کل اخبار:49
-
۱۳۹۶/۱۰/۱۰
الهیات محیط زیست در گفتوگو با سیدمصطفی محقق داماد؛
فساد، رشوه، زلزله
بنده قبول دارم که گناه باعث زلزله شده است، اما با تفسیر خودم این سخن را میگویم. بنده در کتاب الهیات محیطزیست نوشتهام که رابطه اخلاق انسانی با طبیعت رابطهای تنگاتنگ است. در این کتاب یک نظریه ارایه کردهام و گفتهام که تاکنون در ذهن همه کس اخلاق را در رابطه انسان با انسان میدیدند، در حالی که چنین نیست و اخلاق امری وسیعتر است و به رابطه سه جانبه و مثلثی انسان با انسان با طبیعت بازمیگردد.
-
۱۳۹۶-۰۷-۱۲ ۱۷:۰۰
هیچ هدف مقدسی وسیله را توجیه نمیکند/ سخنرانی داریوش شایگان در شب گاندی با حضورمحقق داماد، کومار و موسوی بجنوردی
ر این نشست که به همت مجله بخارا در سالن امیرالمومنین (ع) دایرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، کاظم موسوی بجنوردی، رییس دایرهالمعارف بزرگ اسلامی درباره مکتب عشق گاندی سخن گفت و کومار سفیر هند به دستاوردهای گاندی و جنبش او اشاره کرد؛ مصطفی محقق داماد نیز درباب اصل برادری در اندیشه گاندی سخن گفت و داریوش شایگان به مبانی اندیشهای گاندی پرداخت.
-
۱۳۹۶-۰۶-۰۸ ۰۸:۵۱
ایران به فاجعه قحطی کتابخوان مبتلا شده است
سیدمصطفی محققداماد در آئین یادبود زندهیاد عبدالحسین حائری با اشاره به تاسیس و راهاندازی پروژههای بزرگ فروشگاه و باغ کتاب گفت: با همه تلاشی که در تالیف، تدوین و نشر کتاب کشیده میشود، قابل احترام است اما در این میان باید گفت کتابخوان کجاست؟ به عبارتی باید بگوییم که کشور ما به فاجعه قحطی کتابخوان مبتلا شده است!
-
۱۳۹۶-۰۵-۳۱ ۱۱:۳۰
محقق داماد: فروش کتاب به تنهایی در افزایش سرانه مطالعه موثر نیست
عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه فروش کتاب به تنهایی در افزایش سرانه مطالعه موثر نیست، گفت: قلم هنرمندانه نویسندگان در انتقال پیام ها و افزایش سرانه مطالعه بسیار موثر است.
-
۱۳۹۶-۰۵-۱۰ ۱۱:۰۰
محقق داماد: تکفیر نتیجه تقسیم بندی انسان ها به مومن و کافر است
آیت الله مصطفی محقق داماد درهمایش بزرگداشت روز شیخ اشراق گفت: حربه تکفیر ناشی از تقسیم بندی انسان ها به مومن و کافر است. باید این تقسیم بندی را کنار گذاشت و به تقسیم بندی مسالم و محارب رسید.
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۳ ۱۴:۰۰
محقق داماد: عزت الله فولادوند متفکری است که درد و نیاز جامعه را میفهمد
سید مصطفی محقق داماد گفت: متفکر خدمت گزار کسی است که بفهمد جامعه اش به چه چیزی نیاز دارد و در آن راه قدم بردارد. یعنی متفکری که می خواهد نور ببخشد که جامعه اش از آن بهرمند شود.
-
۱۳۹۶-۰۲-۰۴ ۱۲:۲۰
تدبر در قرآن و استنباط در سنت؛ دو معیار شریعت شناسی
مصطفی محقق داماد گفت: در قرآن اولین ملاک تدبر است و در حدیث و سنت استنباط؛ این دو معیار شریعت شناسی است و شریعت مبنای حقوق ماست.
-
۱۳۹۵-۰۹-۱۴ ۰۹:۳۶
گزارش نقدهای دکتر احمد احمدی بر ترجمههای فارسی قرآن (۲)؛
قرآن و ترجمههای بیشمارش
انگار مترجم مفسرانه میفهمد، مترجمانه مینویسد، مفسر، مفسرانه میفهمد، مفسرانه هم مینویسد؛ یعنی او وقتی متن را فهمید در ۸ خط مینویسد، مجاز است، ولی مترجم باید برود همۀ قواعد فهم این آیه را به کار بگیرد و در دو خط بنویسد، حداکثر در یکونیم خط ترجمۀ یک آیۀ یکسطری را بنویسد. ولی هیچوقت نمیتوانیم به صرف متن اکتفا بکنیم،
-
۱۳۹۵-۰۸-۲۵ ۱۳:۱۲
تحلیلاباذری ازظهور ترامپ در روز جهانی فلسفه (۱)؛
نئولیبرالهای ما و جهان
نئولیبرالها معتقدند دولت باید از خود خلع ید کند، یعنی تمام داراییهای دولتی را خصوصی کند. آنها معمولا از داراییهای دولتی یاد میکنند و فراموش میکنند که این داراییها متعلق به تمام مردم است و دولت تنها وکیل مردم برای اداره آنها است. آنها میگویند دولت تاجر خوبی نیست و باید خصوصیسازی شود. آنها دولتها را بعد از جنگ ترغیب به خصوصیسازی کردند و به همین سبب در قانون اساسی نیز تغییراتی دادند.
-
۱۳۹۵-۰۸-۱۹ ۱۲:۳۰
همایش «روز جهانی فلسفه» برگزار می شود
انجمن علمی فلسفه دانشگاه شهید مطهری با دعوت از آیتالله محقق داماد، غلامحسین ابراهیمی دینانی و کریم مجتهدی «روز جهانی فلسفه» را گرامی میدارد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۰۶ ۱۶:۲۰
سهروردی دراصول فقه صاحب نظر بوده است/ابداع اصول فقه توسط مسلمانان
محقق داماد، عضو پیوسته فرهنگستان علوم گفت: هیچ کس تا حالا نگفته علم اصول غیراسلامی است چون یک علم کاملا اسلامی است که مسلمانان آن را ابداع کردند.
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۳ ۱۲:۴۹
محقق داماد:علم شریعت از عقلانیت جدا نشدنی است
محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر ما علم شریعت را از عقلانیت جدا کنیم وضع ما از آنچه امروز در خاورمیانه شاهد هستیم بدتر خواهد شد.
-
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۱۳:۴۰
چيســتي اجتـهاد
ما از ١٣٥٨ بعد از انقلاب اسلامي با يك پرسش بسيار انحرافي مواجه شديم اينكه مديريت اصلا بايد فقهي باشد يا علمي باشد. اين پرسش عجيبي است كه هنوز پس از سي سال مطرح است. گفته ميشود گاه يك پرسش غلط زندگي اجتماعي را ويران ميكند. جالب است كه به اين پرسش عجيب نيز خيلي پرداخته شد مثل يك گردنه توفاني شد كه همه در آن داخل شده و اعلام موضع كردند قبل از اينكه اصلا ببيند اين پرسش درست است يا خير.
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۱۳:۳۰
منافع ملی و حقوق بشر جهانی / آیتالله دکتر سیدمصطفی محقق داماد
از همان روزهای آغازین که حقوق بشر مورد حمایت جامعه بینالمللی قرار گرفت و برای آن قواعدی وضع کرد، این سخن مطرح شد که: میان حمایت بینالمللی از حقوق بشر و اصل حاکمیت دولتها سازگاری وجود ندارد و کاملاً ناسازگارند. در این راستا مکاتب مختلفی در میان فلاسفه حقوق ظهور نمود. ...
-
۱۳۹۴-۰۹-۰۵ ۰۹:۱۳
گزارشی از سخنرانی مصطفی محققداماد در همایش «حکمت و معنویت» (۴)؛
«ایمان به غیب» عنصر اصلی الهیات اسلامی
تفاوت بین دیندار و غیردیندار در چیست؟ آیا از نظر الهیات اسلامی مراد از معنویت صرفاً تقید به احکام شریعت است، بدین معنا که اگر کسی به تمام اعمال عبادی عمل کند و رفتار اجتماعی خود را مطابق با مقررات شریعت قرار دهد آیا مصداق یک شخص معنوی است؟ آیا مراد از معنویت همان اخلاق است، یعنی کسی که متخلق باشد او فردی معنوی است؟
-
۱۳۹۴-۰۷-۲۹ ۱۷:۲۰
آیت الله محقق داماد در فهرست ۵۰۰ مسلمان تأثیرگذار جهان
فهرست تاثیرگذارترین مسلمانان جهان را مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام در امان پایتخت اردن به طور سالیانه منتشر می کند. امسال در میان مسلمانان ایرانی، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد در فهرست مسلمانان ایران قرار گرفته اند.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۲:۲۰
نقد محقق داماد بر دانشنامه فاطمی
آیتالله مصطفی محقق داماد استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی گفت: آیتالله جوادی آملی یک فیلسوف، فقیه، دانشمند و از نوادر زمان است اما دانشنامهنویس نیست. از اینرو بسیاری از مقالات این دانشنامه، خطابه است و این برای دانشنامهای که باید جهانی باشد یک نقص بهشمار میرود.
-
۱۳۹۳-۰۸-۲۶ ۱۶:۳۰
اهدای جایزه ویژه جشنواره کتاب سال محیط زیست به استاد محقق داماد
کتاب «الهیات و محیط زیست» نوشته استاد محقق داماد، در نخستین جشنواره کتاب سال محیط زیست، جایزه ویژه را از آن خود کرد.
-
۱۳۹۳-۰۵-۲۸ ۱۶:۳۳
صحبتهای محقق داماد در پی استعفای داوری اردکانی
آیتالله سیدمصطفی محققداماد عضو پیوسته فرهنگستان علوم گفت: خوشبختانه دولت قبل درخواست آقای دکتر داوری را قبول کرد و این ویرانی برای «فرهنگستان علوم» پیش نیامد. امیدواریم که آقای دکتر روحانی این درد ما را بشنود.