کل اخبار:45
-
۱۳۹۶-۰۷-۲۴ ۰۹:۲۷
نظریه ایرانشهری، برابر با ناسیونالیسم و باستانگرایی نیست
محمدعلی مرادی، پژوهشگر حوزه فلسفه با بیان اینکه ایده باستان گرایی اسلام را حذف می کند و صرفاً بر وجه ایرانیت تمرکز دارد، گفت: اندیشه ایرانشهری با ایده باستان گرایانه در تضاد است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۱ ۱۶:۳۰
در دفاع از اندیشه ملت/ چرا باید ایران را دوست داشت؟ در گفتاری از مرتضی مردیها
کارکردها و پیامدهای ناسیونالیسم چیست؟ مرتضی مردیها، پژوهشگر فلسفه و اخلاق در گفتاری که در سلسله نشستهای گفتار اندیشه در حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه فارس ارایه شده، بار دیگر پرسش فروغی را مطمح نظر قرار داده و کوشیده به برخی انتقادها به ناسیونالیسم پاسخ دهد و از گونهای به تعبیر خودش ناسیونالیسم معتدل دفاع کند.
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۱۷:۲۰
سخنرانی «مصطفی ملکیان» در دانشگاه زنجان/ناسیونالیسم اخلاقی، ناسیونالیسم غیراخلاقی
ملکیان گفت: «غایت وطنپرستی «خودپرستی» است؛ وطنپرست در وطن خود، استان خود، در استان خود، شهر خود و در شهر خود، کوی و محله و کوچه خود را و نهایتا خود را برتر از همه قرار خواهد داد».
-
۱۳۹۵/۱۱/۲۶
نگاهی تطبیقی به اهداف و رویکردهای کرسی ایرانشناسی در آمریکا و ایران در گفتوگو با تورج دریایی؛
فکر میکنیم که تمدن ایران را میشناسیم!
ایران مانند کشورهای همسایۀ ما نیست که در قرن گذشته به وجود آمده باشند. نام کشور و تمدن ایران داستانی دیرینه است. این سخنان بهخاطر احساسات ناسیونالیستی نیست، بلکه حقیقتی است که در کمک به تمامیت ارضی ایران نقش ایفا میکند. داشتن دانش دربارۀ ایران به نحوۀ رفتار با اقوام و گروههای مختلف ایران کمک میکند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۱۱ ۱۰:۰۸
سیری انتقادی در آرای محمد عابدالجابری؛
فلسفۀ اسلامی و دشوارۀ ناسیونالیسم ایرانی
با اندکی بدبینی میتوان یک ناسیونالیسم عربی و ضدایرانی را در نظریات او دید، اما در این مجال قصد دامن زدن به این تنش کهنه را نداریم. جابری بهمانند جریانهای امروزی اعتقادش را به حقیقت جهانشمول از دست نداد و بر این باور بود که در مقطعی از تاریخ اندیشۀ «عربی» مسئولیت عقل جهانشمول و انسانی را بر عهده گرفت، ولی «ارتجاع» ایرانی و گذشتهگرایی آن، این عقل را به بیراهه کشاند و در نهایت به یک ایدئولوژی قومی تقلیل داد.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۰۹:۰۵
ایران در حیاط خلوت تاریخ/ نگاهی به نشست جشن نامه سید جواد طباطبایی
ما تا زمانی که نتوانیم به پرسش های بنیادین، پاسخ فلسفی و تاریخی بدهیم، ایران بیش از دیدگاه های سطحی فهمیده نخواهد شد. یعنی هر چقدر اصرار بورزیم که ایران «ناسیونالیسم» و یا «پان فلان ایسم» نیست، توجیهی در بر ندارد و به راحتی این اتیکت ها بر روی ایران می چسبد.
-
۱۳۹۵/۰۹/۱۷
گفتوگو با رضا داوری اردکانی در باب ناسیونالیسم؛
ایران همین جاست که ایستادهایم
من هم مثل اکثر قریب به اتفاق مردم ایران کشورم را دوست می دارم اما اهل تعصب نیستم. همه می دانیم که ایران تاریخ طولانی دارد و در این تاریخ طولانی راه های پست و بلند و پر فراز و نشیب را پیموده و قوت و ضعف و خردمندی و بی خردی را آزموده است. پس آن را نه مرکز جهان و مجمع همه خوبی ها و مبری از هر شر و فساد بدانیم و نه از آن رو بگردانیم که این رو گرداندن با هیچ توجیهی موجه نمی شود. ایران، ایران تاریخی است. پس از یاد نبریم که جامعه کنونی ما هم مظهری از ایران است. ما ایرانیم و ایران حاصل و خلاصه وجود مردم ایران است.
-
۱۳۹۵-۰۶-۰۲ ۱۷:۴۰
حسب حال مارتین هایدگر به مثابه فلسفه و ایدئولوژی / محمد ضمیران
تلاشهای بوملر و هایدگر در تفسیر شرایط سیاسی حاکم بر حسب نگاه فلسفی خود، بیپایه نماند. چالشهای جدی از سوی برونو باخ استاد فلسفه دانشگاه ینا علیه هایدگر و بوملر در جراید آن دوره به چاپ رسید. او برخلاف دو اندیشمند اخیر بر این باور بود که فلسفه آلمان در حقیقت وارث سنت ایدهآلیسم آلمانی است و باید آن را تداوم آن بهشمار آورد.
-
۱۳۹۵-۰۵-۳۰ ۱۳:۴۰
کاوه بیات: فاشیسم در ایران مرده متولد شد
گفت و گوی زیر مصاحبه ای است با کاوه بیات در باب سومکا و امیرشاپور زندنیا در دهه ١٣٢٠.
-
۱۳۹۴-۱۱-۱۷ ۰۸:۴۲
در باب چگونگی شکلگیری و تکوین ناسیونالیسم؛
ناسیونالیسم رمانتیک یا خودفریبی
نباید از یاد برد که ناسیونالیسم رمانتیک که زمانی همچون نیرویی مقاومتی در برابر تهاجم و استیلای خارجی عمل کرده بود اینک موجب تکوین فرزندی ناخلف یعنی آلمان نازی بود. تردیدی نیست که بسیاری از کشورهای امروزی که روی نقشه جهان موجودند کار خود را با ناسیونالیسم رمانتیک آغازیدهاند، چون تنها منبع مشروعیتشان همین ایده بود.
-
۱۳۹۴-۰۵-۲۴ ۱۴:۲۰
تمرکز بر حس ناسیونالیستی شعار پهلوی اول/ نگاهی به کتاب «پهلوی اول، از کودتا تا سقوط»
کتاب «پهلوی اول، از کودتا تا سقوط» به ماجرای روی کار آمدن رضاخان، تشکیل مجلس پنجم، انقراض قاجاریه و تشکیل دولتها میپردازد و سپس اصلاحات دوره رضاخانی تا زمان سقوط وی را بازگو میکند.
-
۱۳۹۴/۰۵/۰۷
گفتوگو با حمید کشمیرشکن به مناسبت انتشار کتاب «هنر معاصر ایران؛ ریشهها و دیدگاههای نوین»؛
تاریخ اجتماعی هنر
مسلم است که مدرنیسم و ناسیونالیسم منشأ غربی دارند ولی اگر باز به فلسفه امروز و بنیادهای اندیشگی علوم انسانی که در چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفتهاند هم رجوع کنیم -آنچه که در مورد تعاریف هنری نیز قابلتسری است- میتوان مفاهیمی چون مدرن، مدرنیسم را برای هنر غیرغربی استفاده کرد و یا به همین صورت مفهوم معاصر را برای گونههای متفاوتی از آنچه هنر معاصر غربی تجربه کرده بهکار برد.
-
۱۳۹۴-۰۳-۰۹ ۱۳:۴۲
درباره ارنست گلنر
ارنست گلنر یکی از مهمترین نظریه پردازان در مطالعه ناسیونالیسم است. گلنر در دوران جوانی به عنوان یک شخص سیاسی و ملیگرا شناخته میشد. در یک خانواده یهودی آلمانی زبان در دسامبر ۱۹۳۵به دنیا آمد.به عنوان یک چک یهودی، گلنر مجبور به ترک خانه اش در پراگ در سال ۱۹۳۹ (۱۳ سالگی) شد، هنگامی که هیتلر به چکسلواکی حمله کرد از پراگ به انگلستان فرار کرد. ...
-
۱۳۹۴-۰۱-۲۴ ۰۹:۴۸
گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب «ناسیونالیسم و مدرنیسم» اثر آنتونی اسمیت؛
اهمیت نظریه های آنتونی اسمیت در بازشناسی ناسیونالیسم ایرانی
مدرنها معتقدند که دولتهای مدرن برساختهی انقلاب صنعتی و انقلاب فرانسه هستند. در ایران نگرش مدرنها غالب است. این کتاب مهم است چون به نجات توهم نظریههای علوم اجتماعی، هویت ملی و هویت ایرانی کمک میکند، چون این نظریات در ایران انحرافات جدی با مسئلهی ملی دارد و این کتاب دائرهالمعارفی از نقد و بررسی این نظریات است.
-
۱۳۹۳-۱۲-۱۳ ۱۳:۳۰
انتشار کتابی جامع در مورد کلنل پسیان به روایت ایرانشناس انگلیسی
کتابی جامع درباره تفکر و فعالیتهای کلنل محمد تقی پسیان با عنوان «پسیان و ناسیونالیسم انقلابی در ایران» منتشر شد.