کل اخبار:64
-
۱۳۹۵-۰۳-۳۱ ۱۰:۲۰
رستاخیز شریعتی/ شریعتی متهم ردیف اول در دادگاه روشنفكری/ گزارش تکمیلی نشست حاتم قادری، مسعود پدرام و هاشم آقاجری
شریعتی اصلا فرصت خواندن و تامل نداشت، اصلا تب و تاب او این فرصت را به وی نمیداد. اما گونهای بر ما ظاهر میشد كه میگفت منِ روشنفكر به عنوان آخرین پژوهش و نظر علمی به شما میگویم، من آخرین متدهای علمی را دیدهام و اكنون این را به شما میگویم. اما زهی افسوس! اینگونه نبود.
-
۱۳۹۵-۰۳-۳۰ ۱۸:۰۰
دشمنان ضدونقیض شریعتی/ قادری، پدرام، آقاجری
در گرمای تابستانی آخرین روزهای بهار و در میانه ماه رمضان، بنیاد باران به مناسبت سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی مراسمی با عنوان «شریعتی و دوران ما» برگزار کرد. در این مراسم که شخصیتهایی مانند محسن آرمین و ابوالفضل بازرگان حضور داشتند، تمام صندلیهای سالن تا قبل از شروع جلسه پر شده بود و عدهای نیز در گرما در حیاط نشسته بودند. رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی یاد دکتر شریعتی را گرامی داشت. بعد از این پیام کلیپی از سخنرانی معروف دکتر شریعتی با عنوان «آری، اینچنین بود برادر» پخش شد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۶ ۱۰:۴۴
گزارشی از سخنرانی ابراهیم توفیق در نشست نقد و بررسی کتاب «سرقت تاریخ» (۲)؛
جک گودی به چه كار ما می آید؟
به نظرم معضلی در این میان وجود دارد. یعنی حد و حدود كار گودی برای من مساله دار است. این جاست كه می خواهم به پاسخ این سوال بپردازم كه گودی به چه كار ما می آید؟ گودی در تاكید ویژه اش بر تشابهات، جایی به نقد چند اثر از كسانی چون میدهام، نوربرت الیاس و برودل می پردازد و متفكران برجسته ای را در حوزه تاریخ و جامعه شناسی بیرون می كشد و با نقد آنها نقدی را به كل بدنه علم، حتی علم انتقادی وارد می آورد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۰:۳۱
گزارشی از سخنرانی هاشم آقاجری در نشست نقد و بررسی کتاب «سرقت تاریخ» (۱)؛
علیه غول های نظریه پرداز غربی
گودی تاریخ جهان را بر اساس منطق سرقت یا ربایش تاریخ می نگرد، بدین معنا كه غرب با یك سلسله تمهیدات نظری كوشیده است تاریخ بشریت را به نفع مفاهیم و مقولات خودش مصادره كند و خاستگاه مهم ترین پدیده ها، مثل آزادی، فردیت، دموكراسی، عشق، زندگی مدنی، علم، دانش، تكنولوژی و مفاهیمی از این قبیل را غرب معرفی كرده است به گونه ای كه در پدید آمدن این پدیده ها شرق اساسا هیچ مداخله ای ندارد. گودی این منطق را در هم می شكند و بر اساس رهیافتی مردم شناختی- باستان شناختی نگاه همه جانبه تری به تاریخ جهان می اندازد.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۱۳:۴۰
توفیق: گودی در حوزه جامعهشناسی تشخیص سره از ناسره را دشوار میکند/ آقاجری: مولف جامعهشناس، نظریهپرداز مدرنیته یا تاریخ معاصر نیست
ابراهیم توفیق در نشست نقد و بررسی کتاب «سرقت تاریخ» گفت: «گودی در نقد نگاه شرقشناسانه از یک مرحلهای دچار خطایی میشود که حداقل در حوزه جامعهشناسی تشخیص سره از ناسره را ناممکن میسازد.» آقاجری در رد این نگاه معتقد است: «جک گودی جامعهشناس، نظریهپرداز مدرنیته یا تاریخ معاصر نیست، وی مردمشناس است و نباید بار اضافه بر هر کتابی بگذاریم.»
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۶ ۱۷:۴۰
آقاجری و توفیق «سرقت تاریخ» را نقد میکنند
نشست نقد و بررسی کتاب «سرقت تاریخ» تالیف جک رنکینگودی و برگردان نرگس حسنلی در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار میشود.
-
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۴:۵۱
صوت/ بررسی آثار هایدن وایت (4)
پرسش و پاسخ
-
۱۳۹۵-۰۳-۰۸ ۱۸:۰۶
صوت/بررسی آثار هایدن وایت (3)
حسینعلی نوذری
-
۱۳۹۵-۰۲-۱۶ ۰۱:۲۲
صوت/بررسی آثار هایدن وایت (2)
هاشم آقاجری
-
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۵:۱۱
صوت/بررسی آثار هایدن وایت (۱)
حسین پاینده
-
۱۳۹۴-۱۰-۲۸ ۰۹:۲۹
گزارشی از نشست «بررسی آثار هایدن وایت» (۳)؛
رویکرد شالودهشکنانهی هایدن وایت
جایگاه هایدن وایت در منازعات تاریخی و سهم او در بسط گفتمان تاریخی بسیار شالودهشکنانه است. كار فكری او از منظر انتقادی، پسامدرن و پساساختارگرا صورت گرفته است. در اینجا به دو بحث میپردازم: یکی فراتاریخ و دیگری تخیل تاریخی. اگر معنای تخیل تاریخی را بدانیم بسیاری از تعریضهایی که آقای دکتر آقاجری داشتند خودبهخود حل خواهد شد. اما در مورد فراتاریخ؛ برخلاف نگاه پسامدرن که روایتهای کلان را برنمیتابد فراتاریخ نوعی روایت کلان است؛ شاید از این باب نوعی کنار گذاشتن سنت از سوی هایدن وایت صورت گرفت.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۶ ۱۰:۲۴
گزارشی از نشست «بررسی آثار هایدن وایت» (۲)؛
انديشهی وايت بيش از آنكه مدلل باشد، معلل است
به گمان من اندیشهی وایت بیش از آنكه مدلل باشد، معلل است؛ اندیشهی معلل یعنی اندیشهای كه خود زاییده یك موقعیت است و به همین ترتیب اگر بخواهیم وایت را با منطق خودش ارزیابی كنیم در آن صورت نتیجه خواهیم گرفت كه وایت هم نسبت به قرن نوزدهم نوعی بوطیقا ارائه میکند، واقعیت قرن نوزدهم را بیان نمیکند و در واقع نوعی بیان شاعرانه است.
-
۱۳۹۴-۱۰-۱۴ ۱۰:۴۰
گزارشی از نشست «بررسی آثار هایدن وایت» (۱)؛
تاریخدانان فقط گذشته را «متنی» میکنند
از هیچ واقعهی تاریخی به هیچ حقیقت تاریخی نمیتوان رسید، واقعهی تاریخی میتواند موجد یا به وجود آورندهی حقایق گفتمانی متکثر باشد. مورخان تمایز میان حقیقت و واقعیت تاریخی را خلط میکنند و مدعی هستند که وقایعی را بررسی میکنند که واقعاً رخ داده. هایدن وایت متقابلاً این بحث را مطرح میکند که تاریخنگاران رخدادهایی را توضیح میدهند که خودشان حقیقت تاریخی محسوب کردهاند. تاریخدانان فقط گذشته را «متنی» میکنند.
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۱۵
گزارشی از نشست نقد کتاب «ایران در بحران» (۲)؛
ایراداتی بر ترجمه یک کتاب پراطناب
صفویه یک حلقه از سلسله زنجیرهی تاریخ ایران است؛ هر جای دیگر هم ممکن است یک زنجیر گسسته شود... ما این گسستگی را در تغییر سلطنتها مدام داریم، همه هم شاخصه نظامی دارد؛ اما وقتی بخواهیم علت بعیده یا غریبهی حوادث را جستوجو کنیم، این است که چرا همهی کسانی که در دوره صفوی برای این سلطنت تلاش کردند تلاشهای خود را متوقف کردند و منتظر ماندند تا ببینند چه اتفاقی میافتد؟
-
۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۱۲:۱۰
گفتاری از هاشم آقاجری در نقد کتاب «ایران در بحران»/بخش نخست؛
واکاوی انحطاط صفویه از منظر اقتصادی
متی میگوید که تحلیلهایی که بر اساس تئوری توطئه هست را باید رد کرد و تاریخ را باید تحلیل علمی و تبیین دقیق بکنیم که حرف بسیار درستی است، اما واقعاً دیدگاه توطئهگرایانه در تاریخ صفویان مکتب مطرحی در صفویهشناسی است؟ تا آنجایی که من اطلاع دارم خیر، هیچ محقق جدی صفویان را بر اساس تئوری توطئه تحلیل نکرده است
-
۱۳۹۳-۱۱-۱۳ ۱۳:۵۶
صوت/ نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» (3)
آقاجری و نوذری
-
۱۳۹۳-۱۱-۰۲ ۱۱:۰۳
صوت/ نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» (1)
هاشم آقاجری
-
۱۳۹۳-۱۰-۲۴ ۱۰:۵۵
نقد و بررسی «گذر از عهد باستان به فئودالیسم»/ بخش دوم؛
اندرسن، مارکسیسم و تاریخنگاری
آنچه کار پری اندرسن را از دیگر متفکران و نظریهپردازان در حوزهی مطالعات تاریخی در دوران اخیر جریانها متمایز میکند، این است که او قطعا به سنت مارکسیسم غربی تعلق دارد به خصوص به سنت مارکسیسم انتقادی غربی و همهی تلاشش، تلاشی است برای نشان دادن پویایی درونی و منطق پویای درونی مارکسیسم. بنابراین این داعیه که او از مارکسیسم جدا شده یا با مارکسیسم فاصله گرفته به هیچ وجه تعبیر درستی نیست.
-
۱۳۹۳-۱۰-۱۶ ۱۱:۵۲
نقد و بررسی «گذر از عهد باستان به فئودالیسم»/ بخش نخست؛
سیستم جهانی در «گذارها»
پری اندرسون تنوع را در گذارها از دوران باستان تا فئودالیسم میبیند و واقعیت آن است که هرچه به سرمایهداری نزدیکتر میشویم از این تنوعها کاسته میشود و سرمایهداری به یک فرماسیون جهانی تبدیل میشود که منطق و سیطرهی خود را امروز بر همهی جهان و سیارهی زمین گسترانیده است.
-
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۹:۱۲
نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» برگزار میشود
نقد کتاب «گذر از عهد باستان به فئودالیسم» در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار میشود.
-
۱۳۹۳-۰۵-۲۱ ۱۱:۴۳
صوت/ راینهارت کوزلک و تاریخنگاری اندیشه و مفاهیم سیاسی
سیدهاشم آقاجری
-
۱۳۹۳-۰۴-۲۵ ۱۴:۲۰
صوت/ روایت تاریخ در گفتمان پسااستعماری(2)
آقاجری و توفیق
-
۱۳۹۳-۰۴-۱۱ ۱۴:۰۸
صوت/ روایت تاریخ در گفتمان پسااستعماری(1)
آقاجری و توفیق
-
۱۳۹۳-۰۴-۱۰ ۱۱:۰۴
گزارشی از همایش «تاریخ و علوم سیاسی»/ بخش پایانی
مفهوم و پادمفهومها در نظام مقولهای کوزلک
در آرای اندیشهی دورانی کوزلک، تاریخ، تاریخِ چندلایه است و مفاهیم نیز فقط مفاهیم نیستند بلکه مفهوم و پادمفهوم هستند؛ پادمفهومها شیوهی سرکوب چیزهاست. او به ما گوشزد میکند که باید به آن سویهی مغلوبشدگی نیز توجه داشته باشیم. این به نوعی شالودهشکنی از گفتمانها، ایدئولوژیها، زبانها و مفاهیم سیاسی و غیرسیاسی مسلط و هژمونتیکی است که در تاریخ جوامع وجود دارد، با این شیوه، به قول فوکو ما تاریخ را انقلابی میکنیم.
-
۱۳۹۳-۰۳-۰۱ ۱۰:۴۴
یادداشت میهمان/ به بهانه پاسخ جواد طباطبایی به منتقدانش(2)؛
تاسیس اندیشه سیاسی جدید ایران از درون بحران ایران
آقاجری که به دانشجویان کریتیک متن یاد میدهد هنوز نمیداند فرق بین زمینه و بافتی که طباطبایی در یک نشست تحت عنوان "کجا ایستادهایم؟" در یک شرایط تاریخی مشخص برای حوزه عمومی سخنرانى کرده با روش و نظریه تاریخ او یکی نیست، از آنجا که گویا دیری است تا در پی اشارت عبدالکریم سروش سردمدار روشنفکران دینی به دنبال اثبات انتحال در آثار طباطبایی میگردد، خطر میکند تا این شخص را پیدا کند.
-
۱۳۹۳-۰۲-۳۰ ۰۶:۲۷
پاسخ سید جواد طباطبایی به منتقدان/قسمت دوم؛
چگونه به یک کرشمه مدرس شدهاید؟
آقاجری با یادداشتهای فراوان آمده بود و کتاب را نیز روی میز چیده بود، اما هیچ دلیلی جز لفاظیهای بی مبنا از او صادر نشد. گویا در ادامۀ سنت روشنفکری دینی که تبدیلی بر آن نیست! این تکرارهای سخت آزاردهندۀ انتحالیون، یک داستان را در خاطر من زنده میکند و آن نسبت انتحال از سوی رفیق احسان طبری به محمدعلی فروغی است...
-
۱۳۹۳-۰۲-۲۹ ۰۸:۳۵
پاسخ سید جواد طباطبایی به منتقدان/قسمت اول؛
مانیفستی برای ایران
من با توجه به اطلاعی که از مرتبۀ دانش استاد قادری دارم میگویم که نه تنها دم خروسِ «انتحال» در همۀ صفحات آن کتاب که برای دانشگاههای کشور کارسازی کرده، نمایان است، بلکه به نظر من، «پرسش جدی» این نیست که آن حرفهای من از کجا آمده، بلکه این است که آیا ضرورت پرداختن به «تولید بومی» خود نظریهای بومی است؟
-
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۱۶:۳۰
صوت/ نشست نقد و بررسی آثار سیدجواد طباطبایی(5)
هاشم آقاجری
-
۱۳۹۳-۰۲-۱۰ ۱۰:۴۹
گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت ششم؛
«ایران» مسئلۀ من است
در جایی شاملو گفته است که سفر سخت بود و جانکاه، اما هیچ کم نداشت! اضافهی من به شعر این است که خصوصاً از ناجوانمردی هیچ کم نداشت./آن نظریهای میماند که بتوان آن را به محکهای متفاوتی زد و چیزی از آن در انتها بماند، آن نظریه مهم است.
-
۱۳۹۳-۰۲-۰۷ ۱۰:۱۷
گزارشی از نشست نقد و بررسی آراء سید جواد طباطبایی/قسمت سوم؛
طباطبایی نسبت به تاریخ ایران کماطلاع است
ایشان نه تنها مفاهیمی که استفاده میکنند مشخصاً مأخذ آن را نمیگویند، بلکه گاه علیرغم تمام هجوم خشونتآمیز و طردکنندهای که ایشان نسبت به اصحاب ایدئولوژی و صاحبان دیدگاههای ایدئولوژیک ارائه میکنند، هستۀ اصلی آثار خودشان کاملاً ایدئولوژیک است.