسی فاصله بگیریم، به مهم‌ترین مسئله‌ای که گریبان‌گیر دولت و جامعه‌ی ما است، میرسیم؛ یعنی توسعه. پاسخ به این پرسش، وقتی می‌تواند جدی و درخور توجه باشد که بیان‌کننده‌ی نسبت توسعه با ادامه‌ی راه انقلاب باشد؛ و بدون تذکر به این نسبت، هرچه هست بیراهه است و گمراهی. با روی کار آمدن دولت جدید، باید پرسید این دولت با توسعه و برنامه‌های توسعه چه خواهد کرد و جامعه‌ی ما زین‌پس چه راهی را در پیش خواهد گرفت. دولت چه در مقام پاسخ نظری به این مسئله برآید و چه برنیاید، هر تصمیمی که بگزیند و هر نوع عملی که در پیش بگیرد، پاسخی به این پرسش داده است.

«سوره اندیشه» در شماره آذر و دی، به امکان‌های پیش‌روی دولت در راه توسعه نظر کرده و از منظر سرویس‌های مختلف خود، ضرورت‌ها و امکان‌های ما را در پیمودن مسیر توسعه بررسی کرده است.

زندگی ترقی‌خواهانه

سرویس سبک زندگی با پرسش «ما چه نوع زندگی‌ای را آرزو داریم؟» شروع و با پرداختن به موضوع «مهاجرت» در بخش مصادیق، ادامه می‌یابد. در این سرویس یادداشت‌هایی با عناوین «فراموش می‌کنم، پس پیشرفت می‌کنم»، «هل من مزید؟»، «زنان نمی‌دانند چه آرزو کنند» و «آمال روستا و رنج شهر» از اساتیدی چون دکتر مهدی معین‌زاده، مهندس سیدجعفر مرعشی، مهندس محمدحسن علیپور و دکتر محمد فاضلی به چاپ رسیده است.

امکان‌های ما برای توسعه

سرویس نظام اجتماعی با بحث درباره‌ی نسبت «سیاست و توسعه» آغاز شده و در بخش مقولات به موضوع چیستی «شاخص‌های توسعه» پرداخته است. در بخش مصداق نیز، سؤالاتی از قبیل مسائل توسعه در کشور ما چیست و در مسیر توسعه، چه راه‌هایی برای ما ممکن است، مطرح شده و اساتیدی چون محمدابراهیم فیاض، فرشاد مؤمنی، حسین راغفر، سیداحسان خاندوزی، آقای عطاءالله بیگدلی، آقای علی‌نجات غلامی، آقای محمد قاسمی و آقای خسرو نورمحمدی، در مطالبی با عناوین «تقسیم کار جهانی»، «بازآفرینی جمهوری اسلامی»، «شیرینی‌های لیبرالیسم یا خویشتن‌داری اعتدال‌گرایی؟»، «ما و معیارهای توسعه» و «جدال صورت‌ها» به این سؤالات پاسخ داده‌اند.

برنامه‌ریزی توسعه

سرویس نظریه اجتماعی با موضوع ماهیت «علم برنامه‌ریزی» و یادداشت «خودآگاهی به وضع تاریخی نظریات توسعه» در بخش کلیات آغاز شده و در بخش مقولات، به موضوع نسبت «علم و تکنولوژی و تکنوساینس» در عصر کنونی پرداخته است. امکان‌های ما در «برنامه‌ریزی توسعه» موضوع بخش مصداق است که در گفت‌وگوهایی با محمدامین قانعی‌راد و علی‌اصغر سعیدی مورد واکاوی قرار گرفته است.

عقلانیت سیاسی

سرویس تفکر با مسئله‌ی فاعل سیاست کیست و چگونه پدید می‌آید، آغاز می‌شود و در مطالبی با عناوین «جدال بر سر عقل»، «سیاست و ذات» و «سیاست علیه واقعیت» به آن پرداخته می‌شود. در بخش مقولات، در مطلبی با عناوین «در تمنای تفکری دیگر» و «سیاست، فلسفه و تفکر آینده» موضوع «ایدئولوژی‌زدگی و سیاست‌زدگی» مورد بحث قرار گرفته است. موضوع «وضعیت فکری سیاست کنونی ما» در بخش مصداق با مطالبی چون «سیطره‌ی عمل و فقر اندیشه در ایران مدرن» و «ساخته‌شدن علوم و عقل سیاسی در تمدن اسلامی» بررسی شده است. این مطالب به قلم اساتیدی چون سعید بینای‌مطلق، احمدعلی حیدری، مهدی بنایی و رضا نجف‌زاده نگاشته شده است.

خواست جمعی

چرا ما غرب را خواستیم، سؤال آغازین سرویس هنر و ادب بوده که در بخش مقولات با موضوع «انسان مثالی» عمق‌پژوهی شده است. بررسی «خواست تجدد در آثار هنری» ما، نیز در بخش مصداق مطرح شده است. در این سرویس، مطالبی با عناوین «قمار بر سر خود»، «اراده به نخواستن»، «فرد منتشر، غیاب امر متعال و غلبه‌ی لغو»،  «مدرنیسم در بلوار» و «مهندس و صانع» و به قلم اساتیدی چون محمدجواد صافیان، وحید عسگرپور، استاد یوسفعلی میرشکاک، آقای مجید اخگر و آقای محمد رنجبر به چاپ رسیده است.

تاریخ تجددمآبی

پرسش از ماهیت «تاریخ تجددمآبی» مسئله‌ی اصلی سرویس تاریخ بوده است. مطالب این سرویس با یادداشت «عصری ناشناخته اما سرنوشت‌ساز» از حکمت‌الله ملاصالحی آغاز می‌شود و با مطلبی از منوچهر آشتیانی با عنوان «پیشرفت، توقف‌ناپذیری، غیرقابل برگشت بودن» ادامه می‌یابد. «معاصریت» و چیستی آن، موضوع بخش مقولات این سرویس است که در آن تلاش می‌شود شرط معاصر بودن و اینکه چه انسانی، انسان معاصر است با یادداشت‌های مهدی پارسا و آقای علی خدادادی مورد بررسی قرار گیرد. بخش مصداق، با موضوع «ما و کشورهای متجددمآب» در برگیرنده‌ یادداشتی با عنوان «جامعه‌ی متوهم» از بیژن عبدالکریمی و مطلبی با عنوان «بدیلی برای تجدد» از اکبر جباری است.

ضمیمه‌ فرهنگی هنری اسفار

در بخش معرفی کتاب ضمیمه‌ی فرهنگی هنری اسفار که در آن کتاب‌های تازه منتشر شده معرفی می‌شود، درباره‌ کتاب «فلسفه، ایدئولوژی و دروغ» رضا داوری‌اردکانی، اساتیدی چون علی مرادخانی، احمدعلی حیدری و استاد میرشکاک، به نقد و نظر پرداخته‌اند. در بخش شخصیت این شماره نیز، بعد از گفت‌وگویی خواندنی با «علی‌اصغر مصلح»، آثار وی معرفی شده است.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر، تهیه این شماره و همچنین اشتراک مجله سوره اندیشه، به سایت www.sooremag.ir مراجعه کنید.

نظر شما