شناسهٔ خبر: 9869 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون پژوهشی وزیر علوم: آیین‎نامه ارتقا در حوزه پژوهشی باید متفاوت از حوزه آموزشی باشد

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید آیین‎نامه ارتقا در حوزه پژوهشی متفاوت از آموزشی باشد.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ وحید احمدی صبح امروز در مراسم تودیع حمید رضا آیت اللهی رئیس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و معارفه دکتر صادق آیینه وند رئیس جدید پژوهشگاه، گفت: آرامش، تحرک و نشاط از ملزومات پژوهش است. اگر ذره ای دچار ضعف، استرس و دلمردگی باشیم سیستم فکری ما کار نکرده و نمی توانیم خلاقیتی داشته باشیم.

وی گفت: حماسه سیاسی صورت گرفت و فضایی ایجاد شد و نگرانی ها و دغدغه هایی که متاسفانه از قبل وجود داشت در حال مرتفع شدن است و بنای ما این است که این آغاز و حرکت ، مبنای تحولات اساسی در مجموعه های آموزشی، پژوهشی و تولید علم باشد.

معاون پژوهشی وزیرعلوم تصریح کرد: فضا باید فضای درستی باشد، امنیتی نباشد، دانشگاه‌های ما متاسفانه فضای خوبی نداشتند، پژوهشگاهها از این فضاها دورتر بودند و این مشکلات در حال مرتفع شدن هستند. امیدواریم با این نگرش بتوانیم مقدمه تحولات را در حرکت های بعدی علمی ایجاد کنیم.

وی افزود: برای ایجاد فضای پژوهشی واقعی نیازمند این هستیم که با یک نگرش نوین به پژوهش نگاه کنیم، در حال حاضر مهمترین مشکل ما فهم از پژوهش است.

احمدی افزود: اگر پژوهش را درست بفهمیم می توانیم آن را به سمت جلو حرکت دهیم. متاسفانه ما شعار پژوهش می دهیم ولی پژوهش نکاتی دارد که به درستی تبیین نشده است. ما مشکل جدی در فهم پژوهش داریم. یکی از ساده ترین بدفهمی ها این است که پژوهش هزینه بر است. به نظر من پژوهش تولید ثروت است.

معاون پژوهشی وزیرعلوم افزود: علم و پژوهش باید زندگی ما را متحول کند. تحریم ها باعث شد که صنایع و دستگاه ها برای امور پژوهشی به دانشگاه ها مراجعه کنند از این لحاظ تحریم ها بسیار کمک کرد. 

وی به نیاز پژوهش در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر علوم انسانی در کجای پژوهش جای دارد؟ ما برای حل آسیب های اجتماعی مانند زندان، طلاق، فرار مغزها باید از نقش علوم انسانی استفاده کنیم و آنها را به حداقل برسانیم.

احمدی تصریح کرد: هنوز برخی از مسئولان ما اعتقاد جدی به این ادبیات ندارند. ما به عنوان اساتید دانشگاه باید اعتقادمان این باشد که حلقه علم، پژوهش، تولید ثروت، کارآفرینی را در زندگی مردم فعال کنیم .

وی ادامه داد: باید این فرهنگ را نهادینه کنیم که پژوهش در زندگی مردم موثر است.

احمدی از دکتر آیت اللهی به خاطر حرکت در جهت رشد علمی و پژوهش پژوهشگاه و از دکتر آیینه وند به خاطر قبول این مسئولیت تشکر کرده و افزود: متاسفانه پژوهش در وزارت علوم هم فهم نشده است.

وی ادامه داد: در آیین نامه ارتقای اساتید در امتیازات آموزشی آمده است اگر استادی ۳ سال نتواند ارتقا بگیرد به پژوهشی تبدیل می شود و این بدترین توهین است باید آیین نامه ارتقا در حوزه پژوهشی متفاوت از آموزشی باشد. 

نظر شما