کل اخبار:34
-
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۹:۳۸
اسلاوی ژیژک/ چگونه تعهد هایدگر به نازیسم با فلسفهاش مرتبط است؛
«خشونت الوهی» هایدگر
هایدگر (به طور ضمنی و نه به وضوح) این خشونت ذاتی را بهمثابه چیزی قرائت میکند که هیاهوی خود خشونت اونتیک را بنا میکند -یا دستکم فضایی برای آن میگشاید-... منتقدان لیبرال هایدگر دوست دارند بر روی این سطور تمرکز کنند و تأکید کنند که چگونه، حتی در تعلیق معیار اخلاقی حداقلی، هایدگر به سبعانهترین خشونت «اونتیک» از سوی سیاستمدارـآفریننده مشروعیت میبخشد و بدینترتیب زمینه را برای تعهدش به نازیها و حمایتش از هیتلر هموار میکند.
-
۱۳۹۴-۰۴-۲۲ ۱۶:۰۰
پدیدار شناسی روح کوششی در کشف معنای شهود و الهام یا پایان عصر مفهومی
هدف پدیدارشناسی روح اعتلای آگاهی به خودآگاهی و تداوم آن تا آنجاست که آگاهی به طور کلی مفهوم مطلق را درک کند. هگل این مطلب را درباره روش خود و همین طور مفهوم نیز میگوید. او مینویسد: خود روش به کمک این مرحله، خودش را به نظام بسط میدهد
-
۱۳۹۴-۰۱-۱۹ ۱۰:۳۹
گفتاری از مارکس در نـقد اسلوب فلسفی هگل؛
هگل و مفهوم کلیت انضمامی
فیلسوف نظری از مفهوم «میوه» دست میکشد، ولی ایـن دسـت کـشیدن به شیوهای تصوری و اسرارآمیز است، یعنی انگار که از آن دست نکشیده است؛ بنابراین، او تـنها بـه گونهای ظاهری انتزاعات خود را تعالی بخشیده است، او تقریباً اینگونه استدلال میکند: اگـر سـیب، گـلابی، هلو و موز چیزی جز جوهر، یعنی مفهوم انتزاعی میوه نیستند پس چرا گاهی بـهصـورت سیب، گاهی گلابی و گاهی هلو در نظر ما جلوه میکنند؟ این انواع ظاهری مختلف که چـنین چـشمگیر بـا مفهوم نظری ما مبنی بر وحدت جوهر در تضاد میباشد از کجا سر زده است؟
-
۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۱۱:۳۰
محمدی: کتاب « دیالکتیک روشنگری» به سوژگی انسان مدرن میپردازد
رحیم محمدی، مؤلف و مدیر حلقه مطالعاتی جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در بازخوانی کتاب «نظریه و روش در تحلیل گفتمان» گفت: آدرنو و هورکهایمر در کتاب «دیالکتیک روشنگری» به سوژگی انسان مدرن پرداخته و معتقد هستند که انسان در دنیای مدرن شکل سوژگی یافته است.