عبدالکریم سروش

کل اخبار:42

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۲ ۱۴:۵۰

    حائری یزدی «سروش» را فاقد شناخت درست حرکت جوهری می‌دانست

    مرتضی پویان، گردآورنده کتاب «شرح حرکت اسفار» می‌گوید: آیت‌الله مهدی حائری یزدی اعتقاد داشت که عبدالکریم سروش به‌درستی متوجه مبحث «حرکت جوهری» ملاصدرا نشده است.

  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۲:۳۰

    مهم‌ترین آرای سروش در یک کتاب نقد و ارزیابی می‌شوند

    عبدالحسین خسروپناه و حسن پناهی آزاد، نویسندگان کتاب «سروش، دین و نواندیشی: نقد و ارزیابی دیدگاه‌های دکتر عبدالکریم سروش» به طرح، نقد و ارزیابی مهم‌ترین دیدگاه‌های دکترعبدالکریم سروش پرداخته‌اند.

  • ابطحی-خسروپناه ۱۳۹۳-۱۲-۰۵ ۰۹:۲۴

    نقد و بررسی کتاب «در جستجوی علوم انسانی اسلامی» (۲)؛

    علم و علم دینی در مقام ثبوت و تحقق خارجی

    علم در مقام ثبوت، باور مطابق با واقع است و باور مطابق با واقع، شرقی و غربی و اسلامی و غیر اسلامی ندارد. اين که علم در مقام ثبوت يکی بيش‎تر نيست و بالطبع دينی و غير دينی ندارد، آن‎چه که واقعا علم است يکی بيش نيست. اما بايد توجه داشت که علم در بحث علم دينی، علم در مقام ثبوت و نفس الامر نيست، بلکه علم در مقام اثبات يا تحقق خارجی است.

  • کتاب علوم انسانی اسلامی ۱۳۹۳-۱۲-۰۳ ۱۱:۴۸

    نقدی بر کتاب «در جستجوی علوم انسانی اسلامی» نوشته عبدالحسین خسروپناه (۱)؛

    تحول علوم انسانی، پروسه یا پروژه؟

    بدیهی است برخی از متفکران در مواجهه با تقریرهای ضعیف ایده تحول علوم انسانی و تولید علم دینی و با دیدن برخی از رفتارهای نادرستی که در دهه‎‎های گذشته ذیل این ایده (در ایران و دیگر کشورهای اسلامی) انجام شده است، از در مخالفت با آن برآیند و ضعف‎‎های نظری و آسیب‎‎های اجرایی این ایده را گوشزد کنند.

  • روشنفکری دینی ۱۳۹۳-۰۵-۱۸ ۱۱:۰۹

    نگاهی به سیر تحولات گفتمانی روشنفکری دینی/ بخش دوم؛

    دین‌داری مدرن یا مدرنیته دینی!؟

    آن‌ها گرچه از صیانت دیانت سخن می­‌رانند، اما اگر نیک بنگریم و از منظری فوقانی به پروژه‌ی آن‌ها نظر کنیم، می­‌بینیم که گام‌به‌گام اسلام محمدی را لخت کرده و پیراهنی از تار و پودهای پارادایم حاکم بر تن آن می‌کنند. به تعبیر آقای اشکوری پروژه‎ی روشن‎فکران دینی «مدرن کردن اسلام» است، نه «اسلامی کردن مدرنیته»!

  • سروش ۱۳۹۳-۰۵-۱۴ ۱۱:۲۹

    نگاهی به سیر تحولات گفتمانی روشنفکری دینی/ بخش اول؛

    روشن‎فکری دینی: ظهور، تحول، بحران

    روشن‎فکران دینی در وهله‌ی اول در تلاشند تا قوانین اجتماعی، سیاسی دین که می‌بایست در جامعه‌ی دینی به اجرا درآیند را تاریخ‌گذشته و در حال حاضر بی‌فایده و ناعادلانه نشان داده و در وهله‌ی دوم، اِعمال هرگونه قوانین اجتماعی و سیاسی را منوط به رأی اکثری مردم می‌دانند.مبنای این تلاش، بیانیه‌ی حقوق بشر و اندیشه‌های لیبرالیستی و ترجیح آن‌ها بر قوانین اجتماعی، سیاسیِ دینی از جمله ولایت سیاسی و جزائیات است.

  • روشنفکری دینی ۱۳۹۳-۰۳-۱۰ ۰۶:۱۸

    روشن‎فکری دینی و روش‌شناسی پسامدرن؛

    وقتی دین به مشق‌ شب کودکان شبیه می‌شود!

    به روایت روشن‎فکران دینی، بهترین فراورده‌ی پسامدرنیسم، میل به تأمل بیشتر است، تأمل در این مسئله که بنیادی وجود ندارد و به جای آن کثیری از خردها حضور دارد. اگر گفتمان دیوانگی می‌تواند از حاشیه به متن برگردد، پس سنت این موقعیت را می‌یابد که خود را عرضه کند و اسطوره می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین شالوده‌ی عرصه‌ی فرهنگ موضوعیت یابد.

  • آقاجری ۱۳۹۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۴۴

    یادداشت میهمان/ به بهانه پاسخ جواد طباطبایی به منتقدانش(2)؛

    تاسیس اندیشه سیاسی جدید ایران از درون بحران ایران

    آقاجری که به دانشجویان کریتیک متن یاد می‌دهد هنوز نمی‌داند فرق بین زمینه و بافتی که طباطبایی در یک نشست تحت عنوان "کجا ایستاده‌ایم؟" در یک شرایط تاریخی مشخص برای حوزه عمومی سخنرانى کرده با روش و نظریه تاریخ او یکی نیست، از آنجا که گویا دیری است تا در پی اشارت عبدالکریم سروش سردمدار روشنفکران دینی به دنبال اثبات انتحال در آثار طباطبایی می‌گردد، خطر می‌کند تا این شخص را پیدا کند.

  • سروش ۱۳۹۳-۰۲-۲۱ ۱۰:۰۵

    لیبـرالیـسم در اندیشۀ عبدالکریم سـروش؛

    هم مرکـب راه و هم مـقصـد راه

    سابقۀ عمل و افکار عبدالکریم سروش به‌عنوان منتقد جدی مارکسیسم در بحبوحه‌ی پیروزی انقلاب و سال‌های پس از آن و گرایش آشکار او به متفکرانی نظیر «کارل پوپر»، «کارل همپل» و «جان هیگ» او را در میان روشن‌فکران دینی با گرایش لیبرالیستی قرار می‌دهد.

  • سروش دباغ ۱۳۹۳-۰۲-۰۳ ۰۸:۴۶

    بحثی در نسبت اخلاق و روشن‌فکری دینی؛

    دباغ، حجاب و ارتداد

    سروش دباغ اگرچه در پاره‌ای از مکتوبات خویش رویه‌ای مبتنی بر تحلیل و تحقیق را پیشه می‌کند؛ اما در نوشته‌های اخیر او در زمینه‌ی اخلاق و فلسفه‌ی اخلاق گویی نوعی کم‌دقتی، فزونی گرفته است. البته پایان‌نامه‌ی دکتری او در این میان یک استثنا است.

  • میکیان ۱۳۹۲-۱۲-۲۸ ۱۴:۴۹

    بهزاد جامه بزرگ؛

    چه کسی متهم می‌کند؟

    با گذشت قریب به یک ماه از انتشار مصاحبۀ مصطفی ملکیان با فرهنگ امروز تحت عنوان «با پارادوکس خود چه می‌کنید؟» واکنش‌ها همچنان به این مصاحبه ادامه دارد. پس از واکنش محمد مجتهد شبستری، عبدالکریم سروش، محمود صدری، عبدالعلی بازرگان و حسن یوسفی اشکوری، به فن این مصاحبه و پاسخ به مدعیات مصطفی ملکیان، اینک گسترۀ واکنش‌ها به مصاحبه‌کننده رسیده است.

  • سروش ۱۳۹۲-۱۲-۱۱ ۱۱:۱۸

    بحثی در نسبت اخلاق و روشن‌فکری دینی؛

    چرا روشن‌فکری دینی به تبیین اخلاق روی آورده است؟

    سرخط این قصه را باید در آثار سروش جست‌وجو کرد، شاید «اخلاق خدایان» وی، اولین نشانه‌ی بیرونی از عطف عنان روشن‌فکران دینی به سمت اخلاق‌پژوهی باشد. البته نگرش فرااخلاقی سروش را باید در اثر مهم او یعنی «دانش و ارزش» پی گرفت؛ اما آیا واقعاً او بر همان است که بود؟