شناسهٔ خبر: 9961 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی: دایرةالمعارف بزرگ اسلامی احیاگر مذهب تشیع است

معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی در مراسم نقد و بررسی مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» با بیان اینکه آقای بجنوردی برای احیای مذهب تشیع و معرفی ایران به تدوین این مجموعه پرداخته است، ابراز کرد: دایرةالمعارف اسلامی چاپ ایران بسیار بهتر و دقیق از دائرةالمعارف چاپ اروپا است.

به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از رسانیوز؛ صادق سجادی، معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی در مراسم نقد و بررسی مجموعه «دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» ابراز کرد: اولین دائرةالمعارف اسلامی از سوی کشورهای اروپایی تهیه شد، اوایل انقلاب این دایرة المعارف تدوین شد. در این دایرةالمعارف عمدتا از منابع و اطلاعات اهل تسنن استفاده شده است و متأسفانه در دایرةالمعارف اسلامی چاپ اروپا مذهب تشیع مورد غلفت قرار گرفته است.

معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: آقای بجنوردی برای احیای مذهب تشیع و معرفی ایران به تدوین این دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پرداخت.

صادق سجادی ابراز کرد: دایرةالمعارف اسلامی چاپ ارویا از آغاز دولت عثمانی شروع شده و این زمان به کشور هدوستان تخصص یافته است و این دایرةالمعارف به علت قدیمی بودن اطلاعات آن قابل استفاده نیست.

وی افزود: کشورهای اروپایی بر آثار اسلامی بسیار کار کردند و به نحو انتقادی و مغرضانه در مورد آنها نوشته و می نویسند؛ ولی ایرانی­ها در این زمینه‌ها کار علمی انجام نداده بودند و بنابراین آقای بجنوردی تأکید دارند که ایرانی‌ها این مجموعه را تهیه و تدوین کنند.

صادق سجادی بیان داشت: در انجمن اسلامی اروپا، هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان در سراسر جهان مقالات علمی در مورد اسلام می نویسند، انجمن اسلامی اروپا به این نیتجه رسیده است که ایرانی­ها می توانند دایرةالمعارف اسلامی بنویسند و به قول خودشان دایرةالمعارف اسلامی چاپ ایران بسیار بهتر و دقیق از دائرةالمعارف چاپ اروپا است. 

وی در ادامه گفت: در دائرةالمعارف اسلامی بسیاری از موضوعات مثل فرق اسلامی، تاریخ، کلام، هنرهای ایرانی اسلامی و عرفان نظری جای تحقیق و تدوین دارد. 

معاون پژوهشی مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی در پایان سخنانش افزود: مشکلات زیادی در راه نوشتن دائرة المعارف وجود دارد، از جمله مشکلات این است که سالهای متمادی است که مجلات خاورشناسی، اسلام شناسی و مجلات و مقالات اروپایی ها در مورد اسلام به طور مستمر به ایران نمی آید و از نشریات جدید اسلامی در جهان بی خبر هستیم و بنابراین دست محققین این مؤسسه از بسیاری از منابع دست اول و به روز خالی است.

نظر شما